Boeing zahájí prodej některých letadel 737 MAX určených pro čínské zákazníky. Nemůže prý čekat do nekonečna během období zvýšeného politického napětí mezi Čínou a Spojenými státy. Informovala o tom agentura Reuters či Canada Today.
Nejvyšší manažeři společnosti Boeing ve čtvrtek uvedli, že dodávky do Číny skřípou a že plánují zahájit prodej některých letadel původně určených pro čínské zákazníky. Generální ředitel Dave Calhoun a finanční ředitel Brian West diskutovali o nutnosti uvést na trh některá letadla na samostatných akcích.
Boeing plans to remarket some 737 MAX jets earmarked for Chinese airlines https://t.co/DzVvQUQz5Q pic.twitter.com/IwqgckaFfJ
— Reuters (@Reuters) September 15, 2022
„Rozhodnutí o těchto letadlech jsme odkládali dlouhou dobu. Nemůžeme toto rozhodnutí odkládat navždy. Takže začneme některá z těch letadel znovu uvádět na trh,“ řekl West na konferenci Morgan Stanley.
Calhoun, který mluvil s novináři na letecké akci akce ve Washingtonu, vyjádřil podle Reuters pesimismus ohledně obnovení dodávek v Číně.
O potřebě remarketingu některých tryskáčů řekl: „Uděláme to velmi pomalu, protože chci chránit naše zákazníky v Číně, ale nemůžeme čekat věčně. Trh je velký a potřebujeme se posunout.“
Akcie Boeingu po zprávě posílily o 1,8 %.
Potíže společnosti Boeing od roku 2019
American Airlines v půlce srpna obdržely svou první dodávku Boeingu 787 po 15 měsících. Federální úřad pro letectví konečně dal Boeingu zelenou k obnovení dodávek 787 Dreamliner, informoval server Canada Today.
Agentura zastavila dodávky v květnu 2021 poté, co výrobní chyby vyvolaly obavy z kvality dodávaných letadel. Dreamliner není nový, poprvé vzlétl v roce 2009, ale problémy začal vykazovat v roce 2019, kdy inženýři Boeingu dobrovolně uzemnili osm letadel typu 787.
Zaměstnanci objevili v částech trupu mezery na šířku papíru, což přimělo FAA zahájit vlastní vyšetřování. „I když tyto problémy jednotlivě nesplňují specifikace, stále splňují podmínky maximálního zatížení,“ vyjádřila se tehdy společnost Boeing. „Nicméně ve spojení mají za následek stav, který není schopen unést maximální zatížení.“
V roce 2020 FAA potvrdila problémy na 787, čímž fakticky zastavila dodávky v říjnu téhož roku. Boeing však dokázal do května 2021 dodat 14 letadel, včetně dodávek pro United Airlines.
Navzdory tomu problémy Dreamlineru přetrvávaly. FAA vyjádřila obavy ohledně inspekční metodiky výrobce letadel a 28. května 2021 opět pozastavila budoucí dodávky.
Tvrdá reakce FAA na 787 přišla po dvou samostatných haváriích, které zahrnovaly jejich zcela nový proudový letoun 737 MAX.
Vyšetřovatelé zjistili, že konstrukční chyby v systémech řízení letu letadla hrály roli jak při haváriích letu 610 Lion Air v říjnu 2018, tak při haváriích letu 302 Ethiopian Airlines v březnu 2019.
Letoun 737 MAX byl po těchto dvou tragických haváriích uzemněn.
Přestávka vedla k tomu, že Boeing nedokázal dodat 120 letadel v celkové hodnotě 25 miliard dolarů a podle WSJ měla dlouhodobý nepříznivý dopad na peněžní tok leteckého giganta.
Čína brání nákupu letadel
Boeing v červenci uvedl, že má zhruba 290 nedodaných letadel a asi polovina byla určena pro čínské zákazníky.
Bidenova administrativa kritizovala Čínu za to, že brání nákupům Boeingu. Americká ministryně obchodu Gina Raimondo loni uvedla, že čínská vláda brání svým domácím aerolinkám v nákupu letadel Boeing za „desítky miliard dolarů“.
Calhoun řekl, že obnovení dodávek v Číně je pro budoucnost Boeingu zásadní. Dodal ale, že výhled na prodej letadel do Číny v „nejbližším horizontu… za rok nebo dva“ je špatný.
„Myslím, že se do Číny jednoho dne vrátíme, jen si nemyslím, že to bude v brzké době.“ Dodává, že podle jeho názoru se Bidenova administrativa snaží pomoci.