Více
    17.7 C
    Czech
    Pondělí, 15 srpna, 2022

    Akcie Tesly po víkendové havárii klesají. Model S jel možná na autopilota

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Texaská policie zkoumá přesnou příčinu sobotní nehody automobilu Tesla. Ani jeden z dvou mužů, kteří při nárazu auta do stromu zahynuli, totiž neseděl na místě řidiče. Svědci doplnili, že muži vyjeli na projížďku, aby otestovali autopilota Modelu S. Uvedla to agentura Reuters. Šéf Tesly Elon Musk však na Twitteru uvedl, že interní data neukazují, že by byl autopilot zapnutý. Akcie Tesly přesto od víkendu klesají.

    Přesná příčina sobotní nehody Modelu S v Texasu je stále neznámá. Elektrické auto narazilo do stromu poté, co vysokou rychlostí odbočilo v zatáčce ze silnice. Na místě muselo zasahovat několik hasičů, jelikož baterie z elektrického auta hoří poměrně dlouho. Uhasit ji trvalo čtyři hodiny. Nehodu proto zkoumá kromě texaské policie také National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), která se stará o bezpečnost vozidel. Sobotní nehoda je dle jejích dat osmadvacátou zkoumanou havárií Tesly.

    Proti selhání autopilota se však ohradil šéf Tesly Elon Musk. Podle dat společnosti totiž nebyl zapnutý, auto nemělo ani modernější verzi autopilota, takzvaný Full Self-Driving. CNN však upozorňuje, že Musk data nepodložil a není jasné, co tedy havárii způsobilo nebo zda nebyl autopilot funkční přesně v době nehody. Automobilka Tesla ale dále upozorňuje, že její auta nejsou autonomní. Řidič musí i nadále dávat pozor, může ale na chvíli sundat ruce z volantu. Aby ale systém fungoval, musí být řidič zapásaný a jet po cestě se silničními pruhy, podle kterých se autopilot naviguje. Právě ty ale na místě sobotní nehody chyběly.

    Autopilot Tesly způsobil pokles akcií. Vývoj elektrických aut přesto pokračuje

    Neshody o tom, co nehodu Modelu S způsobilo, zapříčinily pokles akcií Tesly. Od víkendu klesly v New Yorku o 6,5 procent. „Zamíchaly“ s nimi také nedávné výroky obchodníků burzy na Wall Street. Některé firmy totiž investici do elektrických aut doporučují, jiné oznamují jejich prodej. I přes nejistou budoucnost akcií však vývoj „aut budoucnosti“ pokračuje. Plány na jejich výrobu oznámily automobilky jako Mercedes-Benz, Stellantis, Ferrari, General Motors, Ford Motor či Volkswagen.

    Kritika elektrických a samo-řídících aut přesto trvá. Autopilot Tesly byl totiž údajně zapnutý při minimálně třech nehodách od roku 2016. Elon Musk v sobotu těsně před nehodou sdílel tweet, který měl ukazovat naopak rostoucí bezpečnost systémů Tesly. Dle něj došlo se zapnutým autopilotem k nehodě jen jednou za ujetých 4,19 milionů mil. Oproti tomu auta řízená lidmi havarovala jednou za 484 tisíc mil. Taková informace však může být nepřesná.

    Autopilot totiž využívají řidiči především na prázdnějších dálnicích, kde je menší risk havárie. Automobilka Tesla je rovněž kritizována za zavádějící název jejího asistenčního systému. Dle úředníků lidi mate, jelikož si myslí, že auto pojede i bez jejich dozoru. Společnost se však ohrazuje s tím, že stejně jsou nazývány také obdobné systémy v letadlech.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Reklama