Waymo, služba robotického taxi spadající pod společnost Alphabet Inc., se připravuje na mezinárodní expanzi. Zahájila první zahraniční testy v Tokiu a zároveň rozšiřuje své aktivity v USA. Díky partnerstvím, která signalizují strategický přístup ke vstupu na japonský trh, a novým službám pro jízdy v Miami a Atlantě se Waymo staví do pozice lídra v oblasti autonomního řízení.
Společnost Waymo, vedoucí společnost v oblasti robotických vozů ve Spojených státech, rozšiřuje své služby za hranice země. Společnost plánuje zahájit první mezinárodní testování na začátku příštího roku, konkrétně se zaměří na rušné ulice japonského Tokia. Vyšle flotilu 25 elektrických SUV Jaguar I-Pace, která se zaměří především na mapování husté městské zástavby Tokia. Při řešení tohoto komplexního úkolu společnost Waymo spolupracuje s největším japonským provozovatelem taxislužeb, společností Nihon Kotsu, a populární aplikací GO.
こんにちは(Konnichiwa) and hello, Japan! We're thrilled to announce that Waymo, in partnership with @Nihonkotsu_Taxi and @go_goesnext, will bring our autonomous vehicles to Tokyo for our first international road trip. Read more: https://t.co/6xnurQuiSP pic.twitter.com/jIsIa7h8Wj
— Waymo (@Waymo) December 17, 2024
Cílem této tokijské výpravy je shromáždit cenné údaje o jedinečných japonských jízdních podmínkách, včetně pravidel levostranného provozu a problémů s navigací ve městě. Mluvčí společnosti Waymo Sandy Karp zdůraznil: „Ačkoli se těšíme, že budeme moci přinášet život zachraňující výhody Waymo Driver po celém světě, v tuto chvíli nemáme v plánu nahrazovat řidiče v Tokiu.“ Společnost Waymo se v současné době zaměřuje na pochopení toho, jak její technologie nejlépe zapadne do stávajícího japonského dopravního prostředí, což naznačuje komplexní přístup ke vstupu na trh.
Expanze i v USA
Kromě zámořských plánů rozšiřuje Waymo své služby také v rámci Spojených států. V současné době společnost provozuje přibližně 700 vozidel ve městech, jako jsou Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Austin. Brzy se k nim přidá také Miami a Atlanta. Waymo uvádí, že každý týden poskytuje přibližně 175 000 placených jízd. Roční příjmy reportuje působivé, přesahují 150 milionů dolarů.
Navzdory ambiciózním snahám o expanzi se provoz společnosti Waymo neobešel bez problémů. Zejména ve světle konkurence, jako je General Motors, který se rozhodl zastavit svou vlastní službu robotického taxi Cruise ve prospěch zaměření na osobní autonomní vozidla.
Strategie společnosti Waymo zahrnuje přechod na levnější elektromobily prostřednictvím dodávek od společnosti Hyundai. Existují také plány na začlenění jízd prostřednictvím místních poskytovatelů mobility, podobně jako tomu bylo u dohod s Uberem pro Austin a Atlantu. Nadcházející tokijské testy budou zpočátku probíhat pod dohledem vyškolených specialistů. V budoucnu by mohlo dojít k přechodu na plně autonomní provoz, ačkoli zatím nebyl stanoven žádný časový harmonogram.