Společnost Boom Supersonic se 28. ledna zapsala do historie úspěšným startem svého demonstračního letounu XB-1, který představuje významný milník v návratu nadzvukové letecké dopravy. Při letu nad kalifornskou Mohavskou pouští překonal letoun zvukovou bariéru rychlostí 1,122 Machu, což je slibný krok směrem k vývoji osobního letadla Overture. Díky značnému zájmu velkých leteckých společností je sen o komerční nadzvukové dopravě blíže než kdykoli předtím.
Let XB-1 Boom Supersonic představuje pozoruhodný úspěch v historii letectví. Hlavní zkušební pilot Tristan „Geppett“ Brandenburg pilotoval letoun přibližně 34 minut. Ve výšce zhruba 35 000 stop dosáhl Brandenburg rychlosti 750 kilometrů v hodině. Absolvoval několik manévrů, aby dále posunul hranice možností XB-1 a ukázal potenciál letounu.
Boom is supersonic. On Jan. 28, 2025 at 8:31am PST / 16:31 GMT, XB-1 broke the sound barrier.
— Boom Supersonic (@boomaero) January 28, 2025
Chief Test Pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg safely and successfully achieved supersonic speed in XB-1, the first civil supersonic jet made in America.
✅New top speed: Mach 1.122… pic.twitter.com/GenfoWRK6P
Vizí společnosti je navázat na Concorde
Testovací let byl vyvrcholením dlouholeté tvrdé práce společnosti Boom Supersonic. XB-1 není pouhým prototypem, bude sloužit jako podklad pro vývoj dopravního letounu Overture, který má přepravovat 64 až 80 cestujících cestovní rychlostí 1,7 Machu. Tato rychlost je více než dvakrát vyšší než u běžných komerčních proudových letadel. Zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic Blake Scholl vyjádřil své nadšení a prohlásil: „Jsme připraveni na růst. Jsme připraveni postavit osobní nadzvukové letadlo, které naváže tam, kde Concorde skončil.“ Zdůraznil, že je důležité, aby nadzvuková doprava byla dostupná a cenově přijatelná.
Concorde, který byl posledním komerčním nadzvukovým letadlem, byl v roce 2003 vyřazen z provozu kvůli vysokým provozním nákladům a stížnostem na hluk. Na rozdíl od svého předchůdce chce být Boomova Overture ekonomicky životaschopnější. Scholl prohlásil: „Největším problémem Concordu bylo, že jeho provoz byl prostě příliš drahý.“ Věří, že letecké společnosti mohou vydělat na prodeji míst v letadlech Overture za ceny podobné současným letenkám do první a obchodní třídy.
O koupi letadel Overture projevily zájem letecké společnosti z Ohia, včetně United, American a Japan Airlines. United Airlines dosáhly podmíněné, nezávazné dohody o koupi 15 letadel s opcí na dalších 35 v roce 2021. Scholl také zmínil schopnosti letounu Overture a uvedl, že může létat ve výšce až 60 000 stop. To je údajně dostatečně vysoko na to, aby člověk „viděl zakřivení Země pod sebou“. Kromě toho má jeho konstrukce nabídnout plynulejší lety ve srovnání s podzvukovými proudovými letadly, protože se vyhne většině turbulencí, které se běžně vyskytují pod těmito výškami.
Úspěšný zkušební let sice vzbuzuje nadšení kolem Boomových ambicí, ale odborníci jako Bob van der Linden upozorňují, že stále přetrvávají značné problémy. Vyjádřil se: „Mezi tímto zkušebním letem a stavbou nadzvukového dopravního letadla je ještě dlouhá, dlouhá, dlouhá cesta.“ Naléhá na potřebu jasné poptávky po nadzvukové dopravě a prohlásil: „Vyřešili problémy, které Concorde vyřešit nemohl? To je stále ve hvězdách.“ Nicméně touha po rychlejším cestování trvá, což naznačuje, že s rozvojem technologie se může objevit i trh pro nadzvukové cestování.