11.9 C
Czech
Pondělí 26. února 2024

Britský poštovní skandál století: Ministryně obchodu obviňuje bývalého šéfa pošty ze lži

Britská ministryně obchodu Kemi Badenoch obvinila bývalého předsedu poštovního úřadu Henryho Stauntona ze lži ohledně řešení skandálu Horizon. Spor vznikl poté, co Staunton v rozhovoru prohlásil, že mu vysoký vládní úředník dal pokyn, aby odložil výplatu kompenzací pro podřízené poštmistry a umožnil tak konzervativcům "dokulhat" do příštích voleb.

Fujitsu získala zakázky za více než 3,4 miliardy liber navzdory roli v poštovním skandálu, který zničil stovky životů

Japonská nadnárodní IT společnost Fujitsu údajně od roku 2019 získala s organizacemi napojenými na ministerstvo financí ve Velké Británii zakázky v hodnotě přes 3,4 miliardy liber. A to navzdory svému zapojení do skandálu s chybou v systému Post Office, vyplývá ze zjištění poslanců parlamentu.

Automobilky Volkswagen a BMW musí zaplatit pokutu miliardu dolarů. Evropská unie je viní z emisního kartelu

Podle Evropské komise se automobilky Volkswagen, BMW a Daimler domluvily na kartelu. V něm se měly dobrovolně vyhýbat dalšímu využití technologie na odstraňování emisí a zároveň tedy přirozené soutěži. Uvedl to server Reuters.

Evropská unie proto ve čtvrtek rozhodla o udělení pokuty ve výši 875 milionů eur, tedy asi miliardy dolarů. Společnost Daimler se však platbě nejspíše vyhne, jelikož členství v kartelu sama přiznala.

Pro Evropskou unii (EU) se jedná o poměrně zásadní krok, jelikož jde o první právní zásah do technologické diskuse mezi průmyslovými společnostmi. Příčinou je porušování antimonopolních zákonů třemi velkými automobilkami a zároveň nedodržování principů na odstranění emisí z výfukových plynů jejich vozidel. Ve čtvrtek proto Evropská komise rozhodla o tom, že Volkswagen zaplatí pokutu 502 milionů eur, zatímco firmě BMW naúčtovala 373 milionů eur. Automobilka Daimler se platbě vyhne, jelikož s komisí dobrovolně spolupracovala.

Před deseti lety se automobilky měly dohodnout na standardech designu pro technologii zvanou AdBlue. Jedná se o přísadu, která se využívá na odstranění oxidu dusíku z výfukových plynů produkovaných auty na naftu. Jejich používání však společnosti omezily a tím pádem se vyhnuly možnosti odstranit více emisí než požaduje EU. Zároveň tak zabránily soutěži v technologickém rozvoji čištění emisí pomocí oxidu dusíku. „V současné době je menší znečišťování důležitou součástí jakéhokoli auta. Tenhle kartel se ale zaměřil na eliminaci soutěže v takto zásadním parametru,“ uvedla vedoucí antimonopolního týmu Evropské komise Margrethe Vestager.

Nebojíme se ve jménu Green Deal zakročit, varuje Evropská unie

Podle dosavadních zpráv veškeré strany přiznaly svou účast na kartelu a dohodly se s EU na zaplacení pokuty. Tedy kromě společnosti Daimler, která měla původně zaplatit asi 861 milionů dolarů. „Inovace v odstraňování emisí z automobilů je důležitá proto, aby Evropa dosáhla milníků stanovených v Green Deal. Naše rozhodnutí proto ukazuje, že nebudeme váhat zakročit proti kartelům snažícím se tento cíl znemožnit,“ dodala Margrethe Vestager. Automobilka Volkswagen však v současnosti zvažuje, zda nepřistoupí k odvetným krokům. Podle ní EU zásahem do technické spolupráce automobilek vytvořila „zpochybnitelný precedent“.

Automobilka BMW pak v prohlášení uvedla, že Evropská komise „upustila od většiny obvinění z porušení antimonopolních zákonů“. Dodala také, že potvrdila nevinu společnosti při podvádění u emisních testů. V minulosti se totiž Volkswagen pod takzvaným Dieselgate skandálem přiznal, že využíval technologii pro podvádění u emisních testů EU. Doopravdy tak vozidla produkovala mnohem více škodlivých látek, než automobilka dokládala. Zaplatit musela společnost v návaznosti více než 32 miliard eur.

Sledujte nás na sítích

Japonské akcie dosahují rekordních hodnot. Je teď ten správný čas investovat?

Japonské akcie dosáhly nebývalého maxima a index Nikkei 225 překonal své předchozí rekordní maximum z prosince 1989. Tento prudký růst hlavního indexu japonského akciového trhu byl podpořen rokem soustavného růstu, mírnou inflací a podpůrnou politikou centrální banky.

Brexit stojí britské vývozce potravin do EU 170 milionů liber navíc

Britským potravinářským podnikům vyvážejícím do Evropské unie (EU) vznikly kvůli byrokracii spojené s brexitem dodatečné náklady na vývoz ve výši 170 milionů liber. To způsobilo výrazný pokles vývozu, zejména u menších výrobců.

Indičtí zemědělci pokračují v protestním pochodu do Dillí kvůli cenám plodin

Indičtí zemědělci, kteří již týden protestují, odmítli vládní návrh na výkup některých plodin za garantované ceny po dobu pěti let. Protestující, kteří se minulý týden zastavili přibližně 200 kilometrů od Dillí, oznámili, že tento týden obnoví svůj pochod do hlavního města.

Britský poštovní skandál století: Ministryně obchodu obviňuje bývalého šéfa pošty ze lži

Britská ministryně obchodu Kemi Badenoch obvinila bývalého předsedu poštovního úřadu Henryho Stauntona ze lži ohledně řešení skandálu Horizon. Spor vznikl poté, co Staunton v rozhovoru prohlásil, že mu vysoký vládní úředník dal pokyn, aby odložil výplatu kompenzací pro podřízené poštmistry a umožnil tak konzervativcům "dokulhat" do příštích voleb.

NEJNOVĚJŠÍ

Japonské akcie dosahují rekordních hodnot. Je teď ten správný čas investovat?

Japonské akcie dosáhly nebývalého maxima a index Nikkei 225 překonal své předchozí rekordní maximum z prosince 1989. Tento prudký růst hlavního indexu japonského akciového trhu byl podpořen rokem soustavného růstu, mírnou inflací a podpůrnou politikou centrální banky.

Brexit stojí britské vývozce potravin do EU 170 milionů liber navíc

Britským potravinářským podnikům vyvážejícím do Evropské unie (EU) vznikly kvůli byrokracii spojené s brexitem dodatečné náklady na vývoz ve výši 170 milionů liber. To způsobilo výrazný pokles vývozu, zejména u menších výrobců.

Indičtí zemědělci pokračují v protestním pochodu do Dillí kvůli cenám plodin

Indičtí zemědělci, kteří již týden protestují, odmítli vládní návrh na výkup některých plodin za garantované ceny po dobu pěti let. Protestující, kteří se minulý týden zastavili přibližně 200 kilometrů od Dillí, oznámili, že tento týden obnoví svůj pochod do hlavního města.

Britský poštovní skandál století: Ministryně obchodu obviňuje bývalého šéfa pošty ze lži

Britská ministryně obchodu Kemi Badenoch obvinila bývalého předsedu poštovního úřadu Henryho Stauntona ze lži ohledně řešení skandálu Horizon. Spor vznikl poté, co Staunton v rozhovoru prohlásil, že mu vysoký vládní úředník dal pokyn, aby odložil výplatu kompenzací pro podřízené poštmistry a umožnil tak konzervativcům "dokulhat" do příštích voleb.