-0.1 C
Czech
Sobota 23. listopadu 2024

Zaměstnanci Boeingu odmítli návrh na zvýšení mezd, stávka pokračuje

Boj společnosti Boeing s odbory strojních dělníků se zatím nechýlí ke konci. Členové odborů rozhodně odmítli poslední nabídku společnosti na uzavření smlouvy a rozhodli se prodloužit stávku. Ta společnost stojí více než 1 miliardu dolarů měsíčně.

Zaměstnanci Boeingu stávkují i přes nabídku historické dohody. Požadují spravedlivou mzdu

V souvislosti se stávkou, kterou nedávno zahájili zaměstnanci továrny Boeing, požaduje více než 33 000 členů odborů spravedlivé mzdy a zlepšení pracovních podmínek, které by odrážely ziskovost společnosti. Navrhovaná dohoda nestačí.

Rusko kvůli sankcím začíná „svlékat“ dopravní letadla

Reklama

Ruské aerolinky, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla, aby si zajistily náhradní díly. Kvůli západním sankcím je už nemohou nakupovat v zahraničí. Agentuře Reuters to sdělily čtyři průmyslové zdroje.

Reklama

Kroky jsou v souladu s radou, kterou ruská vláda poskytla v červnu leteckým společnostem. Mají prý použít některá letadla na díly, aby zajistily, že zbývající letadla vyrobená v zahraničí budou moci pokračovat v létání alespoň do roku 2025.

Sankce uvalené na Rusko poté, co koncem února vyslalo své vojáky na Ukrajinu, znemožnily jeho aerolinkám získat náhradní díly nebo podstoupit údržbu na Západě.

Letečtí experti již před časem upozorňovali, ruské aerolinky pravděpodobně začnou odebírat díly ze svých letadel, aby udržely ostatní letuschopné. Toto jsou však první příklady takové praxe.

Reklama

Nejméně jeden Suchoj Superjet 100 ruské výroby a Airbus A350, oba provozované Aeroflotem, jsou v současné době uzemněny a rozebírány, uvedl jeden zdroj obeznámený s touto záležitostí pro agenturu Reuters.

Zdroj odmítl být identifikován kvůli citlivosti problému. Uvádí však, že tento Airbus A350 je téměř nový.

Většinu ruské flotily letadel tvoří západní dopravní letadla. Zařízení byla odmontována z několika Boeingů 737 a Airbusů A320 společnosti Aeroflot, protože dopravce potřebuje více náhradních dílů z těchto modelů pro své další Boeingy 737 a Airbusy A320.

Ruské ministerstvo dopravy ani Aeroflot neodpověděly na žádosti o vyjádření.

Byla to jen otázka času

Superjety Suchoj vyrobené v Rusku jsou také silně závislé na zahraničních součástech. Z jednoho Superjetu už byl odstraněn motor, aby další Superjet mohl pokračovat v létání, uvádí zdroj.

Motory se mezi letadly často vyměňují a obvykle se dodávají na základě samostatných smluv, uvedli odborníci z oboru. Nejsou považovány za základní součást letadla. Bylo „jen otázkou času“, kdy budou letadla se základnou v Rusku kanibalizována, uvedl zdroj ze západního leteckého průmyslu.

Novější generace proudových letadel A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 mají technologii, která se musí neustále aktualizovat. Dá se předpokládat, že do roka od vstupu sankcí v platnost bude „výzvou“ udržet moderní tryskáče v provozu i pro ruskou vysoce rozvinutou a kompetentní inženýrskou základnu.

Praxe odstraňování částí z jednoho letadla, aby další mohlo zůstat v provozu, se neobjevuje poprvé. Je nejčastěji spojena s finančními potížemi a nikdy ní nedošlo ve stejném rozsahu, jaký se předpovídá nyní v Rusku.

Trysková letadla mohou být znovu uvedena do provozu za předpokladu, že odebrané díly budou vráceny zpět, i když by to nutně nemuselo obnovit sledovatelnost potřebnou pro návrat tryskových letadel na globální trhy.

Mnoho částí má omezenou životnost, kterou je třeba zaprotokolovat.

Téměř 80 % flotily Aeroflotu tvoří Boeingy (BA.N) a Airbusy (AIR.PA): podle dostupných údajů měla ke konci loňského roku k dispozici 134 Boeingů a 146 Airbusů, spolu s téměř 80 letouny Suchoj Superjet-100 ruské výroby.

Podle výpočtů agentury Reuters založených na údajích z Flightradar24 od konce července nevzlétlo asi 50 letadel Aeroflotu. Což je zhruba 15 % jeho flotily. Tři ze sedmi Airbusů A350 provozovaných Aeroflotem, včetně jednoho, který se nyní používá na díly, nevzlétly přibližně tři měsíce, ukazují data Flightradar24.

Částečná demontáž je nutná

Rada ruské vlády počítá s „částečnou demontáží určitých částí letadlové flotily“, která by do konce roku 2025 udržela v provozu dvě třetiny zahraniční flotily.

„Hlavním úkolem bude udržet motory a sofistikovaná elektronická zařízení v provozuschopném stavu“, řekl Oleg Pantelejev, šéf leteckého think-tanku Aviaport.

Aeroflot, kdysi mezi předními světovými aerolinkami, ale nyní závislý na státní podpoře, zaznamenal ve druhém čtvrtletí letošního roku 22% pokles provozu oproti loňskému roku. Jedná se o důsledek zákazu létání do západních destinací v důsledku sankcí.

Zajištění dodávek ze zemí, které neuvalily sankce na Rusko, pravděpodobně nepomůže, protože společnosti z Asie a Blízkého východu se obávají rizika sekundárních sankcí proti nim ze strany západních vlád.

„Každý jednotlivý díl má své vlastní (unikátní) číslo a pokud budou mít dokumenty jako konečného kupujícího ruskou leteckou společnost, pak by nikdo nesouhlasil s dodáním, ani Čína, ani Dubaj,“uvedl první zdroj s tím, že všechny díly musí být oznámeny společnostem Boeing a Airbus před jejich dodáním konečnému uživateli.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Associated Press sníží počet zaměstnanců o 8 procent

Associated Press (AP) oznámila, že v rámci strategie transformace na digitální zpravodajskou organizaci plánuje snížit počet svých zaměstnanců o 8 procent prostřednictvím dobrovolných odkupů a propouštění.

Výrobci i odbory v UK se bouří proti kvótám na elektromobily

Výrobci automobilů a odbory ve Spojeném království naléhají na ministry, aby přehodnotili přísné kvóty pro elektromobily. Odvolávají se nejen na nereálné cíle, ale i ztrátu pracovních míst.

Spojené království musí obnovit vztahy s EU po brexitu, řekl šéf banky

Ve čtvrtečním projevu guvernér Bank of England Andrew Bailey zdůraznil nutnost obnovení vztahů s EU při respektování výsledků brexitu. Nastínil trvalé ekonomické důsledky odchodu z jednotného trhu a výzvy, které Británii čekají.

VW a Rivian oficiálně zahájily společný podnik za 5,8 miliardy dolarů

Volkswagen Group a Rivian Automotive oficiálně stvrdily průlomový společný podnik v hodnotě 5,8 miliardy dolarů. Cílem tohoto partnerství je zdokonalit software a elektrickou architekturu vozidel a připravit tak půdu pro nové elektrické modely do roku 2027.

Ropný gigant Shell vyhrál odvolání proti přelomovému rozhodnutí o emisích

Nedávné rozhodnutí nizozemského odvolacího soudu vyvolalo debatu o tom, jak by ropné společnosti jako Shell měly vyvažovat své obchodní praktiky se závazky v oblasti klimatu. Soud sice uznal povinnost společnosti Shell snižovat emise uhlíku, ale odmítl konkrétní cíle snižování emisí s odkazem na obavy ohledně praktické účinnosti a odpovědnosti vlády.

NEJNOVĚJŠÍ

Associated Press sníží počet zaměstnanců o 8 procent

Associated Press (AP) oznámila, že v rámci strategie transformace na digitální zpravodajskou organizaci plánuje snížit počet svých zaměstnanců o 8 procent prostřednictvím dobrovolných odkupů a propouštění.

Výrobci i odbory v UK se bouří proti kvótám na elektromobily

Výrobci automobilů a odbory ve Spojeném království naléhají na ministry, aby přehodnotili přísné kvóty pro elektromobily. Odvolávají se nejen na nereálné cíle, ale i ztrátu pracovních míst.
Reklama
Reklama
Reklama