-0.4 C
Czech
Pátek 21. listopadu 2025
KauzyBurger King čelí žalobě kvůli velikosti Whoppera

Burger King čelí žalobě kvůli velikosti Whoppera

Americký soudce rozhodl, že Burger King musí čelit žalobě, která tvrdí, že jeho burger Whopper vypadá na jídelním lístku větší, než ve skutečnosti je. Informoval o tom server BBC či Business Insider.

Reklama

Žaloba viní řetězec rychlého občerstvení z klamání zákazníků tím, že ukazuje burger s masitější placičkou a přísadami, které „přetékají přes housku“.

„Tvrzení žalobců jsou nepravdivá,“ řekl Burger King BBC.

V příkazu z 23. srpna 2023 americký okresní soudce Roy Altman vyhověl žádosti Burger King o zamítnutí nároků souvisejících s jejími online a televizními reklamami a také tvrzeními, že společnost porušila státní zákony na ochranu spotřebitele.

Uvedl však, že žalobci stále mohou pokračovat v dalších částech žaloby: nároky na porušení smlouvy, uvedení v omyl z nedbalosti a bezdůvodné obohacení.

Soupeři McDonald’s a Wendy’s čelí podobné žalobě v USA.

Burger zvětšili pouze v reklamách, tvrdí žalobci

Skupinová žaloba proti Burger King tvrdí, že Whopper byl vyroben tak, aby vypadal o 35 % větší, s více než dvojnásobným množstvím masa ve srovnání s tím, co je skutečně podáváno zákazníkům. Žaloba byla poprvé podána v březnu 2022, uvádí Business Insider. Cituje recenze na sociálních sítích a článek Insider z roku 2020.

Žaloba tvrdí, že Burger King změnil fotografie Whoppers použité v propagačních materiálech tak, aby celkový burger vypadal zhruba o třetinu větší a obsah hovězího byl více než dvakrát větší. „Ačkoli se velikost Whopperu a hovězí placičky v reklamách Burger King podstatně zvýšila, množství hovězího masa nebo přísad obsažených ve skutečném Whopperu, které zákazníci dostávají, se nezvýšilo,“ tvrdí žaloba upravená v květnu 2022.

„Rozumní“ zákazníci

Burger King dříve tvrdil, že není nutné dodávat hamburgery, které vypadají „přesně jako na obrázku“.

Společnost odmítla tvrzení, že uváděla zákazníky v omyl svými televizními a online reklamami. „Hovězí placičky grilované na plameni zobrazené v naší reklamě jsou stejné placičky, jaké se používají v milionech sendvičů Whopper, které podáváme hostům po celé zemi,“ uvedl mluvčí Burger King v prohlášení po vynesení rozsudku.

V návrhu na zamítnutí v květnu 2022 Burger King uvedl, že každý prodaný sendvič vypadal jinak, protože je ručně vyrobený a že fotografie v jeho nabídce „přesně“ ukazovaly ingredience. Dodal, že „rozumní“ zákazníci by nečekali, že každý burger bude vypadat přesně jako v reklamách.

„Jídlo v reklamách je a vždy bylo stylizováno tak, aby vypadalo co nejchutněji. To není žádná novinka; rozumní spotřebitelé, kteří si prohlížejí reklamu na potraviny, to ví vrozeně. Tato žaloba bezdůvodně předstírá opak,“ řekl tehdy Burger King.

V rozsudku americký okresní soudce Roy Altman uvedl, že by mělo být ponecháno na porotcích, aby „nám řekli, co si myslí rozumní lidé“.

Právník Anthony Russo, který zastupuje žalobce, na žádost BBC o komentář okamžitě nereagoval.

Podobné žaloby na jiné řetězce rychlého občerstvení

Jiné řetězce rychlého občerstvení také nedávno čelily právním sporům kvůli tvrzením o klamavé reklamě. Začátkem tohoto roku byl Taco Bell žalován v USA za prodej pizzy a wrapů, které údajně obsahovaly polovinu náplně, než jaká byla inzerována.

Minulý rok muž z New Yorku navrhl hromadnou žalobu na McDonald’s a Wendy’s, ve které tyto dvě společnosti obvinil z nekalých a klamavých obchodních praktik. Žaloba tvrdila, že hamburgery McDonald’s a Wendy’s v marketingových materiálech byly nejméně o 15 % větší než ve skutečnosti.

Ve Spojeném království se Úřad pro reklamní standardy (ASA) zabýval stížností týkající se reklamy na jeden z kuřecích hamburgerů Burger King v roce 2010. Stížnost byla potvrzena.

„Spotřebitelé by měli být schopni důvěřovat reklamám, které vidí a slyší. Reklamy by neměly být věcně zavádějící, neměly by být nejednoznačné a neměly by přehánět nebo vynechávat žádné důležité informace,“ řekla BBC Donna Castle z ASA.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Eli Lilly jako první farmaceutická firma překročila hodnotu jednoho bilionu dolarů

Farmaceutická skupina Eli Lilly vstoupila do exkluzivního klubu firem s valuací přes jeden bilion dolarů. Za prudkým růstem stojí rekordní poptávka po lécích na obezitu a diabetes, které během dvou let překreslily mapu celého zdravotnického trhu.

Walmart mění burzu. Největší americký řetězec míří na Nasdaq

Walmart vstupuje do zásadní fáze své transformace. Firma překvapila trh oznámením, že po více než padesáti letech opustí New York Stock Exchange a přesune své akcie na Nasdaq. Tah přichází ve chvíli, kdy společnost hlásí mimořádně silný růst tržeb a dává jasně najevo, že budoucnost vidí v technologiích, automatizaci a umělé inteligenci.

Akcie Nvidie po zveřejnění čtvrtletních výsledků rostou

Nvidia znovu rozhýbala trhy. Firma oznámila skvělé výsledky za třetí čtvrtletí a trh reagoval prudkým růstem ceny akcií. Přestože se kolem umělé inteligence mluví o možné bublině, generální ředitel Jensen Huang tvrdí, že realita je jiná.

Proč se Západu nedaří zaplnit mezeru v oblasti vzácných zemin

Západ chce postavit vlastní řetězec „od dolu po magnet“ a zbavit se závislosti na Číně. Uvízl ale na nejužším hrdle celého systému: nedostatku těžkých vzácných zemin, hlavně dysprosia a terbia, bez kterých se neobejdou moderní motory, zbraně ani větrné elektrárny.

Cloudflare vyřadilo část internetu z provozu

Masivní technický problém u jednoho z největších poskytovatelů internetové infrastruktury způsobil krátkodobý kolaps stovek populárních webů. Uživatelé se nedostali k běžným službám a firmy musely čekat, až se síť postupně obnoví. Událost znovu ukázala, jak citlivé je propojení digitálního světa na několik klíčových hráčů.

Bitcoin se propadl pod 90 000 dolarů, poprvé za sedm měsíců

Bitcoin poprvé po sedmi měsících klesl pod hranici 90 tisíc dolarů. Investoři začínají couvat, likvidita slábne a nálada na trzích se rychle mění. Kryptoměny tak znovu potvrzují, že i po rekordních maximech stačí pár týdnů k prudkému obratu.

Emirates rozšiřují flotilu a tlačí na vývoj větších dálkových letadel

Dubaj se znovu stává centrem leteckého světa. Emirates oznámily obří nákup 65 Boeingů 777 9 a potvrdily ambice dál dominovat dálkové dopravě. Zájem o létání přes jejich globální uzel dál roste a aerolinka využívá rekordních zisků k dalšímu rozšíření sítě.

Jihokorejští giganti navyšují domácí investice. Obchodní dohoda s USA mění priority

Největší jihokorejské firmy oznamují rekordní domácí investice. Reagují tak na novou obchodní dohodu s USA, která mění rovnováhu mezi zahraničním a domácím kapitálem. Prezident Lee Jae Myung vyzývá korporace, aby posílily místní ekonomiku a vyvrátily obavy, že americký trh dostane přednost.

Disney se dohodl s YouTube TV a po dvoutýdenním výpadku obnovuje vysílání

Po dvoutýdenním sporu se Disney a YouTube TV konečně domluvily na nové dohodě. Kanály jako ESPN či ABC se začaly vracet na platformu a miliony diváků tak znovu sledují sport, zprávy i zábavu bez omezení. Konflikt odhalil napětí v současném světě streamingu, kde podobné konflikty přibývají.

Výherce z Georgie bere 980 milionů dolarů

Amerika zná svého dalšího miliardáře ze štěstí. Jeden jediný tiket z Georgie trefil téměř miliardový jackpot Mega Millions a ukončil rekordně dlouhou sérii neúspěšných tahů. Výhra padla poprvé od června a loterní horečka opět nabírá sílu.

Trump ruší cla na klíčové potraviny

Americká vláda ustupuje rostoucím obavám z drahých nákupů. Prezident Donald Trump proto zrušil cla na řadu běžných potravin, které se v USA vůbec nevyrábějí nebo jen v malém množství. Opatření má ulevit domácnostem, které stále cítí dopady inflace, i když celkový růst cen zpomaluje. Bílý dům zároveň čelí politickému tlaku na to, aby slíbené zlevňování potravin konečně dorazilo do obchodů.

Walmart oznámil nového globálního CEO Johna Furnera

Největší světový retailer vstupuje do další etapy. Doug McMillon po téměř dvanácti letech ve funkci CEO odchází a na jeho místo nastupuje současný šéf Walmart U.S. John Furner. Změna přichází v době, kdy firma sází na další vlnu transformace taženou e-commerce a umělou inteligencí.

Stávka v Starbucks: baristé požadují vyšší mzdy a lepší podmínky

Více než tisíc baristů v USA se postavilo proti vedení Starbucks. Odbory zahájily stávku, která zasáhla desítky měst i den s největším obratem v roce tzv. Red Cup Day. Zaměstnanci požadují spravedlivější mzdy, lepší pracovní podmínky a konečně uzavřenou kolektivní smlouvu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama