Velká Británie se dál profiluje jako klíčový evropský trh pro autonomní dopravu. Uber a Lyft oznámily spolupráci s čínskou technologickou skupinou Baidu na testování samořiditelných taxíků v Londýně. Zkušební provoz má odstartovat v roce 2026.
Uber a Lyft se spojí s Baidu a jeho platformou Apollo Go, aby příští rok spustily robotaxi testy ve Velké Británii. Do londýnské sítě obou aplikací se mají zapojit autonomní vozy RT6, které Baidu už provozuje v Číně. Pro čínskou firmu půjde o první přímý vstup do evropské metropole v oblasti samořiditelných taxislužeb.
Exciting news for the UK: we're teaming up with @Baidu_Inc's Apollo Go to pilot autonomous vehicles in London! Testing is expected to start in the first half of 2026, under the UK’s frontier plan to begin trials for self-driving vehicles. We’re excited to accelerate Britain's… pic.twitter.com/5LJZDDSRrd
— Uber (@Uber) December 22, 2025
Británie tím posiluje pozici evropského lídra v testování autonomních vozidel. Zásadní roli hraje zákon Automated Vehicles Act z roku 2024, který jasně určuje odpovědnost při nehodách. Ta se přesouvá z osoby ve vozidle na autorizovanou samořiditelnou entitu, což dává firmám větší právní jistotu.
Londýn láká globální hráče
Na britský trh míří i další technologičtí giganti. Americká společnost Waymo už zahájila v Londýně testy s bezpečnostním řidičem a připravuje se na komerční provoz. Firma má dlouholeté zkušenosti z USA, kde její autonomní taxi fungují v několika velkých městech.
Do závodu se zapojuje také britský startup Wayve. Ten plánuje testy v roce 2026 a sází na technologii bez detailních map. Společnost získala investice v řádu miliardy dolarů a spolupracuje i s Uberem.
Závod o budoucnost dopravy
Britské projekty zapadají do globální expanze robotaxi. Baidu a WeRide rozšiřují provoz na Blízký východ i do Evropy, autonomní vozy se už testují nebo běžně používají v USA i Číně. Přesto zůstává otevřená otázka ekonomiky provozu.
Analytici upozorňují na vysoké náklady a ztrátovost některých firem. Jako nejrealističtější se proto jeví hybridní model, který kombinuje samořiditelné vozy s klasickými řidiči. Právě tímto směrem se mohou vydat i Uber a Lyft.
Pro Lyft mají britské testy strategický význam po letošní akvizici evropské taxislužby FreeNow. Uber zase potvrzuje ambici fungovat jako globální platforma propojující různé technologie. Londýn se tak stává místem, kde se střetnou americké a čínské ambice v autonomní dopravě.

