Ruský letecký průmysl bude mít za cíl fungovat samostatně bez Západu. Chce používat místně vyrobené díly k výrobě 1000 dopravních letadel do roku 2030. Ukončí tak závislost na Boeingu a Airbusu, řekl státní inženýr Rostecu. Informovala o tom například agentura Reuters či server Simple Flying.
Rostec je rozsáhlá státní korporace v čele s blízkým spojencem prezidenta Vladimira Putina, která zahrnuje jediného ruského výrobce civilních letadel. Její prohlášení jsou zatím nejsilnějším náznakem toho, že tamní letecký sektor vidí konfrontaci se Západem jako permanentní schizma.
Nepřísnější uvalené sankce v moderní historii si vynutily největší změny v ruské ekonomice od rozpadu Sovětského svazu v letech 1989 až 1991.
Exclusive: Russia’s aviation industry will aim to go it alone without the West, using locally built parts to produce 1,000 airliners by 2030 and end a reliance on Boeing and Airbus, state-owned engineer Rostec said https://t.co/h5V5yCWK5o
— Reuters (@Reuters) September 28, 2022
Už žádné Boeingy a Airbusy
Zahraniční letadla, především Boeing a Airbus, tvoří 95 % osobní dopravy. Sankce však znamenají, že neexistují žádné náhradní díly, tudíž žádné vyhlídky do budoucnosti.
Agentura Reuters v srpnu uvedla, že ruské letecké společnosti, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla. Zajišťují si tak náhradní díly, které již nemohou nakupovat v zahraničí.
Rostec, v čele se Sergejem Chemezovem, který v 80. letech spolupracoval s Putinem ve východním Německu, však vidí tuto změnu jako příležitost k vybudování silného a soběstačného leteckého průmyslu.
„Zahraniční letadla vypadnou z flotily,“ uvedl Rostec v písemné odpovědi na otázky agentury Reuters o svých plánech a situaci v ruském leteckém průmyslu.
„Věříme, že tento proces je nevratný a letadla Boeing a Airbus nebudou nikdy dodána do Ruska,“ stojí v prohlášení.
Aeroflot objednal 339 letadel vyrobených v Rusku
Rostec provozuje některé z hlavních ruských průmyslových, obranných a strojírenských aktiv od doby, kdy Putin v roce 2007 podepsal dekret o založení korporace.
Ruské aerolinky nakupovaly letadla Boeing a Airbus, když se po chaosu v 90. letech snažily obnovit své flotily. Vytvořit konkurenceschopnou domácí alternativu bude obtížné.
Nicméně server Simple Flying uvádí, že vlajkový přepravce země, Aeroflot, konečně potvrdil, že se obrací na domácí trh. Zadal objednávky na 339 místně vyrobených letadel, které byly podepsány na Východním ekonomickém fóru. To se konalo od 5. do 8. září ve Vladivostoku.
Nedostatek výrobních kapacit i komponentů
Cíl postavit 1 000 dopravních letadel do roku 2030 je podle leteckého analytika Richarda Aboulafii, generálního ředitele AeroDynamic Advisory se sídlem v USA, „v podstatě nesplnitelný“.
„I když mohli získat polovodiče a další životně důležité součástky ze Západu, měli velmi vážné problémy s výrobou více než hrstky tryskáčů,“ řekl.
Ve srovnání s novým sedmiletým cílem Rusko a zbytek Sovětského svazu postavily dohromady jen asi 2000 velkých komerčních proudových letadel, dodal.
Pokud jde o moderní tryskáče, jediný ruský civilní výrobce letadel, společnost Rostec United Aircraft Corporation, je omezen nedostatkem modelů, výrobních kapacit a zahraničních komponentů.
Polovina komponent a technologií používaných v ruském leteckém průmyslu v roce 2021 pocházela ze zahraničí. Uvádí to dokument nazvaný „O strategických směrech činnosti v nových podmínkách pro období do roku 2030“, který připravila vláda a do kterého nahlédla agentura Reuters.
Rostec bude muset sehnat díly, nebo je vyrobit.
Vyrobeno v Rusku
Rusko plánuje od roku 2024 vyrábět 20 proudových letadel známých jako Superjet-New ročně a 72 nových střednětraťových MS-21 od roku 2029, počínaje šesti v roce 2024.
Rusko testuje svůj nový letoun MS-21 s motorem PD-14 domácí výroby namísto amerického PW1400G, dodávaného společností Pratt & Whitney.
MS-21 byl ruským pokusem proniknout do hlavní části trhu s tryskáči, kterému dominují Airbus a Boeing.
Bojuje však s výměnou zahraničních komponentů svého Superjetu, včetně motoru SaM-146, který byl navržen společným podnikem s francouzskou motorovou firmou Safran a již nemohl být vyráběn kvůli sankcím.
„Neočekáváme zmírnění sankcí“
UAC pokračuje ve výrobě Superjetů se SaM-146 ze skladu a chystá se dodat asi 20 dalších letounů s tímto motorem, řekl Rostec. „Budou poslední, kde se použijí naše partnerská řešení se Safranem. Pak do tohoto typu letadla nainstalujeme motory PD-8,“ dodává. Motory PD-8 se také vyrábí v Rusku.
„Od letošního roku se nespoléháme na mezinárodní spolupráci se západními zeměmi,“ řekl Rostec. „Můžeme s jistotou říci, že MS-21 s motory americké výroby nebudou dodány na ruský trh.“
Od roku 2022 do roku 2030 plánuje Rusko vyrobit 1 036 osobních letadel. To zahrnuje 142 Superjet-New a 270 MS-21, stejně jako 70 turbovrtulových Il-114, 70 střednětraťových Tu-214 a 12 širokotrupých Il-96, navržených lokálně, podle vládních dokumentů.
„Neočekáváme zmírnění sankcí a naše plány budujeme na základě stávajícího scénáře,“ řekl Rostec.