8.9 C
Czech
Sobota 25. října 2025

Americká ekonomika se dělí na dvě části

Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Čínské aerolinky zaplavily žadatelé o práci letušek a stewardů

Reklama
Reklama

Čínské aerolinky podnikají největší náborové akce za více než tři roky. Cestování se vzpamatovává po pandemii a čerství absolventi univerzit se obracejí k relativně dobře placené kariéře na bezútěšném trhu práce. Informovala o tom agentura Reuters či CNA.

Reklama

Na rozdíl od západních zemí, kde jsou role palubního personálu relativně nízko placené a většinou nevyžadují vysokoškolské vzdělání, stát se letuškou v Číně obvykle vyžaduje více. Potřebujete bakalářský titul a absolvovat náročný test z angličtiny sestavený vládou.

Během pandemie klesl celkový počet palubního personálu v Číně přibližně o 11 000. To je podle údajů Úřadu pro civilní letectví Číny 11% pokles z úrovně 108 955 před pandemií v roce 2019.

Dopravci včetně Xiamen Airlines, China Southern Airlines a Spring Airlines nyní pořádají nábory, protože domácí cestování se zotavuje. Plánují obnovit lety do oblíbených mezinárodních destinací.

Aerolinky si mohou vybírat z ohromného počtu uchazečů v době, kdy se rekordních 11,58 milionu absolventů vysokých škol chystá vstoupit na trh práce. Ten je v nejhorším stavu za poslední desetiletí. Ponuré globální ekonomické vyhlídky oslabily exportní poptávku a společnosti v odvětvích jako technologie, vzdělávání a nemovitosti snižují počet zaměstnanců.

Několikanásobně vyšší počet uchazečů než pozic

Hainan Airlines, která letos plánuje najmout více než 1000 letušek, již obdržela více než 20 000 žádostí, uvedla agentura Reuters. Její veletrh pracovních příležitostí, který se konal v únoru v Jinanu, přilákal 900 kandidátů a společnost najala pouhých 60 lidí, což znamená míru výběru kolem 6 %.

Společnost China Southern, která letos plánuje najmout 3000 palubních průvodčích, uvedla, že ke konci prosince měla již než sedmkrát více uchazečů. Před pandemií bylo asi 10 % žádostí úspěšných, uvedli odborníci z oboru.

„Vždy tu bylo velké množství mladých dívek a chlapců, kteří chtěli dělat tuto práci, protože příjem není špatný,“ řekl Li Hanming, nezávislý expert na čínský letecký průmysl.

V roce 2021 pouze 6,1 % čerstvých absolventů vysokých škol vydělávalo více než 10 000 juanů měsíčně, uvedl v únoru Global Times s odkazem na vzdělávací poradenský a výzkumný institut MyCOS. A právě pozice palubního personálu nabízí příjem 10 000 až 20 000 juanů měsíčně.

Vysoké ceny letenek

Navzdory nárůstu uchazečů o zaměstnání může být pro letecké společnosti obtížné okamžitě nasadit nové zaměstnance kvůli ročním pozemním výcvikovým kurzům. Ty by mohly zpomalit jejich úsilí o rychlé zvýšení kapacity a udržení vysokých cen letenek, řekl Li.

„Dopravci mají docela jasnou předpověď pro rok 2024, takže musí najmout členy posádky hned, jinak budou mít příští rok málo rukou,“ dodal.

Vnitrostátní kapacita Číny překonala od poloviny března úroveň roku 2019, ale mezinárodní lety se podle údajů z aplikace Flight Master pro sledování letů zotavily na pouhých 30 % úrovně před pandemií.

Jak se blíží hlavní letní sezóna, čínské aerolinky přidávají mezinárodní kapacitu, píše server CNA. Vlajkový dopravce Air China například uvedl, že se vrátí na trasy před pandemií včetně Peking-Řím, Peking-Ho Či Minovo Město a Chengdu-Londýn.

Omezená kapacita však prozatím vedla k vyšším cenám. „Zaplatil jsem 18 000 yuanů za jednosměrnou ekonomickou letenku z Frankfurtu do Pekingu,“ řekl Jin Huo, obchodník, „dříve jsem platil třetinu za zpáteční cestu.“

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Americká ekonomika se dělí na dvě části

Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

NEJNOVĚJŠÍ

Americká ekonomika se dělí na dvě části

Američané utrácejí čím dál rozdílněji. Bohatší vrstvy dál posilují, zatímco domácnosti s nižšími příjmy začínají brzdit. Na jedné straně rostou zisky firem, prémiové produkty i luxusní služby, na druhé se šetří na potravinách, autech i cestování. Ekonomové tomu říkají „K-shaped“ – dvě větve, z nichž jedna stoupá, druhá klesá.

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.
Reklama
Reklama
Reklama