25.8 C
Czech
Pátek 3. května 2024

Hospodářský růst v USA zpomaluje, inflace však roste

Federální rezervní systém USA čelí náročné situaci, neboť vysoká inflace nadále brání potenciálnímu snížení sazeb. Děje se tak uprostřed období pomalejšího než očekávaného růstu největší světové ekonomiky.

Čínské aerolinky zaplavily žadatelé o práci letušek a stewardů

Čínské aerolinky podnikají největší náborové akce za více než tři roky. Cestování se vzpamatovává po pandemii a čerství absolventi univerzit se obracejí k relativně dobře placené kariéře na bezútěšném trhu práce. Informovala o tom agentura Reuters či CNA.

Na rozdíl od západních zemí, kde jsou role palubního personálu relativně nízko placené a většinou nevyžadují vysokoškolské vzdělání, stát se letuškou v Číně obvykle vyžaduje více. Potřebujete bakalářský titul a absolvovat náročný test z angličtiny sestavený vládou.

Během pandemie klesl celkový počet palubního personálu v Číně přibližně o 11 000. To je podle údajů Úřadu pro civilní letectví Číny 11% pokles z úrovně 108 955 před pandemií v roce 2019.

Dopravci včetně Xiamen Airlines, China Southern Airlines a Spring Airlines nyní pořádají nábory, protože domácí cestování se zotavuje. Plánují obnovit lety do oblíbených mezinárodních destinací.

Aerolinky si mohou vybírat z ohromného počtu uchazečů v době, kdy se rekordních 11,58 milionu absolventů vysokých škol chystá vstoupit na trh práce. Ten je v nejhorším stavu za poslední desetiletí. Ponuré globální ekonomické vyhlídky oslabily exportní poptávku a společnosti v odvětvích jako technologie, vzdělávání a nemovitosti snižují počet zaměstnanců.

Několikanásobně vyšší počet uchazečů než pozic

Hainan Airlines, která letos plánuje najmout více než 1000 letušek, již obdržela více než 20 000 žádostí, uvedla agentura Reuters. Její veletrh pracovních příležitostí, který se konal v únoru v Jinanu, přilákal 900 kandidátů a společnost najala pouhých 60 lidí, což znamená míru výběru kolem 6 %.

Společnost China Southern, která letos plánuje najmout 3000 palubních průvodčích, uvedla, že ke konci prosince měla již než sedmkrát více uchazečů. Před pandemií bylo asi 10 % žádostí úspěšných, uvedli odborníci z oboru.

„Vždy tu bylo velké množství mladých dívek a chlapců, kteří chtěli dělat tuto práci, protože příjem není špatný,“ řekl Li Hanming, nezávislý expert na čínský letecký průmysl.

V roce 2021 pouze 6,1 % čerstvých absolventů vysokých škol vydělávalo více než 10 000 juanů měsíčně, uvedl v únoru Global Times s odkazem na vzdělávací poradenský a výzkumný institut MyCOS. A právě pozice palubního personálu nabízí příjem 10 000 až 20 000 juanů měsíčně.

Vysoké ceny letenek

Navzdory nárůstu uchazečů o zaměstnání může být pro letecké společnosti obtížné okamžitě nasadit nové zaměstnance kvůli ročním pozemním výcvikovým kurzům. Ty by mohly zpomalit jejich úsilí o rychlé zvýšení kapacity a udržení vysokých cen letenek, řekl Li.

„Dopravci mají docela jasnou předpověď pro rok 2024, takže musí najmout členy posádky hned, jinak budou mít příští rok málo rukou,“ dodal.

Vnitrostátní kapacita Číny překonala od poloviny března úroveň roku 2019, ale mezinárodní lety se podle údajů z aplikace Flight Master pro sledování letů zotavily na pouhých 30 % úrovně před pandemií.

Jak se blíží hlavní letní sezóna, čínské aerolinky přidávají mezinárodní kapacitu, píše server CNA. Vlajkový dopravce Air China například uvedl, že se vrátí na trasy před pandemií včetně Peking-Řím, Peking-Ho Či Minovo Město a Chengdu-Londýn.

Omezená kapacita však prozatím vedla k vyšším cenám. „Zaplatil jsem 18 000 yuanů za jednosměrnou ekonomickou letenku z Frankfurtu do Pekingu,“ řekl Jin Huo, obchodník, „dříve jsem platil třetinu za zpáteční cestu.“

Sledujte nás na sítích

Gazprom se propadl do první čisté ztráty po 24 letech kvůli propadu prodeje do Evropy

Ruský státem kontrolovaný plynárenský gigant vykázal v roce 2023 ohromující ztrátu 5,5 miliardy liber, což představuje první čistou roční ztrátu od roku 1999. Tento výrazný propad přichází v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, která vedla k drastickému snížení prodeje plynu.

Zisky Amazonu prudce vzrostly díky umělé inteligenci a prodeji reklamy

Společnost Amazon.com ve své poslední čtvrtletní zprávě překonala odhady Wall Street. Výrazně k tomu přispěl rostoucí zájem o umělou inteligenci (AI), zejména v rámci divize cloud computingu. To vedlo k 5procentímu nárůstu akcií Amazonu v průběhu odpoledního obchodování.

Tesla překonává regulační překážky v Číně a otevírá tak cestu k zavedení samořídícího softwaru

Americký gigant v oblasti elektromobilů Tesla úspěšně překonal klíčové regulační překážky v Číně. Připravil tak půdu pro zavedení svého samořídicího softwaru v této zemi. Tento vývoj přichází v návaznosti na nečekanou návštěvu generálního ředitele Elona Muska na druhém největším trhu společnosti Tesla.

NEJNOVĚJŠÍ

Gazprom se propadl do první čisté ztráty po 24 letech kvůli propadu prodeje do Evropy

Ruský státem kontrolovaný plynárenský gigant vykázal v roce 2023 ohromující ztrátu 5,5 miliardy liber, což představuje první čistou roční ztrátu od roku 1999. Tento výrazný propad přichází v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, která vedla k drastickému snížení prodeje plynu.

Zisky Amazonu prudce vzrostly díky umělé inteligenci a prodeji reklamy

Společnost Amazon.com ve své poslední čtvrtletní zprávě překonala odhady Wall Street. Výrazně k tomu přispěl rostoucí zájem o umělou inteligenci (AI), zejména v rámci divize cloud computingu. To vedlo k 5procentímu nárůstu akcií Amazonu v průběhu odpoledního obchodování.

Tesla překonává regulační překážky v Číně a otevírá tak cestu k zavedení samořídícího softwaru

Americký gigant v oblasti elektromobilů Tesla úspěšně překonal klíčové regulační překážky v Číně. Připravil tak půdu pro zavedení svého samořídicího softwaru v této zemi. Tento vývoj přichází v návaznosti na nečekanou návštěvu generálního ředitele Elona Muska na druhém největším trhu společnosti Tesla.