Administrativa a další byrokratické opatření mohou zvýšit náklady britských supermarketů v Severním Irsku do takové míry, že některé z nich to mohou vzdát.
Potraviny v Severním Irsku mohou od příštího roku prudce zdražit. Po brexitu budou totiž od 1. ledna potřebné vývozní zdravotní osvědčení při přepravě živočišných produktů do Severního Irska ze zbytku Británie. Podle konsorcia severoirských maloobchodníků budou tyto formuláře stát odhadem 220 eur na produkt, což může zvýšit dodávku kamionu se širokou škálou produktů o téměř 45 000 eur.
Představuje to vážný problém pro většinu prodejců potravin v Severním Irsku včetně velkých řetězců jako jsou Tesco či Marks & Spencer, protože velká část dodávek pro jejich obchody v Severním Irsku pochází ze zbytku Británie. Jelikož ziskové marže seveorískych prodejců potravin jsou již tak malé, vyšší náklady by mohly přinutit některé maloobchodníky se obrátit k provincii zády.
„Pokud vás něco bude stát peníze místo toho, aby je vydělávalo, nemá smysl v takovém obchodním modelu pokračovat, ne?“ Řekl Aodhan Connolly, ředitel maloobchodního konsorcia. A zároveň, následné zvýšení cen potravin v regionu zasáhne tamních obyvatel, kteří mají větší dluhy a menší úspory ve srovnání se zbytkem Británie.
Konsorcium proto žádá Evropskou unii (EU) a Spojené království, aby vytvořily program „důvěryhodných obchodníků“ s cílem zjednodušit tento proces. To by vedlo k vytvoření certifikovaného zrychleného systému dodávek, který by mohl proudit do provincie stejně snadno jako v současnosti.
Dodatečné papírování bude zapotřebí, protože Severní Irsko bude na rozdíl od zbytku Británie i po 31. prosinci 2020 vázáné celními předpisy EU. To znamená, že bude muset uplatňovat normy bloku týkající se potravin, zatímco zbytek Spojeného království již nebude muset. Britské firmy tak budou nuceny vyplňovat celní prohlášení, což je spojeno s rizikem zpoždění a povede to ke zvýšení nákladů.
Podle společnosti Logistics UK loni odešlo z Británie do Severního Irska 425.166 nákladních vozidel. Malá velikost trhu v Severním Irsku (pouze 1,9 milionu spotřebitelů) přitom znamená, že není praktické posílat tam kamiony s velkým množstvím jednoho produktu, i když by to bylo z administrativního hlediska levnější, ale s širokou škálou výrobků.