Americký soudce rozhodl, že Burger King musí čelit žalobě, která tvrdí, že jeho burger Whopper vypadá na jídelním lístku větší, než ve skutečnosti je. Informoval o tom server BBC či Business Insider.
Žaloba viní řetězec rychlého občerstvení z klamání zákazníků tím, že ukazuje burger s masitější placičkou a přísadami, které „přetékají přes housku“.
„Tvrzení žalobců jsou nepravdivá,“ řekl Burger King BBC.
V příkazu z 23. srpna 2023 americký okresní soudce Roy Altman vyhověl žádosti Burger King o zamítnutí nároků souvisejících s jejími online a televizními reklamami a také tvrzeními, že společnost porušila státní zákony na ochranu spotřebitele.
Uvedl však, že žalobci stále mohou pokračovat v dalších částech žaloby: nároky na porušení smlouvy, uvedení v omyl z nedbalosti a bezdůvodné obohacení.
Soupeři McDonald’s a Wendy’s čelí podobné žalobě v USA.
🍔 Burger King is being sued by unhappy customers who claim its flagship Whopper burger is too small https://t.co/HVYuyiaToi
— The Telegraph (@Telegraph) August 30, 2023
Burger zvětšili pouze v reklamách, tvrdí žalobci
Skupinová žaloba proti Burger King tvrdí, že Whopper byl vyroben tak, aby vypadal o 35 % větší, s více než dvojnásobným množstvím masa ve srovnání s tím, co je skutečně podáváno zákazníkům. Žaloba byla poprvé podána v březnu 2022, uvádí Business Insider. Cituje recenze na sociálních sítích a článek Insider z roku 2020.
Žaloba tvrdí, že Burger King změnil fotografie Whoppers použité v propagačních materiálech tak, aby celkový burger vypadal zhruba o třetinu větší a obsah hovězího byl více než dvakrát větší. „Ačkoli se velikost Whopperu a hovězí placičky v reklamách Burger King podstatně zvýšila, množství hovězího masa nebo přísad obsažených ve skutečném Whopperu, které zákazníci dostávají, se nezvýšilo,“ tvrdí žaloba upravená v květnu 2022.
„Rozumní“ zákazníci
Burger King dříve tvrdil, že není nutné dodávat hamburgery, které vypadají „přesně jako na obrázku“.
Společnost odmítla tvrzení, že uváděla zákazníky v omyl svými televizními a online reklamami. „Hovězí placičky grilované na plameni zobrazené v naší reklamě jsou stejné placičky, jaké se používají v milionech sendvičů Whopper, které podáváme hostům po celé zemi,“ uvedl mluvčí Burger King v prohlášení po vynesení rozsudku.
V návrhu na zamítnutí v květnu 2022 Burger King uvedl, že každý prodaný sendvič vypadal jinak, protože je ručně vyrobený a že fotografie v jeho nabídce „přesně“ ukazovaly ingredience. Dodal, že „rozumní“ zákazníci by nečekali, že každý burger bude vypadat přesně jako v reklamách.
„Jídlo v reklamách je a vždy bylo stylizováno tak, aby vypadalo co nejchutněji. To není žádná novinka; rozumní spotřebitelé, kteří si prohlížejí reklamu na potraviny, to ví vrozeně. Tato žaloba bezdůvodně předstírá opak,“ řekl tehdy Burger King.
V rozsudku americký okresní soudce Roy Altman uvedl, že by mělo být ponecháno na porotcích, aby „nám řekli, co si myslí rozumní lidé“.
Právník Anthony Russo, který zastupuje žalobce, na žádost BBC o komentář okamžitě nereagoval.
Podobné žaloby na jiné řetězce rychlého občerstvení
Jiné řetězce rychlého občerstvení také nedávno čelily právním sporům kvůli tvrzením o klamavé reklamě. Začátkem tohoto roku byl Taco Bell žalován v USA za prodej pizzy a wrapů, které údajně obsahovaly polovinu náplně, než jaká byla inzerována.
Minulý rok muž z New Yorku navrhl hromadnou žalobu na McDonald’s a Wendy’s, ve které tyto dvě společnosti obvinil z nekalých a klamavých obchodních praktik. Žaloba tvrdila, že hamburgery McDonald’s a Wendy’s v marketingových materiálech byly nejméně o 15 % větší než ve skutečnosti.
Ve Spojeném království se Úřad pro reklamní standardy (ASA) zabýval stížností týkající se reklamy na jeden z kuřecích hamburgerů Burger King v roce 2010. Stížnost byla potvrzena.
„Spotřebitelé by měli být schopni důvěřovat reklamám, které vidí a slyší. Reklamy by neměly být věcně zavádějící, neměly by být nejednoznačné a neměly by přehánět nebo vynechávat žádné důležité informace,“ řekla BBC Donna Castle z ASA.