Heineken konečně prodal svůj ruský podnik. Za symbolické 1 euro. Téměř rok a půl poté, co se k tomu poprvé zavázal. Informovaly o tom servery BBC, CNN a další.
Nizozemský výrobce piva v pátečním prohlášení uvedl, že obdržel potřebná povolení k prodeji svých provozů ruskému výrobci Arnest Group, čímž byl dokončen proces stažení ze země, který zahájil v březnu 2022.
Heineken sells Russian beer operations for $1, resulting in $325M hit https://t.co/vSxtSuzu65 pic.twitter.com/QCLpgIW4rs
— New York Post (@nypost) August 25, 2023
Skupina Arnest vyrábí kosmetiku, domácí potřeby a kovové obaly pro spotřební zboží. Pivovar očekává, že z transakce utrpí celkovou ztrátu 300 milionů eur (323 milionů dolarů).
Mnoho západních firem ukončilo své obchodní operace v Rusku poté, co země loni v únoru napadla Ukrajinu. Dolf van den Brink z Heinekenu řekl: „Trvalo to mnohem déle, než jsme doufali.“
Generální ředitel a předseda dodal: „Tato transakce však zajišťuje živobytí našich zaměstnanců a umožňuje nám opustit zemi odpovědným způsobem.“
Stále náročnější prostředí
Za 1 euro koupí Arnest sedm pivovarů a přijme 1800 pracovníků se zárukami, že je zaměstná na další tři roky, uvádí server BBC. Výroba piva značky Amstel bude během šesti měsíců postupně ukončena a připojí se k ležáku Heineken, který byl podle společnosti odstraněn již v roce 2022.
„Poslední vývoj ukazuje, jak obřím problémům čelí velké výrobní společnosti při odchodu z Ruska,“ řekl pan van den Brink. Minulý měsíc prezident Vladimir Putin na základě dekretu zabavil ruský majetek vlastněný Carlsbergem a francouzským výrobcem jogurtů Danone.
Začátkem tohoto týdne majitel franšízy Domino’s Pizza naznačil, že zavře své ruské obchody a uvede podnik do bankrotu. DP Eurasia uvedla, že se již nebude pokoušet provoz prodat kvůli „stále náročnějšímu prostředí“.
Mnoho značek se stáhlo z Ruska téměř hned po invazi
Rusko se stalo terčem řady ekonomických sankcí od doby, kdy zaútočilo na Ukrajinu v tom, co nazvalo „speciální operací“ dne 24. února 2022.
Mnoho známých značek se rozhodlo ukončit své operace v zemi bezprostředně po invazi. Jiní, jako McDonald’s a Coca-Cola, čelili tlaku na odchod z Ruska. Ty společnosti, které zde i po zahájení války dál pokračovaly v podnikání, čelily tvrdé kritice ve světě.
Během posledních 18 měsíců však Kreml západním firmám stále více ztěžoval prodej jejich ruských aktiv. Nyní je také zavazuje k tomu, aby za takový prodej ruské vládě zaplatili tučný poplatek, uvádí CNN.
Yale University School of Management celou dobu sleduje, které firmy odešly a které zůstaly. Mezi ty, které zůstávají, patří například britská telekomunikační firma BT Group a Lacoste, luxusní francouzská značka sportovního oblečení.