Představitelé Evropské unie schválili přísná cla na elektromobily dovážené z Číny. Vyvolala tak všeobecné obavy v automobilovém průmyslu. Toto rozhodnutí, proti němuž se ostře postavily významné země vyrábějící automobily včetně Německa, znamená významný posun v obchodní politice EU. Může potenciálně vést k eskalaci obchodního napětí mezi Evropou a Čínou.
Vzhledem k tomu, že cla začnou platit v listopadu, vyjadřují zainteresované strany z automobilového průmyslu obavy z dopadů na odvětví, které se již nyní potýká s řadou problémů.
S ohledem na značný odpor, zejména ze strany Německa, kde sídlí významné automobilky jako BMW a Volkswagen, se rozhodnutí EU zavést cla ve výši až 45,3 procenta setkalo s odporem. Vedoucí představitelé německého průmyslu označili celní plán za „fatální“ chybu, která ohrožuje evropský automobilový sektor. Společnost BMW uvedla, že to způsobí škodlivé budoucí důsledky pro průmysl, a zdůraznila potřebu kooperativního řešení namísto represivních opatření.
Volkswagen se k těmto názorům připojil a odsoudil cla jako nesprávnou strategii. Německé sdružení automobilového průmyslu VDA prohlásilo, že toto rozhodnutí je „chybným signálem“, a zdůraznilo, že je důležité s Čínou vyjednávat, a nikoli eskalovat spory.
EU vote on Chinese EV tariffs inconclusive, leaving EU Commission to decide, EU sources say https://t.co/0v5UeNdM6a pic.twitter.com/485EfYZHVx
— Reuters (@Reuters) October 4, 2024
Problémem jsou dotace státu
Cla vycházejí ze zjištění Evropské komise, podle nichž státní dotace poskytované Pekingem výrazně narušují konkurenční podmínky pro evropské výrobce. Navzdory nesouhlasu několika zemí, včetně Maďarska, a zdržení se hlasování ze strany států, jako je Španělsko, nezískalo hlasování dostatečnou podporu k zablokování opatření. Komise EU je nyní připravena tato cla zavést podle plánu, který zohledňuje hlasy členských států.
Toto rozhodnutí bylo podtrženo varováním čínské vlády, která hlasování označila za „protekcionistické“ a vyzvala k ukončení těchto opatření ve prospěch konstruktivního dialogu.
Hrozí obchodní válka?
Automobilový průmysl není jediným odvětvím, které pociťuje dopad těchto nových cel. Analytici uvádějí, že napětí přichází v nejisté době, neboť automobilový sektor v celé Evropě čelí značným výzvám. A to včetně emisních cílů a rostoucí konkurence ze strany čínských firem, zejména na trhu s elektrickými vozidly. Země jako Kanada a Spojené státy již zavedly ještě vyšší cla na dovoz čínských elektromobilů. To zesiluje konkurenční tlak, kterému čelí evropští výrobci automobilů.
Vzhledem k tomu, že EU postupuje s proměnlivými sazbami cel, zůstává reakce čínského trhu oblastí, která vzbuzuje obavy. Peking již vyjádřil svou nespokojenost a naznačil možná odvetná opatření vůči zemím EU.
Tato vyvíjející se situace má hluboké důsledky pro investiční vztahy mezi Evropou a Čínou a poukazuje na rostoucí geopolitické napětí, které má potenciál dále narušit normy globálního obchodu. Zatímco Evropa doufá, že ochrání svůj automobilový průmysl, mnozí se obávají, že agresivní cla by mohla podnítit širší obchodní válku, která by mohla mít vážné hospodářské důsledky pro oba regiony.