Zvěsti o partnerství společnosti Nissan s americkou firmou Apple na vývoji autonomních aut jsou u konce. Japonský výrobce aut je totiž v pondělí oficiálně vyvrátil. Uvedla to agentura Reuters. I přes ambiciózní plány Apple dosáhnout nového výrobku do roku 2024 se tak společnosti dosud nedaří najít partnera. Nedávno totiž padla i možná dohoda s automobilkou Hyundai.
„S Applem v současnosti nediskutujeme. Vždy jsme však otevření novým kolaboracím a partnerstvím, abychom tak uspíšili transformaci našeho průmyslu,“ uvedla mluvčí Nissan pro Reuters a odmítla tak možnost jednání s technologickým obrem. Podle článků The Financial Times měl Nissan s Appelem ohledně případné spolupráce v minulosti diskutovat, jejich rozhovory se však nakonec nedostaly na úroveň vyššího managementu. Zásadním problémem mělo být údajně značení výrobků, jež by ho zařadilo spíše pod Apple.
Nissan si totiž při spolupracích přeje zachovat jistou svobodu. „Máme vlastní způsob uspokojování potřeb svých klientů. Neexistuje proto, abychom změnili způsob, jakým auta vytváříme,“ uvedl pro The Financial Times provozní ředitel Nissanu Ashwani Gupta. Ze stejného důvodu nakonec nevyšlo ani partnerství Apple s automobilkou Hyundai. Ta totiž odmítla stát se pouhou manufakturou pro jinou společnost. Stejně jako v případě Hyundai pak po prohlášení o neúspěšných rozhovorech s Applem klesly Nissanu akcie.
I silný hráč potřebuje na novém poli partnera: najde ho Apple?
Zda najde Apple úspěšného společníka je zatím nejisté a média o tomto možném kroku známé globální společnosti už dlouho diskutují. I když má Apple ve zvyku vyvíjet nové technologie, které nakonec na trh ani neuvede, zanechává za sebou lákavou stopu. Podle CNN mu totiž byly uděleny patenty na vícero vynálezů týkajících se vozidel, na stole má být také Projekt Titan, jež má za cíl prolomit zeď do automobilového průmyslu. Otázkou tedy už dlouho nezůstává, zda Apple do podobného projektu půjde, ale to, jakým způsobem to udělá.
Apple by totiž do svých autonomních aut mohl zahrnout vlastní průlomovou technologii baterií. Jeho auta by také měla být schopná kooperovat s cloudem a 5G sítěmi. Například analytik Sam Abuelsamid podle CNN ale stále uvažuje o tom, zda Apple nechystá něco zcela jiného. Podobně jako kdysi po dlouhém očekávání nepřinesl na trh další televizní set, ale vlastní streamovací box Apple TV, mohl by úkrok udělat i v tomto případě. A vzhledem k tomu, že před dvěma roky odkoupil start-up zabývající se robo-taxi projekty, mohl by se Apple touto cestou skutečně vydat.
Nissan nebyl poslední možnost. Apple může pořád vybírat
V opačném případě by totiž společnosti Apple nezbylo nic jiného, než si partnera v automobilovém průmyslu nakonec najít. Protože i pro giganta jako je on by bylo těžké bez něj vstoupit do jiného průmyslového odvětví. Mezi potencionální „nové kolegy“ pak analytikové řadí Ford, General Motors, Teslu či Hondu. Větší šance ale dávají automobilkám, které samy nemají na to, aby do autonomních a elektrických vozidel investovaly.
Například německý Volkswagen se však nenechává potencionálním rivalem zastrašit. V neděli takovou možnost rázně odmítl jeho ředitel Herbert Diess. „Apple to nezvládne přes noc. Automobilový průmysl není typický technologický sektor, který lze jen tak převzít,“ uvedl pro Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Volkswagen proto i nadále pokračuje ve vlastním vývoji autonomních aut.