29.7 C
Czech
Úterý 18. června 2024

Legendární ženevský autosalon se definitivně loučí

Jedna z největších ikon automobilového průmyslu, ženevský autosalon, již definitivně končí. Organizátor akce, Comité permanent du Salon international de l'automobile, oficiálně oznámil, že z důvodu nepříznivých podmínek na trhu a rostoucí nejistoty v automobilovém průmyslu, neplánuje další ročník této slavné události. Zatímco se automobilky přesouvají k online prezentacím, světově proslulá přehlídka v Ženevě ztrácí svou někdejší záři.

EU se chystá uvalit cla na dovoz čínských elektromobilů

Evropská unie se chystá oznámit Číně uvalení cel na dovoz elektromobilů, informoval deník The Guaridan. To může vyvolat obchodní napětí mezi oběma ekonomickými velmocemi.

Rozhodnutí přichází po důkladném vyšetřování čínských státních dotací na výrobu automobilů se zaměřením na odvětví elektromobilů. Čínští výrobci se připravují na nová dovozní cla. Odborníci předpovídají, že Peking odpoví protiopatřeními, která by mohla mít dopad na řadu vývozů z EU.

Protisubvenční šetření EU bylo zahájeno v říjnu. Jeho cílem je řešit obavy z toho, že Čína zaplaví trh EU levnějšími elektromobily. Je jedním z mnoha vyšetřování čínské státní podpory. Mohlo by vést k zavedení cel, která by řešila konkurenční výhodu čínských výrobců automobilů. Pokud šetření EU dospěje k závěru, že cla jsou oprávněná, budou mít čínští výrobci možnost předložit důkazy, aby toto rozhodnutí zpochybnili, než bude učiněno konečné rozhodnutí.

Hrozba pro environmentální cíle

Odborníci se domnívají, že zavedení cel ze strany EU bude Čína vnímat jako zkoušku síly. Zejména vzhledem k významu odvětví elektrických automobilů pro čínský vývoz. Očekává se, že čínský prezident Si Ťin-pching zachová závazek země dominovat v odvětví zelených technologií v celosvětovém měřítku prostřednictvím elektromobilů, solárních panelů a baterií. Sazby budou pravděpodobně stanoveny v rozmezí 15 až 30 procent. Bude to mít dopad na společnosti, jako je BYD, přední prodejce elektrických vozidel v EU.

Potenciální cla na dovoz čínských elektromobilů mají širší důsledky pro automobilový průmysl EU a její environmentální cíle. Zatímco omezení prodeje čínských elektromobilů by mohlo zpochybnit plány EU na ukončení prodeje nových benzinových a naftových vozidel do roku 2035, umožnění prudkého nárůstu čínských elektromobilů by mohlo ohrozit konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů. Rozhodnutí o clech by mohlo ovlivnit ziskovost německých výrobců automobilů. Ti jsou na čínském trhu závislí, tvoří významnou část jejich celosvětových zisků.

Krok EU, který se týká údajných nezákonných dotací čínských společností, podtrhuje složitost vyvažování obchodních vztahů a cílů v oblasti životního prostředí. Čínský pokrok v oblasti elektromobilů a bateriových technologií představuje výzvu pro ambice EU přejít na čistší dopravu. Výsledek rozhodnutí o clech bude mít dopad nejen na obchodní dynamiku mezi EU a Čínou, ale také na budoucnost automobilového průmyslu. A úsilí o boj proti změně klimatu.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ