Německý soud uznal čtyři bývalé manažery Volkswagenu vinnými z podvodu v kauze dieselgate. Dva z nich si odpykají nepodmíněné tresty. Skandál, který otřásl celým automobilovým světem, se táhne už deset let – a zdaleka neskončil.
Nejtvrdší verdikt padl nad bývalým šéfem vývoje dieselových motorů, Jensem Hadlerem. Ten zamíří za mříže na čtyři a půl roku. Hanno Jelden, někdejší specialista na motorovou elektroniku, dostal dva roky a sedm měsíců. Další dva obžalovaní – Heinz-Jakob Neusser a Thorsten D. – si odnesli podmíněné tresty. Soud jejich jednání označil za „zvlášť závažný podvod“ a mluvil dokonce o „gangu“.
4 former Volkswagen managers convicted in ‘dieselgate’ emissions-cheating scandal The scandal has caused waves in the global car industry since September 2015, when Volkswagen admitted tampering with millions of diesel vehicles to dupe pollution tests pic.twitter.com/5NtoPOufi6
— Crystal Ball Markets (@crystalballmkt) May 26, 2025
Aféra vypukla v roce 2015, kdy americká agentura EPA přišla na to, že Volkswagen do svých dieselových aut nainstaloval podvodný software. Ten při emisních testech upravoval chování motoru tak, aby vše vypadalo v pořádku. Jakmile ale vozy vyjely na silnici, vypouštěly do ovzduší násobně víc škodlivin. Firma už kvůli tomu zaplatila přes 30 miliard dolarů na pokutách a odškodném.
Volkswagen se snaží očistit své jméno
Soud v Braunschweigu se táhl víc než tři roky. Verdikt padl po čtyřhodinovém přednesu. U soudu zaznělo, že o manipulacích věděli klíčoví lidé ve firmě už od roku 2007. E-maily ukázaly snahu vše udržet „v malém kruhu“. Vědomě lhaly nejen úřadům, ale i spotřebitelům.
Volkswagen se od té doby snaží očistit. Postupně přechází na elektromobilitu, které dnes v Evropě dominuje. V dubnu prodal trojnásobek elektromobilů oproti Tesle.
Případ však ještě není uzavřený. Exšéf koncernu Martin Winterkorn kvůli zdravotním problémům k soudu zatím nedorazil. V Německu čelí obvinění dalších 30 bývalých zaměstnanců. Firma se od procesu distancovala se slovy, že „soudní řízení se týká jednotlivců“.
Dieselgate výrazně proměnila automobilový trh. Zatímco dřív tvořily diesely přes polovinu nových vozů v Evropě, dnes je to méně než deset procent. Důvěra v naftové motory se zhroutila. A Volkswagen už asi navždy ponese cejch průmyslového podvodu.