6.3 C
Czech
Neděle 19. října 2025

Rusko kvůli sankcím začíná „svlékat“ dopravní letadla

Reklama
Reklama

Ruské aerolinky, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla, aby si zajistily náhradní díly. Kvůli západním sankcím je už nemohou nakupovat v zahraničí. Agentuře Reuters to sdělily čtyři průmyslové zdroje.

Reklama

Kroky jsou v souladu s radou, kterou ruská vláda poskytla v červnu leteckým společnostem. Mají prý použít některá letadla na díly, aby zajistily, že zbývající letadla vyrobená v zahraničí budou moci pokračovat v létání alespoň do roku 2025.

Sankce uvalené na Rusko poté, co koncem února vyslalo své vojáky na Ukrajinu, znemožnily jeho aerolinkám získat náhradní díly nebo podstoupit údržbu na Západě.

Letečtí experti již před časem upozorňovali, ruské aerolinky pravděpodobně začnou odebírat díly ze svých letadel, aby udržely ostatní letuschopné. Toto jsou však první příklady takové praxe.

Nejméně jeden Suchoj Superjet 100 ruské výroby a Airbus A350, oba provozované Aeroflotem, jsou v současné době uzemněny a rozebírány, uvedl jeden zdroj obeznámený s touto záležitostí pro agenturu Reuters.

Zdroj odmítl být identifikován kvůli citlivosti problému. Uvádí však, že tento Airbus A350 je téměř nový.

Většinu ruské flotily letadel tvoří západní dopravní letadla. Zařízení byla odmontována z několika Boeingů 737 a Airbusů A320 společnosti Aeroflot, protože dopravce potřebuje více náhradních dílů z těchto modelů pro své další Boeingy 737 a Airbusy A320.

Ruské ministerstvo dopravy ani Aeroflot neodpověděly na žádosti o vyjádření.

Byla to jen otázka času

Superjety Suchoj vyrobené v Rusku jsou také silně závislé na zahraničních součástech. Z jednoho Superjetu už byl odstraněn motor, aby další Superjet mohl pokračovat v létání, uvádí zdroj.

Motory se mezi letadly často vyměňují a obvykle se dodávají na základě samostatných smluv, uvedli odborníci z oboru. Nejsou považovány za základní součást letadla. Bylo „jen otázkou času“, kdy budou letadla se základnou v Rusku kanibalizována, uvedl zdroj ze západního leteckého průmyslu.

Novější generace proudových letadel A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 mají technologii, která se musí neustále aktualizovat. Dá se předpokládat, že do roka od vstupu sankcí v platnost bude „výzvou“ udržet moderní tryskáče v provozu i pro ruskou vysoce rozvinutou a kompetentní inženýrskou základnu.

Praxe odstraňování částí z jednoho letadla, aby další mohlo zůstat v provozu, se neobjevuje poprvé. Je nejčastěji spojena s finančními potížemi a nikdy ní nedošlo ve stejném rozsahu, jaký se předpovídá nyní v Rusku.

Trysková letadla mohou být znovu uvedena do provozu za předpokladu, že odebrané díly budou vráceny zpět, i když by to nutně nemuselo obnovit sledovatelnost potřebnou pro návrat tryskových letadel na globální trhy.

Mnoho částí má omezenou životnost, kterou je třeba zaprotokolovat.

Téměř 80 % flotily Aeroflotu tvoří Boeingy (BA.N) a Airbusy (AIR.PA): podle dostupných údajů měla ke konci loňského roku k dispozici 134 Boeingů a 146 Airbusů, spolu s téměř 80 letouny Suchoj Superjet-100 ruské výroby.

Podle výpočtů agentury Reuters založených na údajích z Flightradar24 od konce července nevzlétlo asi 50 letadel Aeroflotu. Což je zhruba 15 % jeho flotily. Tři ze sedmi Airbusů A350 provozovaných Aeroflotem, včetně jednoho, který se nyní používá na díly, nevzlétly přibližně tři měsíce, ukazují data Flightradar24.

Částečná demontáž je nutná

Rada ruské vlády počítá s „částečnou demontáží určitých částí letadlové flotily“, která by do konce roku 2025 udržela v provozu dvě třetiny zahraniční flotily.

„Hlavním úkolem bude udržet motory a sofistikovaná elektronická zařízení v provozuschopném stavu“, řekl Oleg Pantelejev, šéf leteckého think-tanku Aviaport.

Aeroflot, kdysi mezi předními světovými aerolinkami, ale nyní závislý na státní podpoře, zaznamenal ve druhém čtvrtletí letošního roku 22% pokles provozu oproti loňskému roku. Jedná se o důsledek zákazu létání do západních destinací v důsledku sankcí.

Zajištění dodávek ze zemí, které neuvalily sankce na Rusko, pravděpodobně nepomůže, protože společnosti z Asie a Blízkého východu se obávají rizika sekundárních sankcí proti nim ze strany západních vlád.

„Každý jednotlivý díl má své vlastní (unikátní) číslo a pokud budou mít dokumenty jako konečného kupujícího ruskou leteckou společnost, pak by nikdo nesouhlasil s dodáním, ani Čína, ani Dubaj,“uvedl první zdroj s tím, že všechny díly musí být oznámeny společnostem Boeing a Airbus před jejich dodáním konečnému uživateli.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Suno AI jedná o miliardovém financování a řeší spory s hudebními vydavateli

Startup Suno AI plánuje další velký krok. Podle informací agentury Bloomberg firma vyvíjející hudební generátor na bázi umělé inteligence jedná o investici přesahující 100 milionů dolarů. Očekávaná valuace má překročit dvě miliardy dolarů, což představuje čtyřnásobný nárůst oproti předchozímu ocenění.

Boeing zvyšuje výrobu letadel po zelené od FAA

Americký výrobce letadel Boeing dostal od Federálního úřadu pro letectví (FAA) povolení zvýšit produkci modelu 737 MAX na 42 kusů měsíčně. Jde o klíčový krok v úsilí firmy o návrat k plné výrobě po sérii bezpečnostních krizí, které otřásly její pověstí i trhem.

Trump chce zlevnit Ozempic na 150 dolarů měsíčně

Prezident Donald Trump znovu rozvířil americký farmaceutický trh. Ve čtvrtek oznámil, že chce dostat cenu léků na hubnutí, jako je Ozempic či Wegovy, na 150 dolarů za měsíc. Cílí tak na úroveň, kterou za stejné přípravky platí pacienti v Evropě. Akcie výrobců Eli Lilly a Novo Nordisk po jeho prohlášení prudce klesly.

OpenAI mění pravidla: ChatGPT chce nabídnout víc svobody dospělým uživatelům

OpenAI chystá velkou proměnu ChatGPT. Uživatelé mají získat víc svobody a možnost nastavit si chování asistenta podle sebe, včetně přístupu k obsahu určenému jen pro dospělé. Změna má posílit přirozenost i obchodní růst, ale zároveň otevírá citlivou debatu o hranicích umělé inteligence.

Apple překvapil růstem v Číně. iPhone Air má ambici trh ještě víc rozhýbat

Navzdory celkovému útlumu mobilního trhu v Číně Apple hlásí mírný růst. Pomohl nový iPhone 17, ale další posílení může přinést očekávaný příchod ultratenkého modelu iPhone Air. Ten vstupuje na čínský trh už tento týden.

Walmart a OpenAI spouštějí chytré nakupování budoucnosti

Největší maloobchodní řetězec světa zkouší, jak spojit umělou inteligenci s každodenním nakupováním. Spojení s OpenAI umožní zákazníkům nakupovat přímo přes ChatGPT a díky umělé inteligenci šetřit čas i energii při každodenních nákupech.

Google investuje 15 miliard dolarů do indického AI centra

Americký technologický gigant Google spouští jednu z největších zahraničních investic ve své historii. V Indii vybuduje obří datové centrum zaměřené na umělou inteligenci. Projekt má změnit nejen regionální ekonomiku, ale i globální mapu AI infrastruktury.

NEJNOVĚJŠÍ

Suno AI jedná o miliardovém financování a řeší spory s hudebními vydavateli

Startup Suno AI plánuje další velký krok. Podle informací agentury Bloomberg firma vyvíjející hudební generátor na bázi umělé inteligence jedná o investici přesahující 100 milionů dolarů. Očekávaná valuace má překročit dvě miliardy dolarů, což představuje čtyřnásobný nárůst oproti předchozímu ocenění.

Boeing zvyšuje výrobu letadel po zelené od FAA

Americký výrobce letadel Boeing dostal od Federálního úřadu pro letectví (FAA) povolení zvýšit produkci modelu 737 MAX na 42 kusů měsíčně. Jde o klíčový krok v úsilí firmy o návrat k plné výrobě po sérii bezpečnostních krizí, které otřásly její pověstí i trhem.

Trump chce zlevnit Ozempic na 150 dolarů měsíčně

Prezident Donald Trump znovu rozvířil americký farmaceutický trh. Ve čtvrtek oznámil, že chce dostat cenu léků na hubnutí, jako je Ozempic či Wegovy, na 150 dolarů za měsíc. Cílí tak na úroveň, kterou za stejné přípravky platí pacienti v Evropě. Akcie výrobců Eli Lilly a Novo Nordisk po jeho prohlášení prudce klesly.

OpenAI mění pravidla: ChatGPT chce nabídnout víc svobody dospělým uživatelům

OpenAI chystá velkou proměnu ChatGPT. Uživatelé mají získat víc svobody a možnost nastavit si chování asistenta podle sebe, včetně přístupu k obsahu určenému jen pro dospělé. Změna má posílit přirozenost i obchodní růst, ale zároveň otevírá citlivou debatu o hranicích umělé inteligence.
Reklama
Reklama
Reklama