9.5 C
Czech
Pátek 24. října 2025

OPEC+ zvýší těžbu méně než se čekalo. Ceny ropy vyskočily o 1,5 procenta

OPEC+ oznámil, že od listopadu zvýší produkci ropy o 137 tisíc barelů denně. Jde o stejný přírůstek, jaký schválil i v říjnu. Skupina tak pokračuje v opatrné strategii, přestože na trhu sílí obavy z přebytku nabídky.

Taylor Swift vybudovala impérium

Taylor Swift už dávno není jen zpěvačka. Z bývalé country hvězdy se stala globální značka, která ovlivňuje hudební průmysl, film i lokální ekonomiky. Každý její krok se proměňuje v milionový byznys a dokazují to i čísla: miliardové turné, rekordní filmy a vlastní katalog písní. Swift dnes řídí podnik, který má promyšlenou strategii, jasné řízení a loajální zákazníky v podobě fanoušků.

Elon Musk a jeho nadace odmění 100 miliony USD autory nejlepších technologií pro zachycení uhlíku

Reklama
Reklama

Nejvyšší motivační cena v historii má přilákat a inspirovat inovátory k vývoji a škálování řešení pro odstraňování uhlíku, která přispějí k boji s klimatickými změnami.

Reklama

XPRIZE, světový lídr v organizaci motivačních soutěží s cílem řešit velké výzvy lidstva, dnes ohlásil, že na výherce soutěže XPRIZE o nejlepší technologie pro zachycení uhlíku čeká celkem 100 milionů USD. Soutěž je sponzorovaná Elonem Muskem a nadací Musk Foundation.

Upoutávka soutěže:

Tato čtyřletá globální soutěž zve inovátory a týmy z celého světa, aby vytvořili a předvedli řešení, která dokáže odstranit oxid uhličitý přímo z atmosféry nebo oceánů a trvale ho ukládat ekologicky neškodným způsobem. Pro vítězství v soutěži musí týmy předložit důsledný a ověřený zmenšený model svého řešení, který dokáže odstraňovat 1 tunu CO2 denně. Dále musí porotě dokázat, že jejich řešení lze ekonomicky škálovat na gigatunové úrovně. Cílem této XPRIZE je inspirovat efektivní řešení a pomoci s jejich škálováním, aby do roku 2050 bylo dosaženo společného cíle odstraňování 10 gigatun uhlíku ročně, což bude mít zásadní vliv na úspěch v boji s klimatickými změnami a obnovování uhlíkové rovnováhy Země.

„Chceme dosáhnout něčeho, co skutečně má smysl – uhlíkové negativity, nikoli neutrality. Konečným cílem je škálovatelná extrakce uhlíku, která se měří na základě ‚plně uvažované ceny za tunu‘ zahrnující dopad na životní prostředí. Toto není teoretická soutěž; chceme týmy, které budou vyvíjet skutečné systémy s reálným dopadem, které zároveň bude možné škálovat na úroveň gigatun, ať to stojí, co to stojí. Čas hraje v tomto ohledu zásadní roli,“ uvedl Elon Musk, zakladatel a generální ředitel společností Tesla a SpaceX.

„Vyzýváme inženýry, vědce a podnikatele, aby vytvořili a předvedli fungující systémy pro zachycování uhlíku,“ prohlásil Peter H. Diamandis, zakladatel a výkonný předseda XPRIZE. „Autoři systémů, které v dílčím měřítku spolehlivě prokážou jejich schopnost zachycovat jednu tunu uhlíku denně, nám poté předvedou, jak lze tyto systémy (nákladově efektivně) škálovat, aby mohly být masivně škálovány k dosažení gigatunových hodnot. Cílem této soutěže je inspirovat podnikatele a inženýry k vytvoření řešení pro odstraňování oxidu uhličitého, která byla doposud jenom teoretizována. Chceme být svědky jejich uvedení do praxe, testování a schválení. Doufáme, že tato XPRIZE aktivuje veřejný a soukromý sektor k zapojení stejným způsobem, jakým 10milionová Ansari XPRIZE zaktivizovala komerční vesmírný letecký průmysl.“

Aby lidstvo dosáhlo cíle Pařížské dohody, kterým je omezení nárůstu teploty Země na hodnoty, které nebudou přesahovat předindustriální teploty o více než 1,5 ?C nebo dokonce 2 °C, potřebujeme odvážnou radikální technologickou inovaci a škálování, které bude více než jen omezovat emise CO2, ale dokonce odstraňovat již existující CO2 v ovzduší a v oceánech. Pokud by však lidstvo následovalo stávající vzorce, mohla by se průměrná globální teplota do roku 2100 zvýšit o 6 ?C.

Úplné znění pravidel a podmínek soutěže bude představeno 22. dubna 2021, tedy na Den Země. Téhož dne se také otevře registrace pro týmy. Soutěž bude trvat celé 4 roky až do Dne Země 2025.

Hlavní ceny soutěže v celkové výši 100 milionů USD budou rozděleny následujícím způsobem:

Po 18 měsících, podle uvážení poroty, bude 15 nejlepších vybraných týmů odměněno 1 milionem dolarů. Ocenění za dílčí úspěchy umožní týmům získat prostředky na jejich provozní rozpočet, které umožní škálovat systémy na úroveň potřebnou pro získání ceny.

Paralelně s tím bude zúčastněným studentským týmům rozděleno celkem 25 studentských stipendií ve výši 200 000 USD.

Zbývajících 80 mil. USD v cenách bude rozděleno takto:

1) Vítěz hlavní ceny (1. místo): 50 mil. USD

2) 2. místo: 20 mil. USD

3) 3. místo: 10 mil. USD

Týmy mohou přispívat jak přírodními, inženýrskými, tak hybridními řešeními. Porota soutěže vyhodnotí týmy na základě čtyř základních kritérií:

1) Fungující prototyp pro odstraňování uhlíku schopný extrahovat minimálně jednu tunu CO2 denně, jehož funkčnost lze důkladně prověřit.

2) Schopnost týmu demonstrovat před porotou ekonomickou škálovatelnost řešení k dosažení gigatunových hodnot.

3) Hlavní metrikou této soutěže je plně uvažovaná cena za tunu, včetně všech dalších proměnných, ze kterých bude profitovat životní prostředí; stálost; všechny produkty s přidanou hodnotou; a

4) Hlavním kritériem je doba, po kterou lze extrahovaný uhlík uchovávat. Cílová nejkratší doba, po kterou má být uhlík ukládán, je 100 let.

„Měnící se klima Země je zásadní hrozbou pro lidstvo. Ale není příliš pozdě, pokud TEĎ zakročíme. Lidská představivost a kreativita mohou vytvořit jasnější a udržitelnější budoucnost této planety, které říkáme domov,“ prohlásil Anousheh Ansari, generální ředitel společnosti XPRIZE. „Díky partnerství s Elonem a jeho nadací Musk Foundation představíme skrze crowdsourcing nákladově efektivní řešení, která v reálném světě budou moci být masivně škálována.“

Účastí v soutěži XPRIZE o nejlepší technologii pro zachycování uhlíku mají týmy jedinečnou příležitost zapsat se do historie a stát se, díky vytváření lepší budoucnosti pro svět, našimi hrdiny v boji s klimatickými změnami.

„Očekáváme obrovské množství registrací a participací rozmanitých týmů z celého světa. Krása soutěže XPRIZE spočívá v různorodosti přístupů jednotlivých týmů. Takové množství variací poskytuje naději na úspěch, protože existuje řada způsobů, jak zachycovat CO2 z ovzduší a našich oceánů. Očekáváme příspěvky, jakými budou například návrhy technologií pro přímé zachycení vzduchu, mineralizaci a zrychlení zvětrávání, přírodní řešení založená na rostlinách a stromech nebo řešení zaměřující svou pozornost na oceán. Chceme, aby nám bylo předloženo co nejvíce takových perspektivních systémů, abychom mohli světu pomoci co nejdříve nasazením těch nejlepších z nich.“

Nejnovější informace o soutěži a důležitá data naleznete na webových stránkách XPRIZE.org/prizes/elonmusk.

O organizaci XPRIZE

XPRIZE, nezisková organizace typu 501 (c) (3), je světovým lídrem v navrhování a implementaci inovativních soutěžních modelů pro řešení největších výzev světa. Mezi aktivní soutěže patří 20milionová (USD) soutěž o nejlepší technologii pro konverzi CO2 (NRG COSIA Carbon XPRIZE), 10milionová soutěž zaměřená na výzkum deštných pralesů (XPRIZE Rainforest), 10milionová soutěž o nejlepší systém virtuálních avatarů (ANA Avatar XPRIZE), 6milionová soutěž o nejefektivnější způsob testování na COVID (XPRIZE Rapid COVID Testing), 5milionová soutěž o vytvoření technologie, která urychlí implementaci AI v potřebných sektorech (IBM Watson AI XPRIZE), 5milinová soutěž o vytvoření efektivních řešení pro rychlou rekvalifikaci znevýhodněných pracovníků (XPRIZE Rapid Reskilling) a půlmilionová výzva k vytvoření efektivní technologie pro boj s pandemií (Pandemic Response Challenge). Další informace najdete na xprize.org.

O nadaci Musk Foundation

Musk Foundation vytváří granty, které jsou udělovány na podporu: výzkumu a prosazování obnovitelné energie; prosazování vesmírného průzkumu a výzkumu člověkem; pediatrického výzkumu; vědeckého a technického vzdělávání; a vývoj bezpečné umělé inteligence, která pomůže lidstvu.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

NEJNOVĚJŠÍ

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.
Reklama
Reklama
Reklama