Pomalu se blíží Vánoce, za dva týdny mnohými očekávaný Black Friday (Černý pátek) i prosincové akce. Dle nového průzkumu Institute for Fiscal Studies (IFS) se ale britští spotřebitelé chystají spíše šetřit, než utrácet. Informuje o tom The Guardian.
Británie se potýká s nedostatkem zaměstnanců i s problémy s dodavatelským řetězcem. Britští maloobchodníci tak dle agentury Reuters na konci října varovali před nárůstem cen před Vánoci. Náklady na potraviny byly již v říjnu o 0,5 % dražší než o rok dříve.
Ekonomové varují, že očekávané utrácení za hračky i potraviny před a během Vánoc se tak pravděpodobně konat nebude. Studie ukazuje, že lidé si úspory, které si vytvořili během pandemie, raději ponechají na účtu.
Průzkum zjistil, že chtějí počkat než bude ekonomický výhled optimističtější. V rámci studie byli lidé také dotázáni, co by udělali, kdyby měli k dispozici navíc 500 liber (téměř 14 800 korun). V průměru uvedli, že by v průběhu příštích třech měsíců utratili pouze 55 liber (přibližně 1630 korun), dodává The Guardian.
Ukázalo se také, že častěji by dodatečné peníze přidali ke svým úsporám bohatší domácnosti než ty chudší. IFS také uvedl, že zákazníci během Black Friday budou obezřetnější, co se týče utrácení svých úspor.
Domácnosti s nižším příjmem pak častěji než ty s vyšším příjmem uvedly, že by peníze, které by měly navíc, použily ke snížení svých dluhů.
Data potvrdila i Bank of England
Tyto výsledky studie potvrdila i Bank of England. Poslední data banky poukazují na to, že se v září zvýšily úspory z vkladů a zároveň vzrostly i zůstatky na kreditních kartách. Domácnosti s vyššími příjmy spořily, zatímco domácnosti s nižším příjmem si musely půjčovat na financování nákupu nezbytných věcí, dodává The Guardian.
Průměrně mezi dubnem a srpnem uložily do bank domácnosti dohromady 8,9 miliardy liber měsíčně. V září to však bylo ještě o půl miliardy více.
The Guardian poukazuje také na to, že vzhledem k očekávaným nárůstům výdajů, společnosti zvýšily množství vánočních reklam. Televizní síť ITV tento týden uvedla, že je na dobré cestě mít za sebou historicky nejlepší rok pro příjmy z reklam.