Tempo očkování v USA od začátku července zpomalilo. Některé tamní společnosti se tak rozhodly různými způsoby přesvědčit pracovníky, kteří se pro vakcinaci ještě nerozhodli, aby tak učinili. Ve hře je i vyšší plat. Informuje o tom agentura Reuters.
Jednou z firem, která se pro takový krok odhodlala, je továrna na plastové tašky Emerald Packaging. 1. září má přijít pravidelné navýšení platu zaměstnanců. Ne pro všechny však bude stejné. Ti, kteří se nechali očkovat dostanou přidáno 3 %. Ti, kteří to odmítají, jen polovinu, 1,5 %.
„Vzhledem k tomu, že se varianta Delta šíří rychle a pravděpodobně zasáhne neočkované, a tím vystaví každého riziku nemoci, je to pravděpodobně můj poslední nejlepší pokus, jak přimět lidi, aby si nechali dát dávku,“ řekl výkonný ředitel Kevin Kelly.
Některé společnosti totiž nemají možnost nechat zaměstnance pracovat z domova.
Bob Roth, spolumajitel společnosti RoMan Manufacturing, nabídl svým pracovníkům 50 dolarů (1090 Kč), pokud se nechají naočkovat. Společnost to nicméně nenazvala pobídkou, ale poděkováním.
Ekonomika se nyní zotavuje a mnozí zaměstnavatelé se obávají toho, že zaměstnanci onemocní na delší dobu, a tak se odhodlávají k různým krokům. Roth odhaduje, že počet jeho nevyřízených zakázek je třikrát větší než před rokem. Odstávky totiž zpozdily práci a silný ekonomický růst nyní podporuje poptávku.
Pro RoMan Manufacturing ale nabídka finanční odměny neměla velký efekt. Pouze polovina pracovní síly společnosti se nechala naočkovat. Roth uvedl pro agenturu Reuters, že je ohromen přístupem mnoha jeho anti-vax pracovníků. Úvahy, které slyšel, jsou dle něj z většiny „bizarní“, včetně obav, že vakcíny způsobují sterilitu.
Nabádání zaměstnanců k očkování je stále choulostivé téma
Tlačit k činům v jakékoli lékařské oblasti je ale pro zaměstnance choulostivou záležitostí. Je proto potřeba i v případě benefitů postupovat opatrně, aby nedošlo k porušení předpisů na pracovišti chránících práva zaměstnanců, uvádí agentura Reuters.
Jiné společnosti pak pracovníky jen povzbuzují. Jay Baker, generální ředitel společnosti Jamestown Plastics, uvedl, že odmítá nabízet jakékoli benefity jako je jídlo zdarma, nicméně své zaměstnance v očkování podporuje.
Zájem o očkování poklesl
V USA podobně jako v jiných zemích pokleslo tempo očkování. V polovině dubna očkovací kampaň vrcholila s 3,3 miliony dávek denně. Od 4. července se počet podaných dávek pohybuje jen něco přes půl milionu denně. Tímto tempem by tak země nedosáhla potřebných 70 % naočkovaných pro „imunitu stáda“ až do konce tohoto roku.
Míra očkování je nižší v tradičně průmyslových středozápadních státech, než v pobřežních oblastech a velkých městech. Podle údajů agentury Reuters navíc dochází k nárůstu infekcí. Každý den je v průměru hlášeno přibližně 40 000 nově nakažených.