Netflix ruší službu půjčování DVD, kterou společnost zahájila před 25 lety. Jedná se o jednu ze série změn, které signalizují vstup streamovacího giganta do nové éry. Informovala o tom agentura Reuters či BBC.
„Tyto ikonické červené obálky změnily způsob, jakým lidé doma sledovali pořady a filmy – a vydláždily cestu k posunu ke streamování,“ uvedl Ted Sarandos, generální ředitel Netflixu, v příspěvku na blogu oznamující, že služba DVD vstoupila do „poslední sezóny“.
Netflix ends DVD rentals that launched the firm 25 years ago https://t.co/knjuw0aPMa
— BBC News (World) (@BBCWorld) April 19, 2023
Spoluzakladatel Netflixu Marc Randolph ve své autobiografii popsal, jak spolu s Reedem Hastingsem koketovali s myšlenkou vyzvat konkurenční Blockbuster Video, ale stálo by to příliš mnoho peněz. Místo toho se rozhodli pro cenově výhodnější nabídku: DVD prodávaná a půjčovaná online.
Bylo to poprvé, kdy sázka Netflixu na nově vznikající technologii umožnila postavit se zakořeněné konkurenci, píše o historii tohoto nápadu agentura Reuters. Rival Blockbuster vyhlásil bankrot v roce 2010.
Dlouhá cesta od DVD ke streamování
Kalifornský Netflix ušel dlouhou cestu od doby, kdy v roce 1998 začal zákazníkům dodávat DVD. Svou streamovací službu spustila společnost v roce 2007 a nyní je globálním gigantem s více než 232 miliony předplatitelů po celém světě.
V dopise investora Netflix popsal službu DVD, která bude ukončena v září, jako „posilovací raketu, která dostala streamování na vedoucí pozici“.
„Cítíme se poctěni, že jsme mohli tak dlouho sdílet filmové večery s našimi členy. Jsme hrdí na to, čeho naši zaměstnanci dosáhli, a jsme nadšení, že budeme nadále těšit fanoušky po mnoho dalších desetiletí,“ uvedla společnost.
Snaha opět nastartovat růst
Společnost, která změnila televizní a filmový průmysl, když přešla od DVD k online streamování, se nyní snaží znovu nastartovat růst. Ve snaze zvýšit počet předplatitelů společnost v některých zemích zasáhla proti sdílení hesel. Plánuje tato opatření zavést do července v širším měřítku.
Ve snaze přilákat publikum představila společnost loni také levnější možnost streamování s podporou reklamy a během tří měsíců do března snížila ceny ve 116 zemích.
Navzdory těmto krokům společnost v období od ledna do března přidala pouze 1,75 milionu placených členství. Předpověděla také slabší růst v následujících měsících, který je nižší, než mnozí analytici očekávali.
Paolo Pescatore, analytik společnosti PP Foresight, označil výkon za „smíšený“. „Čtvrtletí vyvolává více otázek, než dává odpovědí,“ řekl.
Streamovací válka
Navzdory svému ranému náskoku se dominance Netflixu v odvětví streamování začala otřásat, protože konkurence zesílila. Za prvních šest měsíců roku 2022 ztratil Netflix více než 1 milion předplatitelů. Přestože později v průběhu roku tyto ztráty více než vyrovnal, k čemuž přispěly zisky předplatitelů v Asii, pokles firmou otřásl a přinutil ji hledat nové způsoby, jak podpořit růst.
V dopise investorům Netflix uvedl, že je potěšen tím, jak členové reagovali na změny, které vyžadují, aby lidé platili za sdílení hesel. „Dlouhodobější placené sdílení zajistí větší základnu příjmů, ze které můžeme růst, když budeme zlepšovat naše služby“.
Netflix odhaduje, že více než 100 milionů domácností sdílí hesla v rozporu s jeho oficiálními pravidly. V Kanadě, kde byly změny zavedeny v únoru, je nyní její placená členská základna větší a růst příjmů se zrychlil.
Celkové tržby vzrostly meziročně o 3,7 % na 8,1 miliardy USD, uvádí BBC. Společnost vykázala zisk 1,3 miliardy dolarů, což je pokles z téměř 1,6 miliardy dolarů v loňském roce.