8.1 C
Czech
Úterý 21. října 2025

Vlajky, sušenky, pivo – Britové utrácejí za korunovaci

Reklama
Reklama

Britská veřejnost si odmítá nechat zkazit své plány na korunovaci typickým Londýnským počasím. Pečlivě se připravovala na pouliční večírky a rodinné oslavy. A Britové jsou ochotni utrácet. Článek přinesl server BBC či Derbyshire Live.

Reklama

Podle Centra pro výzkum maloobchodu (CRR) se tento víkend utratí za jídlo a pití přibližně 200 milionů liber. Řetězec supermarketů Lidl uvedl, že prodal dost vlajek na to, aby lemovaly cestu Korunovačního průvodu 75krát.

Party produkty a tradiční britské fayre jsou velmi žádané a značky nabízejí řady s královskou tématikou. Celkově CRR očekává, že spotřebitelé během prodlouženého víkendu přidají do britské ekonomiky více než 1,4 miliardy liber.

Většinu této útraty uvidí supermarkety, obchody se smíšeným zbožím a pouliční obchody. Nakupující totiž budou zásobovat své ledničky na prodloužený víkend plný zábavy. Dále budou lidé nakupovat dekorace, suvenýry, upomínkové předměty a další korunovační předměty, uvádí server Derbyshire Live.

Dalších 1,21 miliardy GBP se prý Britové chystají utratit v pohostinských zařízeních, jako jsou hospody, bary a restaurace. Během třídenního víkendu se má vypít neuvěřitelných 35,5 milionu půllitrů piva, 5,3 milionu lahví vína, 2,4 milionu lahví šumivého nápoje a 200 000 lahví britské klasiky Pimms na místech po celé Velké Británii.

Očekává se, že do hlavního města přijede 2,3 milionu lidí. Dalších 125 000 návštěvníků přijede ze zahraničí, aby se podívali na korunovační průvod.

Masové koláče a pivo

Tesco uvedlo, že je na dobré cestě prodat 675 000 vepřových koláčů a 300 000 kelímků smetany. Prodej quiche, králova vybraného korunovačního pokrmu, po celé zemi prudce vzrostl. Řetězec Aldi uvedl, že každou minutu prodá více než 30 kusů, a Waitrose za poslední týden zaznamenal nárůst o 25 %.

Desítky produktů od vepřových koláčů a zlatého sirupu po gin a bezový květ změnily své obaly na kombinaci fialové a zlaté. Mnoho značek přidalo na etikety Buckinghamský palác, korunky a vlajky.

Maheen Piracha ze společnosti Tesco řekl, že nakupující mají náladu oslavovat. „Soudě podle předčasných výprodejů je korunovace krále Karla událostí, která vyvolává pozitivní pocity se spoustou pouličních a domácích večírků.“

Žádná párty by nebyla úplná bez piva. Tesco předpokládá, že prodá 180 000 lahví Pimms. Asda uvedla, že prodej piva by měl během tohoto třídenního víkendu být o 25 % vyšší. Prodej vlajek, praporů a papírových talířů také raketově vzrostl – Asda uvádí, že prodej vlajek Union Jack vzrostl o 227 % a korunovačních pohárů o 135 %.

Kromě jídla a pití se miliony utrácejí za korunovační suvenýry a memorabilia, píše server BBC.

Letí také módní doplňky pro psi

Majitelé King Charles španělů se se chystají obléknout své psíky pro tuto příležitost, s laskavým svolením společnosti Gateshead Franky’s Bowtique. Jeho zakladatelka Kerry Whitney říká, že posledních čtrnáct dní byla ve spěchu, aby dokončila více než tisíc objednávek na korunky, šátky a motýlky.

„Stejně jsme zaneprázdněni o Halloweenu a Vánocích. Nevěděli jsme, jak populární to bude, protože všichni milovali královnu, ale je to jak sněhové koule,“ řekla.

Podle předpovědi CRR bude za korunovační mince, žetony a medailony, slavnostní konvice, hrnky, šálky a další nádobí vynaloženo 245,91 milionu liber. Asda uvedla, že její polštář Coronation a konvice King Charles se ukázaly být populární a prodalo se jich 3 000 kusů. John Lewis řekl, že prodeje jeho lžíce Coronation byly silné.

I zahraniční turisté přispějí do ekonomiky

CRR uvedl, že výdaje zahraničních turistů by mohly dosáhnout až 323 milionů liber. Většinu z nich utratí za ubytování, restaurace a nákupy v Londýně. Prodloužená otevírací doba hospod během státních svátků by podle Centra pro ekonomiku a obchodní výzkum měla poskytnout pohostinskému sektoru podporu ve výši 104 milionů liber.

„To by zvýšilo výdaje na kterýkoli víkend, ale samotná zvláštní příležitost korunovace by to pravděpodobně měla umocnit tím, že poskytne zvláštní výdajový buzz, ne nepodobný tomu, který lze vidět během velkých událostí, jako je mistrovství světa ve fotbale,“ uvedlo CRR.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

Suno AI jedná o miliardovém financování a řeší spory s hudebními vydavateli

Startup Suno AI plánuje další velký krok. Podle informací agentury Bloomberg firma vyvíjející hudební generátor na bázi umělé inteligence jedná o investici přesahující 100 milionů dolarů. Očekávaná valuace má překročit dvě miliardy dolarů, což představuje čtyřnásobný nárůst oproti předchozímu ocenění.

Boeing zvyšuje výrobu letadel po zelené od FAA

Americký výrobce letadel Boeing dostal od Federálního úřadu pro letectví (FAA) povolení zvýšit produkci modelu 737 MAX na 42 kusů měsíčně. Jde o klíčový krok v úsilí firmy o návrat k plné výrobě po sérii bezpečnostních krizí, které otřásly její pověstí i trhem.

Trump chce zlevnit Ozempic na 150 dolarů měsíčně

Prezident Donald Trump znovu rozvířil americký farmaceutický trh. Ve čtvrtek oznámil, že chce dostat cenu léků na hubnutí, jako je Ozempic či Wegovy, na 150 dolarů za měsíc. Cílí tak na úroveň, kterou za stejné přípravky platí pacienti v Evropě. Akcie výrobců Eli Lilly a Novo Nordisk po jeho prohlášení prudce klesly.

NEJNOVĚJŠÍ

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.
Reklama
Reklama
Reklama