26.7 C
Czech
Sobota 5. července 2025

Stávka ve Francii narušila tisíce letů po celé Evropě

Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.

FedEx a Bank of America mění strategii kvůli clům a digitalizaci

Tarify, klesající poptávka, tlak na rychlost. Velké firmy čelí změnám v globálním obchodě a odpovídají jasně: data, technologie a flexibilita. FedEx i Bank of America ukazují, jak přežít, když se pravidla mění za pochodu.

Ruský letecký průmysl se chce osamostatnit. Bez Airbusu a Boeingu

Reklama
Reklama

Ruský letecký průmysl bude mít za cíl fungovat samostatně bez Západu. Chce používat místně vyrobené díly k výrobě 1000 dopravních letadel do roku 2030. Ukončí tak závislost na Boeingu a Airbusu, řekl státní inženýr Rostecu. Informovala o tom například agentura Reuters či server Simple Flying.

Reklama

Rostec je rozsáhlá státní korporace v čele s blízkým spojencem prezidenta Vladimira Putina, která zahrnuje jediného ruského výrobce civilních letadel. Její prohlášení jsou zatím nejsilnějším náznakem toho, že tamní letecký sektor vidí konfrontaci se Západem jako permanentní schizma.

Nepřísnější uvalené sankce v moderní historii si vynutily největší změny v ruské ekonomice od rozpadu Sovětského svazu v letech 1989 až 1991.

Už žádné Boeingy a Airbusy

Zahraniční letadla, především Boeing a Airbus, tvoří 95 % osobní dopravy. Sankce však znamenají, že neexistují žádné náhradní díly, tudíž žádné vyhlídky do budoucnosti.

Agentura Reuters v srpnu uvedla, že ruské letecké společnosti, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla. Zajišťují si tak náhradní díly, které již nemohou nakupovat v zahraničí.

Rostec, v čele se Sergejem Chemezovem, který v 80. letech spolupracoval s Putinem ve východním Německu, však vidí tuto změnu jako příležitost k vybudování silného a ​​soběstačného leteckého průmyslu.

„Zahraniční letadla vypadnou z flotily,“ uvedl Rostec v písemné odpovědi na otázky agentury Reuters o svých plánech a situaci v ruském leteckém průmyslu.

„Věříme, že tento proces je nevratný a letadla Boeing a Airbus nebudou nikdy dodána do Ruska,“ stojí v prohlášení.

Aeroflot objednal 339 letadel vyrobených v Rusku

Rostec provozuje některé z hlavních ruských průmyslových, obranných a strojírenských aktiv od doby, kdy Putin v roce 2007 podepsal dekret o založení korporace.

Ruské aerolinky nakupovaly letadla Boeing a Airbus, když se po chaosu v 90. letech snažily obnovit své flotily. Vytvořit konkurenceschopnou domácí alternativu bude obtížné.

Nicméně server Simple Flying uvádí, že vlajkový přepravce země, Aeroflot, konečně potvrdil, že se obrací na domácí trh. Zadal objednávky na 339 místně vyrobených letadel, které byly podepsány na Východním ekonomickém fóru. To se konalo od 5. do 8. září ve Vladivostoku.

Nedostatek výrobních kapacit i komponentů

Cíl postavit 1 000 dopravních letadel do roku 2030 je podle leteckého analytika Richarda Aboulafii, generálního ředitele AeroDynamic Advisory se sídlem v USA, „v podstatě nesplnitelný“.

„I když mohli získat polovodiče a další životně důležité součástky ze Západu, měli velmi vážné problémy s výrobou více než hrstky tryskáčů,“ řekl.

Ve srovnání s novým sedmiletým cílem Rusko a zbytek Sovětského svazu postavily dohromady jen asi 2000 velkých komerčních proudových letadel, dodal.

Pokud jde o moderní tryskáče, jediný ruský civilní výrobce letadel, společnost Rostec United Aircraft Corporation, je omezen nedostatkem modelů, výrobních kapacit a zahraničních komponentů.

Polovina komponent a technologií používaných v ruském leteckém průmyslu v roce 2021 pocházela ze zahraničí. Uvádí to dokument nazvaný „O strategických směrech činnosti v nových podmínkách pro období do roku 2030“, který připravila vláda a do kterého nahlédla agentura Reuters.

Rostec bude muset sehnat díly, nebo je vyrobit.

Vyrobeno v Rusku

Rusko plánuje od roku 2024 vyrábět 20 proudových letadel známých jako Superjet-New ročně a 72 nových střednětraťových MS-21 od roku 2029, počínaje šesti v roce 2024.

Rusko testuje svůj nový letoun MS-21 s motorem PD-14 domácí výroby namísto amerického PW1400G, dodávaného společností Pratt & Whitney.

MS-21 byl ruským pokusem proniknout do hlavní části trhu s tryskáči, kterému dominují Airbus a Boeing.

Bojuje však s výměnou zahraničních komponentů svého Superjetu, včetně motoru SaM-146, který byl navržen společným podnikem s francouzskou motorovou firmou Safran a již nemohl být vyráběn kvůli sankcím.

„Neočekáváme zmírnění sankcí“

UAC pokračuje ve výrobě Superjetů se SaM-146 ze skladu a chystá se dodat asi 20 dalších letounů s tímto motorem, řekl Rostec. „Budou poslední, kde se použijí naše partnerská řešení se Safranem. Pak do tohoto typu letadla nainstalujeme motory PD-8,“ dodává. Motory PD-8 se také vyrábí v Rusku.

„Od letošního roku se nespoléháme na mezinárodní spolupráci se západními zeměmi,“ řekl Rostec. „Můžeme s jistotou říci, že MS-21 s motory americké výroby nebudou dodány na ruský trh.“

Od roku 2022 do roku 2030 plánuje Rusko vyrobit 1 036 osobních letadel. To zahrnuje 142 Superjet-New a 270 MS-21, stejně jako 70 turbovrtulových Il-114, 70 střednětraťových Tu-214 a 12 širokotrupých Il-96, navržených lokálně, podle vládních dokumentů.

„Neočekáváme zmírnění sankcí a naše plány budujeme na základě stávajícího scénáře,“ řekl Rostec.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Stávka ve Francii narušila tisíce letů po celé Evropě

Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.

Trumpův „Velký, krásný zákon“ ruší daňové úlevy pro elektromobily

Federální podpora elektromobilů v USA končí. Nový daňový balík, který prošel Kongresem a míří na stůl Donaldu Trumpovi, ruší klíčové pobídky z dob Bidenovy administrativy. Kupující mají čas do konce září, pak se mohou s dotací na elektromobil rozloučit.

Del Monte zahajuje restrukturalizaci pod soudním dohledem

Jeden z nejstarších potravinářských gigantů Spojených států zahajuje soudně řízenou restrukturalizaci. Del Monte Foods, firma s 139letou historií, podala návrh na bankrot s cílem reorganizace. Její výrobky zatím z regálů nemizí – běží ale boj o přežití firmy samotné.

Trump uzavřel obchodní dohodu s Vietnamem, americké trhy zareagovaly růstem

Prezident Donald Trump oznámil novou obchodní dohodu s Vietnamem. Americkým firmám má otevřít vietnamský trh bez cel. Zároveň však zavádí 20procentní clo na vietnamské zboží a 40procentní přirážku za tzv. přeposílání zboží z třetích zemí.

Microsoft propustí 9 000 zaměstnanců, prioritu má vývoj AI

Americký technologický gigant se uchyluje k dalšímu škrtání pracovních míst. Tentokrát kvůli rostoucím nákladům na umělou inteligenci. Firma mění strukturu a přesouvá pozornost k technologiím, které mají definovat její budoucnost.

Fed letos nesnížil sazby kvůli clům, potvrdil Powell

Americká centrální banka zatím nesáhla ke snižování úrokových sazeb. Důvodem jsou obavy z inflace, kterou mohou vyvolat nové celní poplatky. Předseda Federálního rezervního systému Jerome Powell potvrdil, že právě cla na dovoz zvedla odhady inflace natolik, že Fed zvolil vyčkávací taktiku.

Tech giganti soutěží o elitu AI výzkumu

Závod o špičky v oblasti umělé inteligence připomíná nákupní horečku před Vánoci – jen s jinými cenovkami. V Silicon Valley se přetahují o pár stovek klíčových expertů, kteří mohou rozhodnout o budoucnosti celých firem. A penězi to nekončí.

Trump zaslal Powellovi ručně psaný dopis, v němž žádá mimořádně nízké úrokové sazby

Donald Trump znovu útočí na šéfa americké centrální banky Jeroma Powella. Obviňuje ho, že svou politikou vysokých úrokových sazeb „stojí Spojené státy stovky miliard dolarů“ a chce, aby Fed sazby razantně snížil. Vzkaz Fedu přitom poslal velmi netradičně – ručně psanou poznámkou na přiloženém grafu světových úrokových sazeb.

Svatba Jeffa Bezose v Benátkách byla relativně levná. Došlo i na pyžamovou párty

Jeff Bezos a Lauren Sánchez si řekli ano v luxusním stylu, který odpovídá jejich životnímu standardu. Třetí nejbohatší muž planety si svatbu naplánoval na benátský ostrov San Giorgio Maggiore a oslavy protáhl na celý víkend. Nechyběla hvězdná jména, party v pyžamech ani protesty místních.

Akcie v USA lámou rekordy. Trhy ale dál balancují na hraně

Americké akciové indexy se vyšplhaly na historické maximum, a to navzdory přetrvávající nervozitě kolem celní politiky Donalda Trumpa. Pozitivní impuls přišel i z Kanady a Asie, ale pod povrchem to dál vře. Ekonomové i investoři sledují datum a doufají, že se opět nezačnou zvyšovat cla.

NEJNOVĚJŠÍ

Stávka ve Francii narušila tisíce letů po celé Evropě

Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.

Trumpův „Velký, krásný zákon“ ruší daňové úlevy pro elektromobily

Federální podpora elektromobilů v USA končí. Nový daňový balík, který prošel Kongresem a míří na stůl Donaldu Trumpovi, ruší klíčové pobídky z dob Bidenovy administrativy. Kupující mají čas do konce září, pak se mohou s dotací na elektromobil rozloučit.

Del Monte zahajuje restrukturalizaci pod soudním dohledem

Jeden z nejstarších potravinářských gigantů Spojených států zahajuje soudně řízenou restrukturalizaci. Del Monte Foods, firma s 139letou historií, podala návrh na bankrot s cílem reorganizace. Její výrobky zatím z regálů nemizí – běží ale boj o přežití firmy samotné.

Trump uzavřel obchodní dohodu s Vietnamem, americké trhy zareagovaly růstem

Prezident Donald Trump oznámil novou obchodní dohodu s Vietnamem. Americkým firmám má otevřít vietnamský trh bez cel. Zároveň však zavádí 20procentní clo na vietnamské zboží a 40procentní přirážku za tzv. přeposílání zboží z třetích zemí.

Microsoft propustí 9 000 zaměstnanců, prioritu má vývoj AI

Americký technologický gigant se uchyluje k dalšímu škrtání pracovních míst. Tentokrát kvůli rostoucím nákladům na umělou inteligenci. Firma mění strukturu a přesouvá pozornost k technologiím, které mají definovat její budoucnost.
Reklama
Reklama
Reklama