15.5 C
Czech
Pátek 11. července 2025

Stávka ve Francii narušila tisíce letů po celé Evropě

Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.

Zakladatel AirAsia Tony Fernandes vyzývá vlády, aby otevřely hranice a podpořili cestovní ruch

Reklama
Reklama

Šéf jedné z největších asijských leteckých společností vyzval vlády v regionu, aby otevřely své hranice v zájmu živobytí lidí.

Reklama

Přeshraniční cestovní ruch, který v roce 2019 představoval 12 % HDP jihovýchodní Asie, byl tvrdě zasažen opatřeními proti šíření pandemie covid-19.

„Politici musí být stateční,“ řekl BBC zakladatel AirAsia Tony Fernandes. Svou řeč na toto téma přednesl na Singapore Airshow, která se tento týden vrátila do městského státu po dvou letech přísných cestovních omezení.

„Je čas se zhluboka nadechnout a zhodnotit fakta… Uzavření hranic už nadále není logické, protože omicron se již šíří společností,“ řekl generální ředitel malajské nízkonákladové společnosti. „Nyní musíme chránit ekonomiky a živobytí lidí,“ dodal.

Asijské aerolinky jako jediné na světě nezaznamenaly v roce 2021 zlepšení

Stejně jako většina leteckých společností po celém světě vykázala AirAsia v roce 2020 masivní ztrátu. Ale zatímco nízkonákladoví mezinárodní dopravci v Evropě a Severní Americe si v roce 2021 užívali oživení, protože se uvolnila pravidla cestování, asijské aerolinky se propadly ještě hlouběji.

Irský Ryanair například více než ztrojnásobil své meziroční tržby ve třetím čtvrtletí roku 2021. Ve stejném období klesly AirAsia o třetinu. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) byla Asie a Tichomoří jediným regionem na světě, který do konce roku 2021 nezaznamenal žádné výrazné zlepšení letecké dopravy.

Zatímco některé asijské země, jako je Čína a Japonsko, zcela uzavřely své hranice pro cizince, jiné, jako je Singapur, provedly opatrné kroky směrem k obnovení možnosti cestování. Ovšem jen pro některé státy, skrze koridory a za přísných podmínek. Do Singapuru se tak zahraniční návštěvníci dostanou, lety jsou však omezené a často dražší.

Další podobná schémata v regionu, navržená na podporu cestovního ruchu, zahrnují rozsáhlé papírování. Stejně tak mnohonásobné nákladné testy na covid-19 a krátká období povinné izolace.

„Otevření našich hranic pro mě znamená žádnou karanténu, žádné vyplňování formulářů, žádné neustálé testování,“ řekl Fernandes. „Je čas jít dál a pokračovat v našich životech,“ dodal.

Je Airshow v Sinagpuru novým začátkem?

Navzdory přetrvávajícím omezením byl návrat singapurské Airshow mnohými oslavován jako znamení důvěry v letecký průmysl v regionu. Zúčastnili se všichni největší světoví hráči v oblasti letectví a kosmonautiky. Většina byla opatrně optimistická, že rok 2022 bude pro Asii lepším rokem.

„Očekáváme, že se meziregionální cestování brzy vrátí a celý trh se vrátí k normálu do roku 2023 nebo 2024,“ prohlásil Ted Colbert, výkonný ředitel Boeing Global Services se sídlem v USA. Zdůrazňuje také rostoucí zaměření Boeingu na leteckou přepravu. To bylo urychleno vysokými náklady na dopravu a u čehož se podle jeho předpovědí předpokládá nárůst o 70 % do roku 2040.

Regionální průmysloví experti však říkají, že je třeba udělat mnohem více, aby bylo zajištěno úplné zotavení odvětví v krátkodobém horizontu. Zejména pokud jde o budování soudržnější cestovní politiky mezi vládami.

„Každá země v Asii si stanoví svá vlastní pravidla, často rychle se měnící pravidla. Což je pro cestující riskantní a komplikované,“ řekl Henk Ombelet z leteckých analytiků Cirium. „Takže to skončí tak, že většina lidí se rozhodne necestovat, nebo nanejvýš cestovat jen po tuzemsku.“

Z AirAsia Group je nyní Capital A

Mezitím se AirAsia přesunula do nových „odvětví“, včetně doručování potravin, digitálního bankovnictví a elektronického obchodování. Mnoho jejích letadel zůstalo mezitím uzemněno. Aby se tato změna projevila i navenek, mateřská společnost letecké společnosti minulý měsíc změnila svůj název z AirAsia Group na Capital A.

Nicméně Fernandes popírá, že posun do různých oblastí ukazuje na nedostatek důvěry v hlavní byznys AirAsia. „Lidé budou vždy potřebovat létat. V tuto chvíli mnoho lidí touží strávit víkend na Phuketu nebo Langkawi. Nebo kdekoli jinde. Až se úplně otevřou hranice, bude spousta nadšenců, kteří si budou chtít vše vynahradit.“

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Yaccarino po odstoupení z funkce CEO přišla o své modré ověření na X

Linda Yaccarino skončila v čele platformy X a záhy poté zmizel i její modrý odznak ověřeného profilu. Zatímco její účet zůstává aktivní, symbol statusu, který běžně značí ověření nebo předplatné X Premium, už u jejího jména nenajdeme.

Linda Yaccarino odchází z čela X

Dva roky v čele nejkontroverznější sociální sítě současnosti a konec, který nebyl nečekaný. Linda Yaccarino opouští pozici CEO platformy X. Zatímco někteří mluví o skleněném útesu, jiní spíš o neudržitelném vztahu s Elonen Muskem. Co se za její érou skutečně skrývá?

Muskův Grok má opět problémy. Vychvaloval Hitlera

Polská vláda hodlá nahlásit chatbot Grok, vyvíjený firmou Elona Muska xAI, Evropské komisi. Důvodem jsou urážlivé výroky namířené proti polským politikům, včetně premiéra Donalda Tuska, které Grok zveřejnil na síti X. Kritici upozorňují i na antisemitismus a nebezpečný tón některých odpovědí.

Trhy padají, Trump představil cla pro Japonsko a Jižní Koreu

Donald Trump rozeslal další várku tzv. tarifních dopisů. Od 1. srpna hodlá uvalit 25procentní cla na dovoz z Japonska, Jižní Koreje, Malajsie a Kazachstánu, 32procentní na Indonésii a až 36procentní na Thajsko a Kambodžu. V dopisech připomíná, že cla neplatí, pokud by firmy vyráběly přímo v USA. Reakce trhů na sebe nenechala dlouho čekat.

Evropa trestá Apple rekordní pokutou ve výši 587 milionů eur

Apple napadl u soudu rozhodnutí Evropské komise, která mu udělila pokutu 587 milionů eur. Podle unijních regulací firma porušila pravidla digitálního trhu, když omezovala vývojáře aplikací. Spor může ovlivnit budoucí podobu App Storu i postavení velkých technologických firem v Evropě.

Alphabet zahájí testování léků vytvořených umělou inteligencí na lidech

Farmaceutický svět čeká zásadní krok. Isomorphic Labs, společnost ze skupiny Alphabet, se nachází na prahu velkého milníku. Už brzy plánuje zahájit první klinické testy léků, které vznikly s využitím umělé inteligence. V oboru, kde vývoj nového léčiva běžně trvá roky a stojí stovky milionů dolarů, jde o průlomový moment.

Stávka ve Francii narušila tisíce letů po celé Evropě

Začátek letní sezóny přinesl aerolinkám místo zisků nepříjemné ztráty. Dvoudenní stávka francouzských dispečerů ochromila leteckou dopravu napříč Evropou a stála dopravce miliony eur. Napětí roste, tlak na Brusel sílí.

Trumpův „Velký, krásný zákon“ ruší daňové úlevy pro elektromobily

Federální podpora elektromobilů v USA končí. Nový daňový balík, který prošel Kongresem a míří na stůl Donaldu Trumpovi, ruší klíčové pobídky z dob Bidenovy administrativy. Kupující mají čas do konce září, pak se mohou s dotací na elektromobil rozloučit.

NEJNOVĚJŠÍ

Yaccarino po odstoupení z funkce CEO přišla o své modré ověření na X

Linda Yaccarino skončila v čele platformy X a záhy poté zmizel i její modrý odznak ověřeného profilu. Zatímco její účet zůstává aktivní, symbol statusu, který běžně značí ověření nebo předplatné X Premium, už u jejího jména nenajdeme.

Linda Yaccarino odchází z čela X

Dva roky v čele nejkontroverznější sociální sítě současnosti a konec, který nebyl nečekaný. Linda Yaccarino opouští pozici CEO platformy X. Zatímco někteří mluví o skleněném útesu, jiní spíš o neudržitelném vztahu s Elonen Muskem. Co se za její érou skutečně skrývá?

Muskův Grok má opět problémy. Vychvaloval Hitlera

Polská vláda hodlá nahlásit chatbot Grok, vyvíjený firmou Elona Muska xAI, Evropské komisi. Důvodem jsou urážlivé výroky namířené proti polským politikům, včetně premiéra Donalda Tuska, které Grok zveřejnil na síti X. Kritici upozorňují i na antisemitismus a nebezpečný tón některých odpovědí.

Trhy padají, Trump představil cla pro Japonsko a Jižní Koreu

Donald Trump rozeslal další várku tzv. tarifních dopisů. Od 1. srpna hodlá uvalit 25procentní cla na dovoz z Japonska, Jižní Koreje, Malajsie a Kazachstánu, 32procentní na Indonésii a až 36procentní na Thajsko a Kambodžu. V dopisech připomíná, že cla neplatí, pokud by firmy vyráběly přímo v USA. Reakce trhů na sebe nenechala dlouho čekat.
Reklama
Reklama
Reklama