Evropa má tento týden zrušit 22 měsíční zákaz létání problematických letadel Boeing 737 MAX. Téměř dvouletá bezpečnostní krize druhého největšího světového výrobce letounů na světě je tak skoro u konce. Někteří příbuzní obětí havárií však uvádí, že to je předčasné. Uvedla to agentura Reuters.
Boeing 737 MAX dostal od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) zelenou a brzy se tak objeví na leteckých linkách v Evropě. Jedná se o klíčový krok k vyřešení téměř dvouleté bezpečnostní krize Boeingu, která nastala po haváriích jejího nejprodávanějšího tryskového letadla v Indonésii a Etiopii.
Zákaz již v listopadu zrušily Spojené státy a po nich i Brazílie a Kanada. Oproti tomu Čína zatím neuvedla, kdy a zdali se k tomuto kroku chystá. Ta byla první zemí, která letadla po druhé havárii v březnu roku 2019 zakázala. Čína představuje čtvrtinu prodeje Boeing 737 MAX.
Havárie tohoto letadla mají na svědomí 346 životů. Skupina příbuzných obětí „Solidarita a spravedlnost“ krok agentury EASA označila za „předčasný, nevhodný a dokonce nebezpečný“.
Federální úřad pro letectví USA (FAA) byl obviňován z lhostejného dohledu nad americkým Boeingem a certifikací letadla 737 MAX. To totiž obsahovalo chybu v stabilizačním systému MCAS. Mezi podmínkami agentury EASA tak byla i vlastní nezávislá kontrola všech kritických systémů a to nejen stabilizačního systému MCAS, což se Boeingu a některým americkým úředníkům nelíbilo.
EASA A FAA totiž společně uzavřely v roce 2011 dohodu, že při hodnocení letadel navržených na území druhé strany budou vycházet ze zkoušek a rozhodnutí provedených druhou agenturou „v maximální možné míře“. Navzájem se tak, aby byly efektivnější, spolehéhají na úsudky o bezpečnosti.
„Samozřejmě vzhledem k těmto tragédiím jsme tento trend zastavili a zvýšíme naši úroveň zapojení,“ řekl výkonný ředitel EASA Patrick Ky v souvislosti se schválením budoucích amerických letounů agenturou EASA.
To by dle analytiků mohlo zpomalit certifikaci nového Boeingu 777X. Federální úřad pro letectví by se poté mohl pomstít posílením dohledu nad francouzským Airbusem.
Další podmínky agentury EASA zahrnovaly pochopení příčin nehod, konstrukční změny a řádné proškolení pilotů. „Věříme, že tyto čtyři podmínky jsou nyní splněny,“ řekl Ky.
Kvůli problémům s letounem si konkurenční společnost Airbus udržela druhý rok po sobě pozici největšího výrobce dopravních letadel na světě. Boeing se dostal dokonce do záporné bilance objednávek. Dodávky 737 MAX totiž byly obnoveny až v prosinci.