1.9 C
Czech
Pátek 9. prosince 2022

Zakladatel AirAsia Tony Fernandes vyzývá vlády, aby otevřely hranice a podpořili cestovní ruch

Šéf jedné z největších asijských leteckých společností vyzval vlády v regionu, aby otevřely své hranice v zájmu živobytí lidí.

Přeshraniční cestovní ruch, který v roce 2019 představoval 12 % HDP jihovýchodní Asie, byl tvrdě zasažen opatřeními proti šíření pandemie covid-19.

„Politici musí být stateční,“ řekl BBC zakladatel AirAsia Tony Fernandes. Svou řeč na toto téma přednesl na Singapore Airshow, která se tento týden vrátila do městského státu po dvou letech přísných cestovních omezení.

„Je čas se zhluboka nadechnout a zhodnotit fakta… Uzavření hranic už nadále není logické, protože omicron se již šíří společností,“ řekl generální ředitel malajské nízkonákladové společnosti. „Nyní musíme chránit ekonomiky a živobytí lidí,“ dodal.

Asijské aerolinky jako jediné na světě nezaznamenaly v roce 2021 zlepšení

Stejně jako většina leteckých společností po celém světě vykázala AirAsia v roce 2020 masivní ztrátu. Ale zatímco nízkonákladoví mezinárodní dopravci v Evropě a Severní Americe si v roce 2021 užívali oživení, protože se uvolnila pravidla cestování, asijské aerolinky se propadly ještě hlouběji.

Irský Ryanair například více než ztrojnásobil své meziroční tržby ve třetím čtvrtletí roku 2021. Ve stejném období klesly AirAsia o třetinu. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) byla Asie a Tichomoří jediným regionem na světě, který do konce roku 2021 nezaznamenal žádné výrazné zlepšení letecké dopravy.

Zatímco některé asijské země, jako je Čína a Japonsko, zcela uzavřely své hranice pro cizince, jiné, jako je Singapur, provedly opatrné kroky směrem k obnovení možnosti cestování. Ovšem jen pro některé státy, skrze koridory a za přísných podmínek. Do Singapuru se tak zahraniční návštěvníci dostanou, lety jsou však omezené a často dražší.

Další podobná schémata v regionu, navržená na podporu cestovního ruchu, zahrnují rozsáhlé papírování. Stejně tak mnohonásobné nákladné testy na covid-19 a krátká období povinné izolace.

„Otevření našich hranic pro mě znamená žádnou karanténu, žádné vyplňování formulářů, žádné neustálé testování,“ řekl Fernandes. „Je čas jít dál a pokračovat v našich životech,“ dodal.

Je Airshow v Sinagpuru novým začátkem?

Navzdory přetrvávajícím omezením byl návrat singapurské Airshow mnohými oslavován jako znamení důvěry v letecký průmysl v regionu. Zúčastnili se všichni největší světoví hráči v oblasti letectví a kosmonautiky. Většina byla opatrně optimistická, že rok 2022 bude pro Asii lepším rokem.

„Očekáváme, že se meziregionální cestování brzy vrátí a celý trh se vrátí k normálu do roku 2023 nebo 2024,“ prohlásil Ted Colbert, výkonný ředitel Boeing Global Services se sídlem v USA. Zdůrazňuje také rostoucí zaměření Boeingu na leteckou přepravu. To bylo urychleno vysokými náklady na dopravu a u čehož se podle jeho předpovědí předpokládá nárůst o 70 % do roku 2040.

Regionální průmysloví experti však říkají, že je třeba udělat mnohem více, aby bylo zajištěno úplné zotavení odvětví v krátkodobém horizontu. Zejména pokud jde o budování soudržnější cestovní politiky mezi vládami.

„Každá země v Asii si stanoví svá vlastní pravidla, často rychle se měnící pravidla. Což je pro cestující riskantní a komplikované,“ řekl Henk Ombelet z leteckých analytiků Cirium. „Takže to skončí tak, že většina lidí se rozhodne necestovat, nebo nanejvýš cestovat jen po tuzemsku.“

Z AirAsia Group je nyní Capital A

Mezitím se AirAsia přesunula do nových „odvětví“, včetně doručování potravin, digitálního bankovnictví a elektronického obchodování. Mnoho jejích letadel zůstalo mezitím uzemněno. Aby se tato změna projevila i navenek, mateřská společnost letecké společnosti minulý měsíc změnila svůj název z AirAsia Group na Capital A.

Nicméně Fernandes popírá, že posun do různých oblastí ukazuje na nedostatek důvěry v hlavní byznys AirAsia. „Lidé budou vždy potřebovat létat. V tuto chvíli mnoho lidí touží strávit víkend na Phuketu nebo Langkawi. Nebo kdekoli jinde. Až se úplně otevřou hranice, bude spousta nadšenců, kteří si budou chtít vše vynahradit.“

Sledujte nás na sítích

Británie po brexitu reformuje finance. Ruší zatěžující pravidla EU

Británie v pátek stanovila 30 opatření k přepracování finančního sektoru. Patří mezi ně zrušení zatěžujících pravidel EU, které podle vlády odblokuje investice a udrží Londýn jako jedno z nejkonkurenceschopnějších finančních center na světě.

Recese se v příštím roce nevyhne ani Japonsku, tvrdí ekonom

Japonská ekonomika se podle experta z Capital Economics propadne příští rok do recese. Hlavním důvodem je zpomalující export. Japonsko má navíc ve čtvrtek zveřejnit výsledky růstu HDP a analytici očekávají meziroční propad.

Inflace na Filipínách je nejvyšší od roku 2008. Zdražují hlavně potraviny

Filipínský statistický úřad uvedl, že inflace v zemi dosáhla 14letého maxima. Důvodem jsou zejména zvyšující se ceny potravin. Filipínská vláda chce prosadit opatření v podobě domácího pěstování plodin pro zmírnění inflačních tlaků. Centrální banka nejspíše zvýší úrokové sazby.

NEJNOVĚJŠÍ

Británie po brexitu reformuje finance. Ruší zatěžující pravidla EU

Británie v pátek stanovila 30 opatření k přepracování finančního sektoru. Patří mezi ně zrušení zatěžujících pravidel EU, které podle vlády odblokuje investice a udrží Londýn jako jedno z nejkonkurenceschopnějších finančních center na světě.

Recese se v příštím roce nevyhne ani Japonsku, tvrdí ekonom

Japonská ekonomika se podle experta z Capital Economics propadne příští rok do recese. Hlavním důvodem je zpomalující export. Japonsko má navíc ve čtvrtek zveřejnit výsledky růstu HDP a analytici očekávají meziroční propad.

Inflace na Filipínách je nejvyšší od roku 2008. Zdražují hlavně potraviny

Filipínský statistický úřad uvedl, že inflace v zemi dosáhla 14letého maxima. Důvodem jsou zejména zvyšující se ceny potravin. Filipínská vláda chce prosadit opatření v podobě domácího pěstování plodin pro zmírnění inflačních tlaků. Centrální banka nejspíše zvýší úrokové sazby.