Letecká společnost United Airlines vykázala v prvním čtvrtletí roku 2024 ztrátu ve výši 200 milionů dolarů v důsledku nouzového uzemnění proudových letadel Boeing 737 Max 9.
Letecká společnost tuto ztrátu přičítá narušením způsobeným uzemněním, které mělo za následek zrušení tisíců letů a pozastavení náboru zaměstnanců.
Uzemnění letadla bylo vyvoláno lednovým incidentem, kdy se v letadle Boeing 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines uprostřed letu vysadila zátka dveří. To vedlo Federální úřad pro letectví (FAA) k uzemnění 171 letadel se stejnou konstrukcí zástrčky dveří, z nichž 79 patřilo společnosti United. Třítýdenní uzemnění způsobilo značné potíže společnostem United a Alaska Airlines, jediným dvěma americkým dopravcům, kteří mají ve svých flotilách letouny 737 Max 9.
United Airlines says it's seeing robust demand for domestic and transatlantic flights, and a pickup in corporate travel spending. But the airline faces a big shortfall in the delivery of new jets from Boeing https://t.co/0GTXTCTlIw pic.twitter.com/J58VjkAwIE
— Reuters (@Reuters) April 17, 2024
Zpoždění dodávek a stopka náboru pilotů
FAA rovněž zavedl měsíční omezení počtu letadel 737 Max, která může Boeing vyrábět, dokud nezajistí, že společnost dodržuje své vlastní postupy kontroly kvality. To zpozdilo dodávky stávajících objednávek letadel pro dopravce, včetně společnosti United.
V reakci na tato zpoždění společnost United pozastavila nábor nových pilotů na květen a červen. Také vyzvala své piloty, aby si vzali neplacené volno. Letecká společnost upravila strategii své letadlové flotily tak, aby snížila závislost na letadlech Max 10, větší verzi letadla Max 9. Převedla některé ze svých stávajících objednávek letadel Boeing Max 10 na letadla Max 9.
Generální ředitel společnosti United Scott Kirby ve svém prohlášení uvedl: „Upravili jsme náš plán letové flotily tak, aby lépe odrážel realitu, kterou jsou výrobci schopni dodat.“ Letecká společnost rovněž oznámila, že podepsala „dopisy o záměru“ pronajmout si 35 nových Airbusů A321neo. Jde o klíčového konkurenta letounů Max 10, jejichž pronájem se očekává v letech 2026 a 2027.
Kompenzace ztráty
Audit FAA zjistil významné nedostatky v programech kontroly a zajištění kvality společnosti Boeing. V reakci na to Boeing zavedl nové protokoly pro kontrolu výrobního procesu a dokumentování následných úprav panelu.
V lednu společnost Alaska Airlines odhadla, že uzemnění letounů 737 Max 9 bude dopravce stát 150 milionů dolarů. Letecká společnost později zveřejnila, že od společnosti Boeing obdržela „počáteční kompenzační“ platbu ve výši 160 milionů dolarů na pokrytí ztrát před zdaněním souvisejících s incidentem. Společnost United se zatím nevyjádřila k tomu, zda od společnosti Boeing požadovala podobnou kompenzaci.