Desetitisíce lidí žijících v Británii se na první svátek vánoční 25. prosince probudili s jedním nečekaným „dárkem“ navíc. Kromě toho, co jim nadělil Father Christmas do punčochy, jim totiž na účet přibyla značná suma. Informuje o tom zpravodajský server BBC, The New York Times a The Times.
Britská banka Santander, spadající pod španělskou skupinu, 25. prosince omylem vložila 130 milionů liber na asi 75 000 účtů. Platby z 2 000 účtů, a to jak komerčních, tak firemních, byly totiž chybně provedeny dvakrát.
Získat peníze zpět ale není dle The Times tak snadné. Velká část z nich totiž nebyla uložena na účty v bance, ale na účty vedené u konkurenčních bank. Příchozí chybné vklady navíc mohou vypadat jako normální platby příjemcům, protože se jedná o duplikáty pravidelných a jednorázových plateb, píše The New York Times.
„Je nám líto, že kvůli technickému problému byly některé platby od našich firemních klientů nesprávně duplikovány na účtech příjemců,“ uvedla banka v prohlášemí.
Dodala, že spolupracuje s ostatními bankami, aby se k ní peníze navrátily. Duplicitní transakce chce získat zpět v nadcházejících dnech.
Lidé tak byli ve skutečnosti zaplaceni dvakrát z účtu například svého zaměstnavatele nebo dodavatele, ačkoli druhou platbu financoval Santander, uvádí BBC.
Chyba, která může být dražší pro příjemce
Nestává se to běžně, aby banka omylem vložila miliony na účty. Taková chyba může ale být nejdražší pro ty, kteří ony peníze dostanou, upozorňuje The New York Times. Mohou je totiž utratit a dostat se i za mříže, jak se v minulosti několikrát ukázalo.
Starosti přinesla situace ale i zaměstnancům. Jeden mzdový manažer, který si nepřál být jmenován, uvedl pro BBC, že mu to zničilo svátky, neboť si myslel, že omylem vyplatil statisíce. „Myslel jsem, že jsem udělal něco špatně…že jsem to jen já a že budu mít v práci problémy,“ sdělil.
Banka zdůraznila pro BBC, že již s konkurenčními společnostmi začala diskutovat. Mezi ně dle The Times patří Barclays, HSBC, NatWest, Co-operative Bank a Virgin Money.
Jmenované banky budou dle Santander „usilovat o vrácení peněz z účtů svých zákazníků“. Není však jasné, jak by reagovaly, pokud by jejich zákazníci peníze již utratili.
Santander uvedl pro BBC, že by mohl lidi kontaktovat i přímo. Celkem má britská pobočka více než 14,4 milionu zákazníků.