Boj společnosti Boeing s odbory strojních dělníků se zatím nechýlí ke konci. Členové odborů rozhodně odmítli poslední nabídku společnosti na uzavření smlouvy a rozhodli se prodloužit stávku. Ta společnost stojí více než 1 miliardu dolarů měsíčně.
Odmítnutí, které vyjádřily přibližně dvě třetiny členů Mezinárodní asociace strojníků a pracovníků v leteckém a kosmickém průmyslu (IAM), zdůrazňuje nespokojenost zaměstnanců, kteří tvrdí, že po desetiletí mzdy stagnují. Prezident IAM District 751 Jon Holden vyjádřil hrdost na „solidaritu“ mezi dělníky a naznačil jejich připravenost pokračovat v boji za lepší podmínky.
Boeing Factory Workers Vote To Reject Latest Contract Offer And Continue Strikehttps://t.co/mqhdnpCjgr pic.twitter.com/pTMbj3QW9a
— Forbes (@Forbes) October 24, 2024
Stávka, která začala v polovině září, znamená, že přibližně 33 000 členů odborů zastavilo výrobu v klíčových závodech společnosti Boeing. Týká se to zejména modelů jako jsou 737 MAX a 777. Při nedávném hlasování se 64 procent členů postavilo proti návrhu, který zahrnoval 35procentní zvýšení mezd během čtyř let. Není prý dostatečně podstatný pro řešení jejich požadavků, zejména absence penzijního plánu s definovanými dávkami, který byl zrušen před deseti lety.
Holden tvrdí, že ačkoli bylo při vyjednávání dosaženo úspěchů, tyto pokroky neodpovídají zastřešujícím potřebám členů. „Toto členstvo bude i nadále stát na frontové linii a bojovat za smlouvu, kterou si zaslouží,“ dodal.
Boeing je v problémech
Stávka dále prohloubila tíživou situaci společnosti Boeing, která se potýká s finančními problémy. Letecký gigant vykázal ohromující čtvrtletní čistou ztrátu ve výši 6,17 miliardy dolarů. To společnost přimělo k hledání drastických opatření. Generální ředitel Kelly Ortberg naznačil možné snížení počtu zaměstnanců až o 17 000, spolu s pokusy získat 35 miliard dolarů prostřednictvím akcií a úvěrových smluv. Tato nejistá situace přiměla agenturu S&P Global a další ratingové agentury snížit investiční status společnosti Boeing.
Odmítnutí posledního návrhu smlouvy je pro společnost Boeing, která je již nyní pod drobnohledem kvůli problémům s bezpečností a kvalitou, včetně probíhajících vyšetřování spojených s incidenty týkajícími se letounů 737 MAX, významnou komplikací. Každý měsíc stávky stojí podle Newsweek společnost 1 miliardu dolarů. Vzhledem k tomu, že členové odborů vyjadřují odhodlání vrátit se k jednacímu stolu, čelí Boeing rostoucímu tlaku nejen na vyřešení pracovních sporů, ale také na znovuzískání důvěry svých zákazníků. „Důvěra v leteckého giganta poklesla,“ připustil Ortberg. Uznal širší důsledky, které vyplynuly z nedávných provozních neúspěchů.
Stávka pokračuje a napětí přetrvává. Boeing se tak ocitá na křižovatce, která může rozhodnout o jeho budoucí trajektorii ve vysoce konkurenčním leteckém průmyslu. S klesajícím cash flow a zastavenou výrobou budou nadcházející dny pravděpodobně kritické jak pro společnost, tak pro její zaměstnance. Jejich živobytí je spjato s časově náročným řešením probíhajících provozních krizí Boeingu.