Platforma sociálních médií X, dříve známá jako Twitter a vlastněná Elonem Muskem, by mohla do konce roku ztratit až 75 milionů dolarů na příjmech z reklamy. Desítky velkých značek pozastavily své marketingové kampaně. Informovala o tom agentura Reuters či The New York Times.
Musk svým antisemitským příspěvkem na X minulý týden přiměl několik společností, včetně Walt Disney a Warner Bros Discovery, aby pozastavily své reklamy na platformě.
Elon Musk's X could lose $75 million in ad revenue following antisemitic content backlash https://t.co/OyYUblY1d3 pic.twitter.com/75lhdCYguZ
— Engadget (@engadget) November 25, 2023
X vrátila úder a zažalovala mediální hlídací skupinu Media Matters s tvrzením, že organizace platformu pomlouvala. Jde o zprávu, která uvedla, že reklamy na velké značky včetně Apple a Oracle se objevily vedle příspěvků propagujících Adolfa Hitlera a nacistickou stranu.
Reklama od více než 200 společností je v ohrožení
Interní dokumenty, které si tento týden prohlédly The New York Times, obsahují více než 200 reklamních jednotek společností jako Airbnb, Amazon, Coca-Cola a Microsoft, z nichž mnohé zastavily nebo zvažují pozastavení svých reklam na sociální síti.
Dokumenty pocházejí od prodejního týmu X a mají sledovat dopad všech výpadků reklamy za tento měsíc. Včetně těch od společností, které již pozastavily reklamu, a dalších, u kterých to může hrozit. Uvádějí, o kolik příjmů z reklamy se zaměstnanci X obávají, že by společnost mohla do konce roku přijít, pokud se inzerenti nevrátí.
Společnost X v pátek uvedla, že jsou ohroženy příjmy ve výši 11 milionů dolarů. Přesná částka však kolísá, protože někteří inzerenti se vrátili na platformu a jiní podle zprávy zvýšili výdaje. Společnost uvedla, že čísla sledovaná The Times byla buď zastaralá, nebo představovala interní cvičení k vyhodnocení celkového rizika.
Reklamy Netflixu v hodnotě 3 milionů dolarů
Exodus inzerentů z X probíhá od doby, kdy jej Musk v říjnu 2022 koupil a omezil moderování obsahu. To podle skupin pro lidská práva vyústilo v prudký nárůst nenávistných projevů na síti.
Americké příjmy z reklamy platformy se od Muskova převzetí každý měsíc meziročně snížily nejméně o 55 %, uvedla již dříve agentura Reuters.
Organizace, které pozastavily své reklamy na X, se podle dokumentů pohybují od politických kampaní přes řetězce rychlého občerstvení až po technologické giganty. Airbnb například zastavilo reklamy v hodnotě více než 1 milion dolarů.
Uber omezil reklamy v hodnotě více než 800 000 dolarů, čímž zastavil kampaně na amerických a mezinárodních trzích. Obě technologické společnosti se odmítly vyjádřit. Zastavené reklamy Netflixu měly podle odhadů X hodnotu téměř 3 miliony dolarů.