10.2 C
Czech
Sobota 2. listopadu 2024

Tržby výrobce Dodge Stellantis klesají kvůli nižším dodávkám v Evropě a USA

Společnost Stellantis NV, výrobce automobilů známých značek, jako jsou Jeep a Fiat, vykázala ve třetím čtvrtletí ohromující 27procentní pokles čistých tržeb. Přičítá ho klesajícím dodávkám a různým provozním překážkám.

Volkswagen by mohl zavřít tři závody v Německu. Propouštění ohrožuje tisíce pracovníků

Volkswagen, největší německý zaměstnavatel a jeden z nejuznávanějších výrobců automobilů na světě, stojí na pokraji monumentální změny. Společnost se potýká s výrazným poklesem prodeje a rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců automobilů, a proto nyní zvažuje uzavření nejméně tří továren v Německu a propuštění desítek tisíc zaměstnanců.

Argentinský lithiový projekt slibuje příliv bílého zlata, zatímco Chile zpřísňuje kontrolu

Reklama

Na argentinském hornatém severu to vypadá, že se blíží spuštění velkého lithiového projektu. Započal by vlnu výroby, která by mohla během příštích dvou let dosáhnout až trojnásobku produkce klíčového kovu pro baterie pro elektromobily. Informovala o tom agentura Reuters.

Reklama

Čtvrtý největší světový producent stříbřitě bílého kovu leží v takzvaném „lithiovém trojúhelníku“. Láká investice od kanadských po čínské těžařské firmy regionálním a tržním modelem. A to i přesto, že se oblastí šíří vlna zestátňování.

Sousední Chile, největší producent lithia v regionu, minulý týden odhalilo plány na státem vedený model veřejno-soukromého sektoru, čímž vyděsilo investory. Bolívie si dlouho udržovala přísnou kontrolu nad svými obrovskými, i když z velké části nevyužitými zdroji. Mexiko loni znárodnilo svá naleziště lithia.

V Argentině, přestože státní energetická firma YPF začala v loňském roce hledat lithium, byl tento sektor z velké části poháněn soukromým podnikáním a pravidelným schvalováním nových projektů. Vláda se totiž snažila přivést do země více dolarů z exportu prostřednictvím těžby.

Reklama

„Argentina udělovala koncese projektům posledních 10 let,“ řekl Franco Mignacco, prezident argentinské komory těžebních podniků. „Proto dnes máme takovou úroveň investic a rozvoje lithia a šanci na růst.“

Ztrojnásobení produkce

Mignacco odhaduje, že současných 40 000 tun produkce uhličitanu lithného v Argentině by se mohlo v letech 2024–2025 ztrojnásobit na 120 000 tun. To by podle agentury Reuters mohlo zemi dostat za Čínu a blíže k Chile, které v současnosti produkuje přibližně 180 000 tun ročně.

Pohánět těžbu by měly nové projekty, které by byly spuštěny ke dvěma, jež jsou v současné době v provozu. Země má ve výstavbě šest lithiových projektů a 15 ve fázi pokročilého průzkumu nebo proveditelnosti, řekl Mignacco.

To je v kontrastu s Chile, kde tomuto odvětví dominují zavedení hráči SQM a Albemarle, s několika novými projekty. V Bolívii vláda teprve nedávno schválila nový projekt čínského konsorcia.

Nárůst produkce v Argentině by pocházel z expanze pouze dvou výrobních provozů – projektu Fénix americké firmy Livent v Catamarca a dolu Salar de Olaroz australského Allkem Ltd v Jujuy. U obou se očekává zdvojnásobení produkce na 42 500 tun v následujících letech.

K nim by se připojil projekt Cauchari-Olaroz, vlastněný čínskou Ganfeng Lithium Co a kanadskou Lithium Americas Corp. Ten má ve druhé polovině roku 2023 zahájit výrobu s kapacitou 40 000 tun uhličitanu lithného.

Boj proti oteplování klimatu, nebo nedozírné ekologické škody?

Argentina je domovem obrovských zásob lithia, lehkého kovu používaného v elektrických bateriích, který bude pravděpodobně životně důležitý pro snížení naší závislosti na fosilních palivech pro oteplování planety.

Tyto zásoby však leží pod rozlehlými andskými solnými pláněmi – jedinečným ekosystémem rozprostírajícím se mezi Argentinou, Bolívií a Chile, který domorodé komunity zoufale chtějí chránit před rozmachem těžby.

Al Jazeera však před měsícem nastínila otázku ekologičnosti těžby lithia v těchto oblastech. Podle serveru produkce lithia vysává vzácnou podzemní vodu a byla by pro tento úžasný, ale suchý region ekologicky katastrofální.

Otázkou zůstává, zda je možné kov těžit – a bojovat proti změně klimatu – aniž by došlo k významným ekologickým škodám.

Obchodní strategie se rozcházejí

Argentina, Bolívie a Chile společně leží na polovině světových zdrojů lithia. To se skrývá pod solnými pláněmi ve vysokohorských andských oblastech. Strategie rozvoje se však rozcházejí.

„Argentinský sektor lithia vzkvétá díky decentralizované, protržní strategii,“ řekl Benjamin Gedan, ředitel programu pro Latinskou Ameriku ve Wilsonově centru. Dodal, že naopak bolívijský sektor lithia se „opakovaně zastavil v důsledku nadměrné státní kontroly.“

Chile, řekl, možná našlo „důmyslnou střední cestu“ se svým veřejno-soukromým modelem, který by předal většinovou kontrolu nad všemi novými lithiovými projekty státu, ale stále by klíčovou roli hrál soukromý sektor.

Vlna nacionalismu ke zdrojům vyvolala mezi úředníky určité diskuse o potenciálním lithiovém kartelu ve stylu OPEC v regionu. Analytici to však považují za nerealistické vzhledem k různým průmyslovým modelům a úrovním rozvoje.

Argentina mezitím čelí výzvám, jako jsou ekonomické otřesy s vysokou inflací a kapitálovými kontrolami, které komplikují podnikání. Země také směřuje k říjnovým všeobecným volbám, které vytvářejí politickou nejistotu.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Akcie Microsoftu se navzdory rekordním ziskům propadly v nejhorší den za poslední roky

Společnost Microsoft vykázala svůj nejpůsobivější čtvrtletní zisk v historii a oznámila výrazný růst v různých odvětvích. Akcie společnosti však utrpěly ztrátu poté, co vedení uvedlo očekávání pomalejšího růstu pro nadcházející čtvrtletí.

Tržby výrobce Dodge Stellantis klesají kvůli nižším dodávkám v Evropě a USA

Společnost Stellantis NV, výrobce automobilů známých značek, jako jsou Jeep a Fiat, vykázala ve třetím čtvrtletí ohromující 27procentní pokles čistých tržeb. Přičítá ho klesajícím dodávkám a různým provozním překážkám.

Volkswagen by mohl zavřít tři závody v Německu. Propouštění ohrožuje tisíce pracovníků

Volkswagen, největší německý zaměstnavatel a jeden z nejuznávanějších výrobců automobilů na světě, stojí na pokraji monumentální změny. Společnost se potýká s výrazným poklesem prodeje a rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců automobilů, a proto nyní zvažuje uzavření nejméně tří továren v Německu a propuštění desítek tisíc zaměstnanců.

Řetězce rychlého občerstvení odstraňují čerstvou cibuli z menu. Důvodem je E. Coli u McDonald’s

V souvislosti s tragickou epidemií bakterie E. coli, která souvisí s jídlem McDonald's Quarter Pounder, začaly velké řetězce rychlého občerstvení stahovat čerstvou cibuli z jídelníčků po celých Spojených státech.

Zaměstnanci Boeingu odmítli návrh na zvýšení mezd, stávka pokračuje

Boj společnosti Boeing s odbory strojních dělníků se zatím nechýlí ke konci. Členové odborů rozhodně odmítli poslední nabídku společnosti na uzavření smlouvy a rozhodli se prodloužit stávku. Ta společnost stojí více než 1 miliardu dolarů měsíčně.

JavaDays přinesou aktuální novinky a informace ze světa programovacího jazyka Java

JavaDays 2024, největší konference svého druhu v Česku, se letos uskuteční 12. a 13. listopadu. Devátý ročník proběhne hybridně, tedy jak fyzicky v CineStar OC Černý Most v Praze, tak i online. Účastníci se mohou těšit na nejnovější informace o této populární platformě. Konference je určena nejen Java vývojářům a programátorům, ale i všem dalším zájemcům.

NEJNOVĚJŠÍ

Akcie Microsoftu se navzdory rekordním ziskům propadly v nejhorší den za poslední roky

Společnost Microsoft vykázala svůj nejpůsobivější čtvrtletní zisk v historii a oznámila výrazný růst v různých odvětvích. Akcie společnosti však utrpěly ztrátu poté, co vedení uvedlo očekávání pomalejšího růstu pro nadcházející čtvrtletí.

Tržby výrobce Dodge Stellantis klesají kvůli nižším dodávkám v Evropě a USA

Společnost Stellantis NV, výrobce automobilů známých značek, jako jsou Jeep a Fiat, vykázala ve třetím čtvrtletí ohromující 27procentní pokles čistých tržeb. Přičítá ho klesajícím dodávkám a různým provozním překážkám.

Volkswagen by mohl zavřít tři závody v Německu. Propouštění ohrožuje tisíce pracovníků

Volkswagen, největší německý zaměstnavatel a jeden z nejuznávanějších výrobců automobilů na světě, stojí na pokraji monumentální změny. Společnost se potýká s výrazným poklesem prodeje a rostoucí konkurencí ze strany čínských výrobců automobilů, a proto nyní zvažuje uzavření nejméně tří továren v Německu a propuštění desítek tisíc zaměstnanců.

Řetězce rychlého občerstvení odstraňují čerstvou cibuli z menu. Důvodem je E. Coli u McDonald’s

V souvislosti s tragickou epidemií bakterie E. coli, která souvisí s jídlem McDonald's Quarter Pounder, začaly velké řetězce rychlého občerstvení stahovat čerstvou cibuli z jídelníčků po celých Spojených státech.
Reklama
Reklama
Reklama