Marketingová kampaň švýcarské značky Swatch narazila na silnou kritiku čínských zákazníků. Kvůli reklamě, která byla vnímána jako rasistická, firma čelí výzvám k bojkotu a musela ji urychleně stáhnout. Situace přichází v době, kdy je čínský trh pro značku klíčový, ale zároveň stále náročnější.
Švýcarská značka hodinek Swatch čelí v Číně silné kritice kvůli reklamě, kterou mnoho uživatelů považuje za rasistickou. Kampaň ke kolekci Essentials zobrazovala asijského modela, který si prsty vytahuje koutky očí – gesto, které připomíná hanlivý stereotyp a historickou urážku vůči Asiatům.
Obrázek se rychle rozšířil po čínských sociálních sítích a vyvolal vlnu rozhořčení. Pod příspěvky se objevily výzvy k bojkotu značky a ostré komentáře odsuzující celou kampaň. Jeden z uživatelů napsal: „Vydělávají na nás peníze a ještě si dovolí nás zesměšňovat.“
Firma reagovala rychle, ale kritika neustává
Swatch na situaci zareagoval během víkendu. Na platformě Weibo i na Instagramu zveřejnil omluvu v čínštině i angličtině: „Upřímně se omlouváme za jakékoli nedorozumění nebo způsobené nepříjemnosti.“ Firma zároveň stáhla všechny vizuály z kampaně po celém světě.
Navzdory omluvě řada kritiků tvrdí, že se značka bojí hlavně o zisky. „Můžete se omluvit, ale nečekejte odpuštění,“ zněl další z komentářů. V Číně se podobné přešlapy trestají přísně – nejen veřejnou kritikou, ale i poklesem prodejů.
Swatch sorry for 'slanted eyes' ad after China uproar https://t.co/7zU7OgN5OJ
— BBC News (World) (@BBCWorld) August 18, 2025
Důležitý trh, nepříjemná situace
Pro Swatch jde o citlivý problém i kvůli tomu, že Čína patří mezi jeho klíčové trhy. Z Číny, Hongkongu a Macaa pocházelo v minulém roce 27 % celkových tržeb. Firma už dříve přiznala, že v regionu čelí slabé poptávce a náročným podmínkám.
Tržby společnosti v roce 2024 klesly o téměř 15 % na 6,74 miliardy švýcarských franků. Kritika z domácího trhu, jako je ta současná, tak může dopady ještě prohloubit.
Swatch není první ani poslední
Podobné kontroverze už v minulosti zasáhly i jiné světové značky. Dolce & Gabbana, H&M nebo Nike čelily v Číně bojkotu kvůli kampaním, které veřejnost označila za kulturně necitlivé nebo urážlivé. U některých to vedlo až ke stažení výrobků z trhu nebo zrušení akcí v regionu.
Pro globální firmy tak zůstává Čína nejen lukrativním, ale i velmi ostražitým trhem. Každé marketingové rozhodnutí tu může mít mnohem širší následky, než by se čekalo.