Výrobce automobilů Stellantis očekává za první pololetí letošního roku čistou ztrátu 2,3 miliardy eur. Za propadem stojí hlavně nové americké clo na dovoz aut, rozsáhlé restrukturalizace a klesající poptávka na klíčových trzích.
Clo ve výši 25 procent, které zavedl Donald Trump v dubnu, připravilo skupinu o přibližně 300 milionů eur. Firma zároveň upozornila, že kvůli tomu přišla o část plánované výroby. Její dodávky na severoamerický trh klesly ve druhém čtvrtletí oproti loňsku o čtvrtinu.
K poklesu výkonnosti přispěly i interní změny. Společnost započítala do výsledků předběžné náklady ve výši 3,3 miliardy eur, zejména v souvislosti s ukončením vývoje vodíkových technologií a úpravami kvůli emisním normám v EU.
Stellantis warns of surprise $2.7 billion loss from writedowns, tariff hit https://t.co/bXSwXwm9rg
— MarketWatch (@MarketWatch) July 21, 2025
Firmě hrozí v Evropě obří pokuta
Dalším zásahem pro firmu byla náhlá prosincová rezignace dlouholetého generálního ředitele Carlose Tavarese. Nový šéf Antonio Filosa se tak ujal řízení v době, kdy firma čelí problémům v Evropě i USA – od slabé poptávky přes napětí v Itálii a Francii až po nadměrné zásoby na americkém trhu.
Tržby Stellantisu za první pololetí dosáhly 74,3 miliardy eur, meziročně však klesly o deset procent. Výrobce se rozhodl předčasně zveřejnit vybrané finanční údaje kvůli rozdílům mezi očekáváním analytiků a reálnými čísly.
I přes zásah nových cel má Stellantis určitou výhodu. Většinu vozů pro americký trh vyrábí přímo v USA nebo v rámci dohody s Mexikem a Kanadou. Přesto firma, která vlastní mimo jiné značky Fiat, Jeep, Opel či Citroën, dál čelí tlaku. Evropská část skupiny varuje, že jí kvůli pomalé elektrifikaci lehkých užitkových vozů hrozí pokuta až 2,6 miliardy eur.