6.3 C
Czech
Středa 22. října 2025

Amazon a další maloobchodníci upouští od bezplatné dopravy. Náklady rostou

Reklama
Reklama

Doprava zdarma neexistuje. Amazon a další online prodejci využívají takzvané bezplatné doručení k pěstování loajality zákazníků. Nyní se snaží ušetřit, náklady rostou a nákupů ubývá. Mění se tak i podmínky dopravy. Informovala o tom agentura Reuters či Yahoo Finance.

Reklama

E-shopy přidávají poplatky za rychlejší služby, zvyšují minimální požadavky na nákup a provádějí další změny, které přesouvají vyšší náklady na spotřebitele. Ti se však potýkají s vlastními finančními problémy.

„Dny bezplatného doručení jsou sečteny,“ řekl Ken Morris, vedoucí partner Cambridge Retail Advisors, o rychle se měnícím maloobchodním marketingovém nástroji. Maloobchodníci se začínají více podobat některým aerolinkám, které si účtují zvláštní poplatky za lepší sedadlo, přepravu zavazadel a také omezují používání věrnostních bodů, řekl Morris.

Přehodnocení finančních nákladů na dopravu zdarma

Je veřejným tajemstvím, že většina maloobchodníků zvyšuje ceny produktů, aby dotovala dopravu zdarma, píše agentura Reuters. Přesto inflace a prudce rostoucí náklady na dopravu činí službu neudržitelnou, protože vyhlídka na recesi hrozí, že srazí již tak ochabující online nákupy.

Amazon uvedl na trh dopravu zdarma jako odlišující prvek a použil drahé předplatné Prime a tučné zisky z jiných podniků k pokrytí nákladů na doručení balíků. Nutil tak ostatní maloobchodníky, aby ho následovali, i když postrádali výhody Amazonu.

Podle Yahoo Finance nyní maloobchodní marže klesají. Rekordních úrovní naopak dosahují sazby za dopravu pro United Parcel Service a U.S. Postal Service. Nyní tak odvětví, kde téměř tři čtvrtiny společností elektronického obchodování nabízejí nějaký druh doprava zdarma, přehodnocuje finanční náklady na tuto službu.

„Hlavní prioritou maloobchodníků je snižování přepravních nákladů, přičemž rychlost je těsně na druhém místě“, řekl Lee Spratt, generální ředitel společnosti DHL eCommerce Solutions America, která poskytuje logistické služby.

Poučné kroky Amazonu

Po vynucení bezplatné a rychlé dopravy v odvětví elektronického obchodování, kterému dominuje, jsou nejnovější kroky Amazonu poučné.

Internetový prodejce, který nedávno zvýšil roční předplatné Prime o 20 na 139 dolarů, nyní nabízí „bezplatnou“ dopravu ve stejný den pro členy Prime v nejméně tuctu amerických měst, včetně Los Angeles, Chicaga a Philadelphie. S tím jsou však spojeny určité podmínky. Služba je zdarma pouze u objednávek v hodnotě alespoň 25 USD a stojí 2,99 USD, pokud objednávky klesnou pod tuto hodnotu.

Začátkem března Amazon také zvýšil minimální hranici pro bezplatnou přepravu Prime ze svého online obchodu s potravinami na 150 USD z 35 USD. Přidal poplatky ve výši 3,95 až 9,95 USD za objednávky pod novým limitem.

Generální ředitel Amazonu Andy Jassy v únoru uvedl, že společnost zefektivňuje náklady v celém podnikání a že rychlost přepravy nebude obětí jejího tlaku na efektivitu. Mluvčí ve čtvrtek dodal, že rychlost doručení Prime se od roku 2021 do roku 2022 zvýšila a letos se dále zlepšuje.

Zatímco maloobchodníci jako Amazon a módní dodavatel Asos zvýšili minimální hodnotu nákupu pro rychlou dopravu, jiní dopravu zdarma úplně opouštějí nebo ceny produktů opět zvyšují.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

Suno AI jedná o miliardovém financování a řeší spory s hudebními vydavateli

Startup Suno AI plánuje další velký krok. Podle informací agentury Bloomberg firma vyvíjející hudební generátor na bázi umělé inteligence jedná o investici přesahující 100 milionů dolarů. Očekávaná valuace má překročit dvě miliardy dolarů, což představuje čtyřnásobný nárůst oproti předchozímu ocenění.

Boeing zvyšuje výrobu letadel po zelené od FAA

Americký výrobce letadel Boeing dostal od Federálního úřadu pro letectví (FAA) povolení zvýšit produkci modelu 737 MAX na 42 kusů měsíčně. Jde o klíčový krok v úsilí firmy o návrat k plné výrobě po sérii bezpečnostních krizí, které otřásly její pověstí i trhem.

Trump chce zlevnit Ozempic na 150 dolarů měsíčně

Prezident Donald Trump znovu rozvířil americký farmaceutický trh. Ve čtvrtek oznámil, že chce dostat cenu léků na hubnutí, jako je Ozempic či Wegovy, na 150 dolarů za měsíc. Cílí tak na úroveň, kterou za stejné přípravky platí pacienti v Evropě. Akcie výrobců Eli Lilly a Novo Nordisk po jeho prohlášení prudce klesly.

NEJNOVĚJŠÍ

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.
Reklama
Reklama
Reklama