Francouzští poslanci rozpoutali debatu, která může zamíchat celým ocelářským průmyslem v Evropě. Návrh na znárodnění ArcelorMittal France prošel dolní komorou parlamentu, i když vláda označuje plán za nereálný krok, který situaci spíše zhorší než vyřeší. Spor ukazuje, jak hluboko se propadla důvěra v budoucnost evropské výroby oceli.
ArcelorMittal je klíčovým výrobcem v zemi a zaměstnává kolem 15 000 lidí. Firma letos oznámila úspory, které mají znamenat až 270 zrušených pozic. Tlak levných dovozů z Číny a dlouhodobě slabá poptávka navíc oslabují celý evropský sektor, který od roku 2008 přišel o desítky tisíc pracovních míst.
V Assemblée Nationale se pro znárodnění spojili poslanci krajní levice a část dalších levicových stran. Návrh ale čeká na schválení Senátem, kde dominují centristé a pravice. Vláda ho otevřeně odmítá. Ministr financí označil snahu o převzetí závodů státem za „populistickou reakci“, která podle něj neřeší skutečné příčiny krize.
French lawmakers vote to nationalise ArcelorMittal plants https://t.co/SMygcT2Kh3
— FT for Schools (@ft4s) November 28, 2025
Politický střet o budoucnost největšího výrobce oceli
Zastánci znárodnění argumentují především hrozbou propouštění a nutností ochránit domácí kapacity. Odbory krok vítají, protože podle nich alespoň vyvolal veřejnou debatu o stavu odvětví.
Vláda však upozorňuje, že ArcelorMittal naráží na strukturální problémy, které nemůže vyřešit změna vlastníka. Výrobu v Evropě drtí rekordní čínská produkce, která tvoří více než polovinu světového trhu. Francie vyrobila loni jen 11 milionů tun oceli, což ji staví daleko za hlavní asijské producenty.
Senátní většina proto návrh téměř jistě odmítne. Podle ministrů by znárodnění naopak ohrozilo investice a zaměstnanost. Financial Times připomíná, že jen v roce 2024 oznámil evropský ocelářský sektor dalších 18 000 ohrožených pozic.
Evropský trh pod tlakem dovozů a dekarbonizace
ArcelorMittal řeší nejen levnou konkurenci z Asie, ale i nákladné investice do snižování emisí. Firma letos ustoupila od plánovaných projektů v Německu a varovala před uzavřením provozu v Belgii. Klesající evropská poptávka dál zvyšuje finanční tlak.
Brusel reaguje návrhem na zvýšení cel a zavedení přísnějších uhlíkových opatření, které mají omezit vstup levné oceli do EU. Ocelárny však tvrdí, že potřebují rychlejší a rozhodnější podporu, jinak budou závody mizet z mapy Evropy.
Znárodnění ve Francii proto zůstává spíše politickým symbolem než reálnou strategií. Závody ArcelorMittalu se stanou testem toho, zda Evropa dokáže udržet zpracovatelský průmysl v době globální konkurence a rostoucích ekologických nároků.

