Nástupce podniku McDonald’s Corp’s v Rusku se vypořádal s problémy dodavatelského řetězce, nedostatkem brambor a rozsáhlým rebrandingem. Očekává, že do konce roku bude mít otevřeno všech 850 restaurací. Informovala o tom agentura Reuters a další servery.
Oleg Paroev, generální ředitel společnosti Vkusno & tochka, vykreslil pozitivní obrázek o prvních 100 dnech společnosti. Zamlčel však konkrétní podrobnosti o prodejích, příjmech, nových produktech a dovozních trzích.
Fries shortage resolved, successor to McDonald’s in Russia eyes full reopening https://t.co/u31FMvGAiP pic.twitter.com/1nOF5zxRDz
— Trade the journey (@JourneyTrade) September 20, 2022
Nesnadný přechod na novou značku ilustruje, že západní společnosti měly problémy s odchodem z Ruska. Tudíž i noví vlastníci čelili problémům při získávání dostupných surovin.
Od otevření 12. června Vkusno & tochka prodal více než 1,2 milionu hamburgerů, řekl novinářům Paroev, který si občas užíval dnů vyššího prodeje než pod značkou McDonald’s.
Odchod McDonald’s z ruského trhu
McDonald’s opustil Rusko po tvrdé reakci Západu na invazi Ruska na Ukrajinu. Západní země uvalily na zemi bezpočet ekonomických sankcí. Jak uvádí agentura Reuters, společnost McDonald’s v květnu prodala všechny restaurace, které vlastnila, místnímu držiteli licence Alexandru Govorovi.
McDonald’s otevřel svou první restauraci v Moskvě v roce 1990, což je známka toho, že Rusko tehdy vytvářelo užší ekonomické a kulturní vazby se Západem. Ale o více než tři desetiletí později se americká ikona stáhla spolu s desítkami dalších západních společností z Ruska.
Jsou, nebo nejsou brambory?
Výsledky Vkusno & tochka od znovuotevření překonaly očekávání společnosti. Společnost však čelila „mnohem komplikovanějším“ výzvám, než původně předpokládala, řekl Paroev.
Problémy s dodávkami brambor zanechaly letos v létě mnoho restaurací řetězce bez hranolků. Společnosti se podle BBC nedařilo získat správnou odrůdu brambor, takže zákazníci si museli k hamburgerům a nugetům najít jinou přílohu. Již v červenci však uváděla, že počítá s návratem hranolků na menu restaurace od podzimu.
V prohlášení pro ruskou tiskovou agenturu Tass společnost vysvětlila, že rok 2021 přinesl špatnou úrodu odrůdy brambor potřebné k výrobě hranolků. Uvedla, že se společnost obecně snažila získávat brambory od ruských producentů, zároveň však nebylo možné dovážet brambory z trhů, které by mohly dočasně nahradit domácí plodinu.
Ruské ministerstvo se však původně snažilo nedostatek brambor bagatelizovat. „Ruský trh je plně zásoben bramborami, včetně zpracovaných. Navíc již přicházejí plodiny z nové sklizně, což vylučuje možnost nedostatku,“ uvedlo ministerstvo.
„Trpěli jsme dva až tři měsíce,“ vyvrací však tvrzení ministerstva svým současným prohlášením Paroev. Dodal, že dodávka brambor je nyní vyřešena. Ale odmítl sdělit, které země nyní brambory do Ruska posílají.
Dobry cola místo Coca-Coly
Vkusno & tochka odrážejí širší trend mezi ruskými společnostmi, které se chtějí chránit před dopadem sankcí. Hodlá nahradit dovoz kritických přísad lokálně vyrobenými produkty, říká Paroev.
Od 16. září nabízí Vkusno & tochka čepovanou colu a nyní nabízí Dobry colu poté, co vyčerpala své zásoby Coca-Coly.
Společnost Coca Cola HBC AG, která vyrábí Dobry Colu, uvedla, že nemá žádné spojení s Coca-Cola Co. Coca-Cola Co má 23% podíl v Coca-Cola HBC.
S 820 pobočkami nyní otevřenými v Rusku a miliony rublů vynaloženými na rebranding Paroev také uvedl, že společnost jedná s jedním zbývajícím bývalým franšízantem o připojení ke značce Vkusno & tochka.