10.2 C
Czech
Úterý 9. prosince 2025
ZajímavostiVlajky, sušenky, pivo – Britové utrácejí za korunovaci

Vlajky, sušenky, pivo – Britové utrácejí za korunovaci

Britská veřejnost si odmítá nechat zkazit své plány na korunovaci typickým Londýnským počasím. Pečlivě se připravovala na pouliční večírky a rodinné oslavy. A Britové jsou ochotni utrácet. Článek přinesl server BBC či Derbyshire Live.

Podle Centra pro výzkum maloobchodu (CRR) se tento víkend utratí za jídlo a pití přibližně 200 milionů liber. Řetězec supermarketů Lidl uvedl, že prodal dost vlajek na to, aby lemovaly cestu Korunovačního průvodu 75krát.

Party produkty a tradiční britské fayre jsou velmi žádané a značky nabízejí řady s královskou tématikou. Celkově CRR očekává, že spotřebitelé během prodlouženého víkendu přidají do britské ekonomiky více než 1,4 miliardy liber.

Většinu této útraty uvidí supermarkety, obchody se smíšeným zbožím a pouliční obchody. Nakupující totiž budou zásobovat své ledničky na prodloužený víkend plný zábavy. Dále budou lidé nakupovat dekorace, suvenýry, upomínkové předměty a další korunovační předměty, uvádí server Derbyshire Live.

Dalších 1,21 miliardy GBP se prý Britové chystají utratit v pohostinských zařízeních, jako jsou hospody, bary a restaurace. Během třídenního víkendu se má vypít neuvěřitelných 35,5 milionu půllitrů piva, 5,3 milionu lahví vína, 2,4 milionu lahví šumivého nápoje a 200 000 lahví britské klasiky Pimms na místech po celé Velké Británii.

Očekává se, že do hlavního města přijede 2,3 milionu lidí. Dalších 125 000 návštěvníků přijede ze zahraničí, aby se podívali na korunovační průvod.

Masové koláče a pivo

Tesco uvedlo, že je na dobré cestě prodat 675 000 vepřových koláčů a 300 000 kelímků smetany. Prodej quiche, králova vybraného korunovačního pokrmu, po celé zemi prudce vzrostl. Řetězec Aldi uvedl, že každou minutu prodá více než 30 kusů, a Waitrose za poslední týden zaznamenal nárůst o 25 %.

Desítky produktů od vepřových koláčů a zlatého sirupu po gin a bezový květ změnily své obaly na kombinaci fialové a zlaté. Mnoho značek přidalo na etikety Buckinghamský palác, korunky a vlajky.

Maheen Piracha ze společnosti Tesco řekl, že nakupující mají náladu oslavovat. „Soudě podle předčasných výprodejů je korunovace krále Karla událostí, která vyvolává pozitivní pocity se spoustou pouličních a domácích večírků.“

Žádná párty by nebyla úplná bez piva. Tesco předpokládá, že prodá 180 000 lahví Pimms. Asda uvedla, že prodej piva by měl během tohoto třídenního víkendu být o 25 % vyšší. Prodej vlajek, praporů a papírových talířů také raketově vzrostl – Asda uvádí, že prodej vlajek Union Jack vzrostl o 227 % a korunovačních pohárů o 135 %.

Kromě jídla a pití se miliony utrácejí za korunovační suvenýry a memorabilia, píše server BBC.

Letí také módní doplňky pro psi

Majitelé King Charles španělů se se chystají obléknout své psíky pro tuto příležitost, s laskavým svolením společnosti Gateshead Franky’s Bowtique. Jeho zakladatelka Kerry Whitney říká, že posledních čtrnáct dní byla ve spěchu, aby dokončila více než tisíc objednávek na korunky, šátky a motýlky.

„Stejně jsme zaneprázdněni o Halloweenu a Vánocích. Nevěděli jsme, jak populární to bude, protože všichni milovali královnu, ale je to jak sněhové koule,“ řekla.

Podle předpovědi CRR bude za korunovační mince, žetony a medailony, slavnostní konvice, hrnky, šálky a další nádobí vynaloženo 245,91 milionu liber. Asda uvedla, že její polštář Coronation a konvice King Charles se ukázaly být populární a prodalo se jich 3 000 kusů. John Lewis řekl, že prodeje jeho lžíce Coronation byly silné.

I zahraniční turisté přispějí do ekonomiky

CRR uvedl, že výdaje zahraničních turistů by mohly dosáhnout až 323 milionů liber. Většinu z nich utratí za ubytování, restaurace a nákupy v Londýně. Prodloužená otevírací doba hospod během státních svátků by podle Centra pro ekonomiku a obchodní výzkum měla poskytnout pohostinskému sektoru podporu ve výši 104 milionů liber.

„To by zvýšilo výdaje na kterýkoli víkend, ale samotná zvláštní příležitost korunovace by to pravděpodobně měla umocnit tím, že poskytne zvláštní výdajový buzz, ne nepodobný tomu, který lze vidět během velkých událostí, jako je mistrovství světa ve fotbale,“ uvedlo CRR.

Reklama

Doporučujeme

EU zahájila vyšetřování Google kvůli využívání obsahu pro umělou inteligenci

Evropská komise spustila rozsáhlé antimonopolní řízení, které má prověřit, zda Google při vývoji svých nástrojů umělé inteligence nepoškozuje vydavatele, tvůrce na YouTube a konkurenci. Spor může zásadně ovlivnit pravidla pro provozování AI služeb i celé digitální podnikání v Evropě.

Trump dal Nvidii zelenou k prodeji pokročilých čipů pro umělou inteligenci do Číny

Spojené státy mění přístup k exportu pokročilých AI technologií. Prezident Donald Trump oznámil, že umožní společnosti Nvidia prodávat do Číny čipy H200, a to za přísných podmínek a s vysokým poplatkem pro americkou vládu. Rozhodnutí může ovlivnit vztahy velmocí i rovnováhu na trhu s čipy.

Pegasus Airlines kupují Smartwings

Turecký nízkonákladový dopravce Pegasus Airlines kupuje českou společnost Smartwings i s mateřskou firmou České aerolinie. Obchod za 154 milionů eur má změnit rozložení sil na evropském trhu.

Společnost Magnum vstoupila na burzu a testuje chuť investorů

Magnum Ice Cream Company má za sebou svůj první samostatný obchodní den. V Amsterdamu otevřela pod očekáváním, ale stala se největším samostatným zmrzlinovým hráčem na světě. Firma věří, že jí samostatnost dodá rychlost a fokus. Investoři řeší něco úplně jiného: zdravý životní styl, drahé oddělení od Unileveru a fakt, že v roce 2026 nepřijde žádná dividenda.

IKEA otevřela první obchod na Novém Zélandu a hned první den padaly rekordy

IKEA po letech čekání otevřela první prodejnu na Novém Zélandu. V Aucklandu se z toho stala událost, na kterou přišel i premiér Christopher Luxon. Značka slibuje další expanzi v regionu a zároveň připomíná, že její nábytek často spojuje celý svět stejnou zkouškou trpělivosti.

Apple zažívá největší otřes ve vedení od roku 2011

Apple se v posledních týdnech rychle přeskupuje na vrcholu. Odchody se řetězí napříč AI, designem, právem, provozem i agendou životního prostředí. Meta navíc přetahuje lidi přímo z Cupertino a sílí debata o tom, kdy skončí Tim Cook.

EU udělila síti X pokutu 120 milionů eur kvůli modrým fajfkám a reklamám

Evropská komise potrestala sociální síť X pokutou 120 milionů eur. Vadí jí způsob, jak X pracuje s modrým odznakem, reklamním archivem i přístupem výzkumníků k datům. Podle Bruselu jde o první sankci za porušení pravidel Digitálního aktu o službách.

IndiGo čelí největší provozní krizi. Tisíce cestujících uvízly na letištích

Indie zažívá jeden z největších leteckých kolapsů posledních let. Největší domácí dopravce IndiGo ruší denně stovky letů a nedokáže stabilizovat provoz. Chaos zasáhl letiště napříč zemí a odhalil slabiny v řízení posádek i přípravu na nová pilotní pravidla.

Paramount zpochybňuje průběh aukce Warner Bros

Napětí kolem prodeje Warner Bros. sílí. Paramount tvrdě napadl postup vedení WBD a obvinil ho z nadržování jednomu zájemci. Do hry vstoupily i zprávy o náklonnosti managementu k nabídce Netflixu, která podle médií získává náskok.

Trump chce zmírnit pravidla pro spotřebu paliva, aby podpořil vozidla na benzín

Donald Trump představil plán, který má zásadně snížit tempo zpřísňování spotřeby nových aut a otevřít cestu k širší nabídce benzinových modelů. Administrativa tvrdí, že krok sníží ceny nových vozů. Kritici varují před dražším tankováním i vyššími emisemi.

Dellovi pošlou miliardy do „Trumpových účtů“ pro americké děti

Michael a Susan Dellovi věnují miliardy dolarů na investiční účty pro miliony amerických dětí. Program, který nese Trumpovo jméno, má dětem dát první finanční základ a přístup k penězům na vzdělání, bydlení nebo podnikání.

Apple mění šéfa AI, vsází na bývalého lídra z Microsoftu

Apple oznámil jednu z největších personálních změn poslední doby. Dlouholetý šéf AI John Giannandrea končí a firma předává řízení vývoje umělé inteligence do nových rukou. Stojí za tím tlak trhu i nutnost dohnat konkurenci.

Prada koupila Versace za téměř 1,4 miliardy eur

Dohoda, která se připravovala roky, je konečně uzavřená. Prada posiluje svou pozici na trhu akvizicí značky Versace, která v posledních letech hledala nový dech. Co znamená spojení dvou italských ikon pro celý luxusní segment?

Amazon snižuje poplatky pro evropské prodejce v souboji se Shein a Temu

Amazon zlevňuje prodej na svých evropských tržištích, aby ubránil pozici před agresivní konkurencí z Číny. Shein a Temu lákají zákazníky ultralevným zbožím i nízkými poplatky pro prodejce. Cenová válka vstupuje do další fáze a americký gigant začíná přiostřovat.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama