0.7 C
Czech
Čtvrtek 27. listopadu 2025
PrůmyslLegendární ženevský autosalon se definitivně loučí

Legendární ženevský autosalon se definitivně loučí

Jedna z největších ikon automobilového průmyslu, ženevský autosalon, již definitivně končí. Organizátor akce, Comité permanent du Salon international de l’automobile, oficiálně oznámil, že z důvodu nepříznivých podmínek na trhu a rostoucí nejistoty v automobilovém průmyslu, neplánuje další ročník této slavné události. Zatímco se automobilky přesouvají k online prezentacím, světově proslulá přehlídka v Ženevě ztrácí svou někdejší záři.

Ženevský autosalon se poprvé konal v roce 1905. Dlouhou dobu byl považován za jednu z nejvýznamnějších automobilových událostí v Evropě. V dobách své největší slávy přitahoval až 120 vystavovatelů a přibližně 600 000 návštěvníků z celého světa. Například v roce 2019, posledním před pandemickou pauzou, bylo toto číslo stále ohromující. Nicméně letošní ročník přilákal pouze 23 vystavovatelů a 168 000 návštěvníků.

Podle prezidenta autosalonu, Alexandrea de Senarclense, za velký úpadek zájmu o ženevský autosalon může především nedostatek zájmu ze strany výrobců automobilů. Senarclens uvedl: „Stále větší konkurence ze strany autosalonů v Paříži a Mnichově představovala poslední ránu pro nadcházející ročník.“ Rostoucí popularita online prezentací rovněž snížila potřebu fyzických výstav. Automobilky se nyní mohou s větším zásahem a bez nutnosti dělit se o pozornost prezentovat na sociálních sítích.

Pandemie covid-19 také sehrála svou roli v osudu ženevského autosalonu. Po pandemické pauze se akce v roce 2023 konala s přívlastkem výrazně menší události. Mnoho tradičních značek, jako Stellantis a Volkswagen, zůstalo mimo seznam účastníků. Podle serveru Autocar byla absence těchto velkých hráčů důsledkem sporů mezi organizátory a některými společnostmi o finanční ztráty, které nastaly kvůli pozdnímu zrušení akce v roce 2020. To vše vedlo k rozhodnutí neorganizovat další ročníky, ačkoliv se původně plánovalo zahájení příštího ročníku na 17. února 2025.

Sesterská akce v Dauhá

Letošní ročník přilákal jen několik velkých jmen. Mezi nimi Renault, Dacia, BYD s dalšími značkami Denza a Yangweng, Lucid, MG a nový brand koncernu SAIC v podobě IM a designérské studio Pininfarina. Samotný konec této slavné přehlídky svědčí o měnících se preferencích a potřebách v samotném automobilovém průmyslu. Ten se stále více přesouvá do digitálního prostoru.

Organizátoři se teď hodlají soustředit na sesterskou akci v katarském Dauhá. Tato událost nese oficiální název Geneva International Motor Show Qatar. Poprvé se konala v roce 2023 a příští ročník je plánován na listopad 2025. „Budoucnost leží pravděpodobně v nových teritoriích a formátech,“ dodal Senarclens, čímž naznačil směr, kterým se automobilový průmysl bude nadále ubírat.

S konečným uzavřením kapitoly ženevského autosalonu se končí éra, která byla charakterizována velkými premiérovými odhaleními, setkáními automobilových nadšenců a trvalými vzpomínkami na světové novinky. V novém digitálním věku se automobilová komunita bude muset přizpůsobit a hledat nové způsoby interakce a prezentace.

Reklama

Doporučujeme

Film Wicked: For Good láme rekordy s neuvěřitelným otvíracím víkendem

Pokračování filmového muzikálu Wicked dorazilo do kin s výsledky, které výrazně předčily očekávání. Silný víkendový start nejen překonal první film, ale zároveň pomohl zvednout celý filmový trh po týdnech slabé návštěvnosti.

Americký rozpočet začal nový fiskální rok výrazným schodkem

Spojené státy vstoupily do nového fiskálního roku s vysokým říjnovým deficitem. Vliv měl nejen nedávný shutdown, ale i přesuny výplat dávek, rekordní příjmy z cel a rostoucí náklady na obsluhu dluhu. Administrativa Donalda Trumpa zároveň sází na další růst cel, i když jejich budoucnost řeší Nejvyšší soud.

Prodej automobilů v Evropě v říjnu vzrostl o 4,9 procent, uvádí ACEA

Evropské automobilky po náročném roce nabírají dech. Říjnová čísla ukazují růst prodejů, silnější nástup elektromobilů i návrat důvěry v klíčových zemích. Přesto zůstává trh vzdálený jistotám před pandemií.

Semaglutid v Alzheimerových studiích propadl. Novo Nordisk čelí další ráně

Hodně očekávání, málo výsledků. Semaglutid, látka známá z léků Ozempic a Wegovy, neprokázal v rozsáhlých klinických studiích schopnost zpomalit Alzheimerovu chorobu. Pro Novo Nordisk jde o nepříjemné zjištění v době, kdy firma čelí tlakům investorů i sílící konkurenci.

USA požadují od EU „vyvážená“ digitální pravidla, než sníží cla na ocel

Spojené státy požadují po Evropské unii úpravu digitálních pravidel, pokud chce dosáhnout snížení amerických cel na ocel a hliník. Washington předal tento vzkaz při jednání v Bruselu, kde unijní ministři tlačili na realizaci dohody z července. EU chce snížení 50procentní sazby na ocel a rozšíření seznamu zboží s nižšími sazbami. USA však čekají na krok druhé strany.

Trump tlačí na levnější hypotéky a Američané sahají po riskantních variantách

Vysoké úrokové sazby tlačí Američany k netradičním a rizikovějším hypotékám. Rostou počty ARM úvěrů, politici mluví o padesátiletých splatnostech a trh zkouší přenositelné či převoditelné půjčky. Levnější měsíční splátky ale často znamenají vyšší nejistotu i dlouhodobější zadlužení

Saúdská rozhodnutí přitahují nejvlivnější lídry světa

Rijád znovu ukázal, že patří mezi centra, kde se dnes rozhoduje o směru technologií i světové ekonomiky. Setkání nejbohatšího muže planety, šéfa nejhodnotnější firmy a saúdských představitelů vyvolalo otázky, ale i jasný signál, že země chce stát v čele příští technologické éry. A americké společnosti v tom vidí šanci, která se neodmítá.

Reeves stojí před největší zkouškou. Musí zalepit rozpočet a uklidnit trhy

Británie míří do nejtěžšího rozpočtu za poslední roky. Rachel Reeves bojuje o politické přežití, důvěru trhů i voličů. Plány jí spadly pod stůl jen pár dní před představením, uvnitř strany sílí napětí a státní finance potřebují desítky miliard. Z chystaného uklidnění se stal boj o autoritu.

YouTube mění pravicovou reklamu ve výnosný byznys

YouTube se stal nejvýkonnější reklamní arénou americké pravice. Populární konzervativní podcasty propojují politiku, identitu a osobní loajalitu s nejběžnějšími produkty. Influenceři tak prodávají nejen zboží, ale i příslušnost. A firmy zjišťují, že tato směs funguje lépe než klasická reklama.

Eli Lilly jako první farmaceutická firma překročila hodnotu jednoho bilionu dolarů

Farmaceutická skupina Eli Lilly vstoupila do exkluzivního klubu firem s valuací přes jeden bilion dolarů. Za prudkým růstem stojí rekordní poptávka po lécích na obezitu a diabetes, které během dvou let překreslily mapu celého zdravotnického trhu.

Walmart mění burzu. Největší americký řetězec míří na Nasdaq

Walmart vstupuje do zásadní fáze své transformace. Firma překvapila trh oznámením, že po více než padesáti letech opustí New York Stock Exchange a přesune své akcie na Nasdaq. Tah přichází ve chvíli, kdy společnost hlásí mimořádně silný růst tržeb a dává jasně najevo, že budoucnost vidí v technologiích, automatizaci a umělé inteligenci.

Akcie Nvidie po zveřejnění čtvrtletních výsledků rostou

Nvidia znovu rozhýbala trhy. Firma oznámila skvělé výsledky za třetí čtvrtletí a trh reagoval prudkým růstem ceny akcií. Přestože se kolem umělé inteligence mluví o možné bublině, generální ředitel Jensen Huang tvrdí, že realita je jiná.

Proč se Západu nedaří zaplnit mezeru v oblasti vzácných zemin

Západ chce postavit vlastní řetězec „od dolu po magnet“ a zbavit se závislosti na Číně. Uvízl ale na nejužším hrdle celého systému: nedostatku těžkých vzácných zemin, hlavně dysprosia a terbia, bez kterých se neobejdou moderní motory, zbraně ani větrné elektrárny.

Cloudflare vyřadilo část internetu z provozu

Masivní technický problém u jednoho z největších poskytovatelů internetové infrastruktury způsobil krátkodobý kolaps stovek populárních webů. Uživatelé se nedostali k běžným službám a firmy musely čekat, až se síť postupně obnoví. Událost znovu ukázala, jak citlivé je propojení digitálního světa na několik klíčových hráčů.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama