Velká část světových společností nedodržuje své sliby zmírnit klimatickou změnu. Studie organizace New Climate Institute zjistila, že se většina z 25 zkoumaných firem zavázala ke snížení pouze 40 procent svých emisí. Reporty o jejich pokrocích jsou rovněž často zavádějící, jelikož je korporace zveličují.
Největší světové společnosti jako například Google, Amazon, Ikea, Apple nebo Nestlé nedodržují podle nejnovější studie své sliby zvrátit klimatickou změnu. Analýza organizace New Climate Institute sídlící v Německu totiž ukázala, že nesnižují své emise tak, jak slíbily.
Jelikož je na ně ale směřovaný velký tlak změnit své praktiky jak ze strany aktivistů, tak zákazníků, snaží se svůj pokrok často přehánět. Takové chování je však podle analytiků zavádějící.
Některé z analyzovaných společností se však vůči reportu podle serveru BBC ohradily. Podle nich nepoužívala organizace správné metody.
„Oceňujeme přezkoumání našich aktivit a závazků. Analýza New Climate Institute však postrádá pochopení našeho přístupu a obsahuje závažné nepřesnosti,“ poznamenala například společnost Nestlé. Studie pak vychází zejména z veřejně přístupných strategií zkoumaných společností.
Cíle týkající se snižování emisí si pak firmy kladou samy. Aby však svět zvládnul zvrátit globální oteplování, měl by podle vědců dosáhnout čistých emisí do roku 2050.
Do atmosféry by se tak nedostávaly nové skleníkové plyny. Jejich vypuštěné množství by totiž bylo vždy vybalancováno jinou aktivitou, která by naopak stejný počet z atmosféry odstranila.
Do svých slibů často společnosti nezahrnují nepřímé emise
Studie ukázala, že současné strategie 25 společností by jejich emise snížily o 40 procent místo 100 procent, které vyplývají ze závazků k čistým emisím. Dalším problémem je rovněž to, že firmy do svých výpočtů často nezahrnují nepřímé emise.
Ty většinou vznikají při používání samotného produktu, který firmy prodávají, například benzinu. Spojené jsou ale také s činností dodavatelů zmíněných společností. Emise se totiž vytvářejí jak při výrobě zboží, tak jeho dopravě nebo z energie použité na vybavení obchodů.
„Ke studii jsme přistupovali naivně optimisticky,“ uvedl podle The Washington Post analytik New Climate Institute a vedoucí studie Thomas Day. Žádná ze zkoumaných společností totiž neskončila v nejlépe hodnocené kategorii ze tří variant, které výzkumníci vytvořili pro účel studie.
V druhé nejlepší se pak umístily tři firmy, jmenovitě Maersk, Vodafone a Deutsche Telekom. Většina společností se tedy nacházela v nejhorší kolonce s „velmi nízkou integritou“. Analyzované společnosti jsou přitom zodpovědné za 5 procent světových emisí skleníkových plynů.
„Akcelerace v množství slibů světových korporací způsobila, že je čím dál těžší rozlišit mezi upřímnou a nepodloženou snahou porazit klimatickou změnu,“ vysvětlila rovněž studie. Existuje totiž velká mezera mezi tím, co společnosti říkají a následně skutečně dělají.