Adidas čelil kritice a odporu ze strany Izraele kvůli účasti modelky Belly Hadid v kampani propagující sportovní obuv spojenou s tragédií na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972.
Společnost vyrábějící sportovní oblečení oznámila revizi své kampaně poté, co byly vzneseny námitky proti modelčiným dřívějším výrokům a činům souvisejícím s izraelsko-palestinským konfliktem. Izraelští představitelé vyjádřili nesouhlas s Hadid jako tváří kampaně kvůli její podpoře Palestinců a údajnému antisemitskému chování.
V reakci na to společnost Adidas uvedla, že spojení s historickými událostmi bylo neúmyslné, a vydala omluvu za způsobené potíže. Také to vedlo k odstranění Hadid z kampaně.
Adidas reportedly dropped Bella Hadid and pulled their ad campaign featuring her wearing the retro sneakers inspired by the 1972 Munich Olympics following her pro-Palestine stance. pic.twitter.com/3nFMCiRw9s
— Pop Tingz (@ThePopTingz) July 19, 2024
Důvodem kontroverze byl palestinský původ Hadidové. Také hlasitá podpora palestinské komunity, včetně jejího závazku věnovat 1 milion dolarů na pomoc v Gaze. Její předchozí výroky, jako například skandování propalestinského hesla a kritika izraelské vlády, však vedly k námitkám proti její účasti v kampani Adidas.
Kampaň na boty SL72 měla původně připomínat významnou sportovní událost. Zapletla se však do politického napětí, což přimělo společnost Adidas přehodnotit a upravit své propagační aktivity.
Cílem bylo sjednocovat, tvrdí Adidas
Společnost Adidas zdůraznila, že cílem kampaně bylo sjednotit různé partnery. Uznala však neúmyslné asociace s tragickými historickými událostmi. Rozhodnutí stáhnout z kampaně snímky Hadid odráží snahu společnosti řešit obavy a vyhnout se dalším kontroverzím. Společnost Adidas uznala citlivost této záležitosti a nabídla omluvu za způsobené rozrušení. Tím prokázala závazek k odpovědným reklamním postupům a citlivost k různým pohledům svého globálního publika.
Obhajoba palestinských záležitostí je pro Bellu Hadid trvalým aspektem její veřejné osobnosti. To vede k podpoře i kritice ze strany různých skupin. Prolínání politiky, vlivu celebrit a firemní značky v tomto případě ilustruje složitost orientace v sociálních otázkách. A to zejména v oblasti reklamy a podpory.
Vzhledem k tomu, že značky jsou stále více kontrolovány pro své vazby a sdělení, slouží případy jako kampaň Adidas jako připomínka důležitosti inkluzivní a promyšlené reprezentace ve veřejné sféře.
V prohlášení týkajícím se revize kampaně společnost Adidas uznala neúmyslné spojení s historickými tragédiemi. Vyjádřila lítost nad jakýmkoli negativním dopadem na osoby, kterých se citlivé téma dotklo. Rozhodnutí vyřadit Bellu Hadid z kampaně podtrhuje schopnost společnosti reagovat na zpětnou vazbu a její odhodlání prosazovat poselství, které pozitivně rezonuje s různorodou zákaznickou základnou.