-0.2 C
Czech
Neděle 24. listopadu 2024

Sen Muska o robotaxi: Skepse a pád akcií

Očekávané spuštění služby robotaxi společnosti Tesla, které Elon Musk oznámil 10. října ve studiích Warner Bros, vyvolalo u fanoušků nadšení. Mezi investory a analytiky však vzbudilo nedůvěru.

Robot Tesly umí mávat, ale nechodí. Musk jich plánuje vyrobit miliony

Reklama

Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk v pátek předvedl prototyp svého humanoidního robota „Optimus“. Předpověděl, že jich společnost bude schopná vyrobit miliony a prodávat je za méně než 20 000 dolarů. To je méně než třetina ceny vozu Model Y. Informovala o tom agentura Reuters či server Tech Crunch.

Reklama

Musk očekává, že Tesla bude připravena přijímat objednávky na robota za tři až pět let. Popsal vizi jejich vývoje v průběhu desetiletí a uvedl, že tržby z prodeje robotů by mohly být vyšší než z elektrických vozů.

Snaha Tesly je navrhovat a vyrábět masově prodávané roboty, kteří by také mohli zaujmout některá pracovní místa v továrnách. To ji odlišuje od ostatních výrobců, kteří experimentovali s humanoidními roboty.

Už to není člověk v kostýmu robota

Netrpělivě očekávané odhalení prototypů robotů v kanceláři Tesly v Palo Alto v Kalifornii bylo také součástí toho, co Musk popsal jako snahu, aby Tesla byla považována za lídra v oboru umělé inteligence.

Reklama

Experimentální testovací robot, o kterém Tesla řekla, že byl vyvinut v únoru, zamával v pátek davu. Tesla ukázala video, jak dělá jednoduché úkoly, jako je zalévání rostlin, přenášení krabic a zvedání kovových tyčí ve výrobní hale kalifornské pobočky společnosti.

Cílem dema a následné prezentace bylo podle serveru Tech Crunch ukázat větší pokrok. Koneckonců už to není člověk v kostýmu robota jako loni. Tesla tímto představením také nastínila, kam míří, ve snaze posílit důvěru ve svou společnost a získat nové talenty.

Chodit bude za pár týdnů

Robot však stále ještě není schopen chodit. Musk ho nazval Optimus a řekl, že bude schopen chodit za pár týdnů.

„Stále je potřeba udělat hodně práce, abychom robota Optimus vylepšili,“ řekl Musk a později dodal: „Myslím, že Optimus bude za pět nebo 10 let neuvěřitelný a dechberoucí.“

Uvedl, že stávajícím humanoidním robotům „chybí mozek“ a schopnost řešit problémy sami. Optimus by podle něj byl „extrémně schopný robot“, jehož by Tesla chtěla vyrábět v řádech milionů.

Ostatní automobilky, včetně Toyota Motor a Honda Motor, vyvinuly prototypy humanoidních robotů schopné dělat složité věci, jako je házení basketbalového míče na koš. Ale Tesla je jediná, kdo vidí tržní příležitost pro masově prodávaného robota, který by mohl být také použit v továrnách.

Agentura Reuters uvádí, že robot příští generace bude používat komponenty navržené společností Tesla, včetně 2,3 kWh baterie nesené v trupu, čipového systému a ovladačů k pohonu končetin. Robot je navržen tak, aby vážil 73 kg.

Inženýři z Tesly, kteří stejně jako Musk měli všichni na sobě černá trička s obrázkem kovových robotických rukou ve tvaru srdce, popsali, jak vyvinuli funkce robota.

„Snažíme se jít co nejrychlejší cestou k užitečnému robotovi, kterého lze vyrábět ve velkém,“ řekl Musk.

Rozvíjením robotického byznysu Tesla posouvá podmínky známého prohlášení o poslání, které se stalo součástí její přitažlivosti pro investory a klimatické aktivisty tím, že se zavázala „urychlit světový přechod k udržitelné energii“.

„Optimus není přímo v souladu s urychlováním udržitelné energie,“ řekl Musk. „Myslím, že poslání se poněkud rozšířilo s jeho příchodem.“

Smíšené recenze

Musk popsal, že událost byla určena k náboru pracovníků a inženýři na pódiu se starali o technické publikum. Podrobně popsali proces, kterým Tesla navrhla robotické ruce a použila technologii simulátoru nárazu, aby ho otestovala.

Musk, který již dříve hovořil o rizicích umělé inteligence, řekl, že masové zavádění robotů má potenciál „transformovat civilizaci“ a vytvořit „budoucnost hojnosti, budoucnost bez chudoby“. Řekl však, že věří, že je důležité, aby akcionáři Tesly hráli roli při prověřování úsilí společnosti.

„Pokud se zblázním, můžete mě vyhodit,“ řekl Musk. „Toto je důležité.“

Mnoho reakcí na Twitteru bylo pozitivních a zaměřilo se na rychlost vývojového úsilí Tesly od srpna loňského roku. Henri Ben Amor, profesor robotiky na Arizonské státní univerzitě, řekl, že Muskův cenový cíl ve výši 20 000 dolarů je „dobrý návrh“, protože současné náklady na humanoidní roboty jsou asi 100 000 dolarů.

„Existuje určitý rozpor mezi druhem ambicí a tím, co předložili,“ řekl. „Pokud jde o obratnost, rychlost, schopnost chůze a tak dále, zbývá ještě hodně práce.“

Aaron Johnson, profesor strojního inženýrství na Carnegie Mellon University, také řekl, že potřeba robota je diskutabilní.

„Co je opravdu působivé, je to, že se dostali na tuto úroveň tak rychle. Co je stále trochu nejasné, je to, jaký je přesně jejich účel, když jich chtějí vyrobit miliony,“ řekl Johnson.

Plně autonomní vozidla

 Tesla na akci také diskutovala o své dlouho odkládané technologii samořízení. V květnu Musk řekl, že výrobce autonomních automobilů bude mít v podstatě nulovou hodnotu, pokud nedosáhne plné schopnosti samořízení.

Musk v pátek uvedl, že beta testování plné schopnosti samořízení Tesly bude „technicky“ připraveno do konce roku 2022, ale předpisy představují překážky.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Associated Press sníží počet zaměstnanců o 8 procent

Associated Press (AP) oznámila, že v rámci strategie transformace na digitální zpravodajskou organizaci plánuje snížit počet svých zaměstnanců o 8 procent prostřednictvím dobrovolných odkupů a propouštění.

Výrobci i odbory v UK se bouří proti kvótám na elektromobily

Výrobci automobilů a odbory ve Spojeném království naléhají na ministry, aby přehodnotili přísné kvóty pro elektromobily. Odvolávají se nejen na nereálné cíle, ale i ztrátu pracovních míst.

Spojené království musí obnovit vztahy s EU po brexitu, řekl šéf banky

Ve čtvrtečním projevu guvernér Bank of England Andrew Bailey zdůraznil nutnost obnovení vztahů s EU při respektování výsledků brexitu. Nastínil trvalé ekonomické důsledky odchodu z jednotného trhu a výzvy, které Británii čekají.

VW a Rivian oficiálně zahájily společný podnik za 5,8 miliardy dolarů

Volkswagen Group a Rivian Automotive oficiálně stvrdily průlomový společný podnik v hodnotě 5,8 miliardy dolarů. Cílem tohoto partnerství je zdokonalit software a elektrickou architekturu vozidel a připravit tak půdu pro nové elektrické modely do roku 2027.

Ropný gigant Shell vyhrál odvolání proti přelomovému rozhodnutí o emisích

Nedávné rozhodnutí nizozemského odvolacího soudu vyvolalo debatu o tom, jak by ropné společnosti jako Shell měly vyvažovat své obchodní praktiky se závazky v oblasti klimatu. Soud sice uznal povinnost společnosti Shell snižovat emise uhlíku, ale odmítl konkrétní cíle snižování emisí s odkazem na obavy ohledně praktické účinnosti a odpovědnosti vlády.

NEJNOVĚJŠÍ

Associated Press sníží počet zaměstnanců o 8 procent

Associated Press (AP) oznámila, že v rámci strategie transformace na digitální zpravodajskou organizaci plánuje snížit počet svých zaměstnanců o 8 procent prostřednictvím dobrovolných odkupů a propouštění.

Výrobci i odbory v UK se bouří proti kvótám na elektromobily

Výrobci automobilů a odbory ve Spojeném království naléhají na ministry, aby přehodnotili přísné kvóty pro elektromobily. Odvolávají se nejen na nereálné cíle, ale i ztrátu pracovních míst.
Reklama
Reklama
Reklama