18.7 C
Czech
Středa 19. června 2024

Z Česka může být země duchů. Důvod? Elektromobilita

Česko a Slovensko čelí hrozbě propadu v automobilovém průmyslu kvůli přechodu na elektromobily. Agentura Bloomberg napsala, že se z Česka může stát „země duchů“. Přirovnává ho k Detroitu.

Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům představuje vážnou hrozbu pro dodavatele automobilových součástek v České republice a na Slovensku, varuje agentura Bloomberg. Tyto země, které mají v přepočtu na obyvatele nejvyšší výrobu automobilů na světě, se mohou potýkat s problémy, jelikož elektromotory vyžadují mnohem méně součástek než motory spalovací.

„Stovky firem vyrábějících pro automobilky jsou roztroušeny po České republice a na Slovensku. Tyto firmy se nyní snaží udržet zakázky a pracovní místa,“ uvádí Bloomberg.

Agentura také upozorňuje na riziko, že Česká republika a Slovensko mohou zaostat v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. V Maďarsku a Polsku už několik takových továren stojí nebo je ve výstavbě.

Česko „Detroitem Evropy“

Bývalý slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák, nyní místopředseda bratislavského institutu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohly novou výrobu umisťovat do blízkosti dodavatelů baterií.

Podle Bloombergu se Česko může kvůli přechodu k elektromobilitě stát „Detroitem Evropy“. Detroit, kdysi symbol automobilové výroby 20. století, se stal symbolem ekonomické devastace a krachu po globální finanční krizi v letech 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut.

Automobilky po celém světě nyní do přechodu k elektromobilům výrazně investují. Německý koncern Volkswagen plánuje na Slovensku po roce 2025 zahájit výrobu SUV s elektrickým pohonem, zatímco švédská automobilka Volvo Cars buduje nedaleko od Košic továrnu na výrobu elektromobilů, která by měla zahájit provoz v roce 2026.

Masivní zánik pracovních míst

Podle studie institutu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci přechodu k elektromobilům zaniknout až 85 000 pracovních míst. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ uvedl šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek.

V České republice je počet pracovníků v tomto odvětví téměř dvojnásobný, píše Bloomberg. Obavy ohledně budoucnosti má teď například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. „Považujeme to za vážnou hrozbu,“ uvedl starosta Ján Prílepok.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ