Amazon zlevňuje prodej na svých evropských tržištích, aby ubránil pozici před agresivní konkurencí z Číny. Shein a Temu lákají zákazníky ultralevným zbožím i nízkými poplatky pro prodejce. Cenová válka vstupuje do další fáze a americký gigant začíná přiostřovat.
Amazon oznámil jednu z největších úprav poplatků vůbec. Reaguje tak na rostoucí tlak čínských hráčů, kteří během krátké doby převrátili evropský trh s módou a levnou elektronikou. Podle firmy jde o krok, který má prodejcům ulevit a zároveň zrychlit obrat levných položek, jež tvoří velkou část nabídky.
$AMZN: Amazon cuts seller fees in Europe in Shein, Temu price war, according to Reuters https://t.co/YnwVgafEsZ
— Briefing.com (@Briefingcom) December 2, 2025
Poplatky klesají hlavně u levné módy
Největší slevy dopadají na prodejce oblečení a doplňků v cenách do 20 eur. Zboží do 15 eur bude mít novou sazbu pět procent, u položek mezi 15 a 20 eury Amazon snižuje poplatek na deset procent. Firma tvrdí, že snižuje vlastní provozní náklady a chce úspory přenést na partnery.
Shein si u evropských prodejců účtuje deset procent a v Británii přes dvanáct, nové tváře dokonce láká nulovými poplatky. Temu hraje na podobnou notu a zaplavuje Evropu levnou módou a domácími drobnostmi za ceny, které tradiční hráči těžko dorovnávají.
Amazon reaguje i v dalších kategoriích
Od února klesnou poplatky také u domácích potřeb, potravinových doplňků i zboží pro domácí mazlíčky. Amazon zlevní i samotné doručení. Průměrná úspora u fulfillmentu má být přes třicet centů za balík ve velkých evropských zemích.
Evropský e-commerce trh přitom dál roste a podle odhadů přesáhne letos devět set miliard eur. Amazon si drží silné pozice v Německu a Francii, ale dynamika Shein a Temu ukazuje, že zákazníci sahají po nejlevnější nabídce čím dál častěji.
Shein a Temu čelí tlaku v USA
Zatímco Amazon v Evropě zlevňuje, oba čínské e-shopy se potýkají s politickým tlakem na americkém trhu. V Texasu zahájil místní státní zástupce vyšetřování Shein kvůli obviněním z nucené práce, nebezpečných materiálů a klamavé prezentace výrobků.
V Senátu mezitím zazněly výzvy k celonárodnímu šetření možných krádeží designů i prodeje padělků. Podle senátora Toma Cottona platformy nabízejí „sofistikované a klamavé kopie“ populárních produktů, a to ve chvíli, kdy nové federální předpisy zpřísnily kontrolu levných zásilek z Číny.
Shein navíc čelí kritice v Evropě kvůli třetím stranám, které na jeho tržišti prodávají dětské sexuální figuríny nebo nebezpečné produkty. Temu se zase dostal do hledáčku francouzských úřadů kvůli šíření škodlivého obsahu dostupného dětem.
Cenová válka pokračuje
Kroky Amazonu naznačují, že boj o nejnižší cenu a nejrychlejší doručení bude přituhovat. Čínské platformy získávají tržní podíly agresivním růstem, podporou nových prodejců a širokou nabídkou levného zboží. Amazon se snaží brzdit jejich nástup tím, že snižuje bariéry vstupu na svůj trh a zlevňuje provoz.
Jak rychle změny zafungují, se ukáže po Vánocích, kdy se prodejci tradičně připravují na největší sezónu vratek i nejostřejší konkurenční porovnávání cen.

