6.3 C
Czech
Středa 24. dubna 2024

Zisky saúdskoarabského ropného gigantu Aramco po rekordním roce 2022 výrazně klesly

Saúdskoarabský ropný gigant, společnost Aramco, vykázala za rok 2023 zisk ve výši 121 miliard dolarů. Jde o výrazný pokles oproti rekordnímu zisku 161 miliard dolarů v roce 2022. Podle prohlášení společnosti je pokles zisku způsoben především nižšími cenami energií a snížením objemů prodeje.

U evropských břehů stojí desítky lodí s LNG. Není je kam vyložit

Desítky lodí přepravujících zkapalněný zemní plyn (LNG) krouží u španělských břehů. Nejsou volné sloty pro vykládku. Informovala o tom agentura Reuters či server Tank Storage.

Evropa čelí energetické krizi, protože Rusko omezilo dodávky plynu poté, co na zemi uvalil Západ sankce v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu.

Region musel najít alternativní zdroje, mezi ně patří i LNG. Ale obří náklad chlazeného paliva odhalil nedostatek kapacity pro „zpětné zplynování“ v Evropě. Elektrárny, které přeměňují kapalné palivo zpět na plyn, pracují podle serveru Tank Storage na maximum.

Pokud se problém rychle nevyřeší, mohou tyto lodě začít hledat alternativní přístavy mimo Evropu, kde by vyložily svůj náklad.

U španělských břehů a jinde ve Středozemním moři se nachází více než 35 lodí s LNG, přičemž jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel. Uvedli to v pondělí obchodníci, analytici a zdroje z terminálů LNG obeznámení se situací.

Nedostatek zařízení i plynovodů v Evropě

Podle agentury Reuters Španělsko tento týden nabízí pouze šest slotů na svých terminálech pro zpětné zplynování. To je pro méně než pětinu z počtu plavidel stojících ve frontě u jeho pobřeží. Země má celkem šest terminálů.

V prohlášení vydaném v pondělí a nazvaném „prohlášení o výjimečné provozní situaci“ španělský národní provozovatel plynárenské sítě Enagas uvedl, že možná bude muset odmítnout vykládání LNG kvůli nedostatečné kapacitě svých terminálů.

Dodal, že vysoká míra obsazenosti v tamních zařízeních na zpětné zplynování by měla zůstat minimálně do prvního listopadového týdne.

V blízkosti dalších evropských zemí také kotví plavidla se zkapalněným zemním plynem. To by podle agentury Reuters mohlo znamenat, že další desítky lodí čekají na vykládku.

Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn a plynovodů spojujících země, které mají tato zařízení, s jinými evropskými trhy, znamená, že LNG plovoucí na moři nelze použít. „Viděli jsme vysoký počet nákladů čekajících na moři v jižním Španělsku nebo kroužících ve Středomoří. Další lodě také čekající mimo Spojené království,“ uvedl Alex Froley, analytik LNG ve společnosti ICIS pro datové zpravodajství.

S blížící se zimou poroste cena

K problémům se také přidala nižší průmyslová poptávka, kvůli zpomalující evropské ekonomice. Neobvykle teplé počasí ve Španělsku zase snížilo domácí spotřebu.

Froley z ICIS uvedl, že dalším důvodem přetížení je předpoklad růstu cen s blížící se zimou. Poptávka po topení se zvyšuje, takže některé lodě čekají, že později prodají svůj náklad za vyšší cenu. Ta by vykompenzovala dodatečné náklady na přepravu vzniklé čekáním na moři.

„Tato strategie částečně funguje, protože některé společnosti mají flexibilitu ve svých přepravních portfoliích kvůli výpadkům, jako je uzavření závodu Freeport v USA,“ řekl Froley. Naráží tak na druhého největšího vývozce LNG v USA, který v červnu po výbuchu a požáru zastavil provoz.

V pondělí také Čína zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila vlastní dodávky.

Španělsko má největší kapacitu pro přeměnu LNG na plyn v Evropské unii. Představuje 33 % veškerého LNG a 44 % skladovací kapacity. Tento týden se mají lídři Francie, Německa, Španělska a Portugalska sejít, aby se pokusili dosáhnout dohody o plynovodu MidCat, který by mohl přepravovat španělský plyn do střední Evropy.

Sledujte nás na sítích

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Portálový jeřáb pomůže s těžkým nákladem v halách

Zvyšování produktivity a efektivity je dnes pro udržení konkurenceschopnosti klíčové. Jedním z technologických řešení, které může významně přispět k optimalizaci pracovních procesů v halách,...

Miliardář Daniel Křetínský zvažuje novou nabídku na převzetí Royal Mail

Český miliardář Daniel Křetínský zvažuje obnovení nabídky na převzetí vlastníka Royal Mail poté, co byla odmítnuta jeho původní nabídka ve výši 3,2 miliardy liber. Labouristická strana naznačila, že je vyhlídce na převzetí ze strany Křetínského otevřená. Podnikatel je rovněž spolumajitelem West Ham United a vlastní podíl v Sainsbury's.

NEJNOVĚJŠÍ

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Portálový jeřáb pomůže s těžkým nákladem v halách

Zvyšování produktivity a efektivity je dnes pro udržení konkurenceschopnosti klíčové. Jedním z technologických řešení, které může významně přispět k optimalizaci pracovních procesů v halách,...

Miliardář Daniel Křetínský zvažuje novou nabídku na převzetí Royal Mail

Český miliardář Daniel Křetínský zvažuje obnovení nabídky na převzetí vlastníka Royal Mail poté, co byla odmítnuta jeho původní nabídka ve výši 3,2 miliardy liber. Labouristická strana naznačila, že je vyhlídce na převzetí ze strany Křetínského otevřená. Podnikatel je rovněž spolumajitelem West Ham United a vlastní podíl v Sainsbury's.