Japonsko se chystá přivítat po více než dvou letech uzavřených hranic kvůli pandemii covidu-19 zahraniční turisty. Hlavním příjmem pro ekonomiku však před pandemií byl domácí cestovní ruch, který v době zvyšujících se životních nákladů v Japonsku zůstává prioritou. Informovaly o tom stanice BBC a CNBC.
Cestovní kanceláře v Japonsku již připravují turistické destinace po celém ostrově. Japonsko po dvou letech uzavřených hranic kvůli pandemii nemoci covid-19 přijme turisty z celého světa. Do země smějí vstoupit od 10. června, upozorňuje stanice CNBC.
Domácí cestovní ruch však pro Japonsko zůstává prioritou. Ještě před vypuknutím globální pandemie covidu-19 totiž přispíval k hrubému domácímu produktu Japonska mnohem významněji než mezinárodní turismus.
Celkově sektor cestovního ruchu přispěl v roce 2019 k japonské ekonomice 28 biliony jeny. Téměř 80 procent, tedy 22 bilionů jenů, ovšem pocházelo z kapes domácích turistů, stojí ve zprávě Japonské turistické agentury (JTA).
Navzdory nárůstu počtu případů covidu-19 minulý rok vynaložili domácí turisté na cestování po své zemi 9,2 bilionu jenů, tvrdí JTA.
Výzkumný analytik Ejaz Ahmed ze společnosti Economist Intelligence Unit nicméně uvedl, že mezinárodní turismus je pro Japonsko životně důležitý.
Japonsko zaznamenalo v roce 2019 asi 32 milionů turistů ze zahraničí. Minulý rok Japonsko navštívilo kvůli horšící se pandemické situaci pouze 250 000 turistů ze zahraničí. Letos muže ostrovní stát dosáhnout až 40 milionů.
Japonsko zažívá ekonomický šok
„Ztráta mezinárodních turistů stála Japonsko v posledních dvou letech přibližně 10 bilionů jenů,” prozradil Ahmed. Výdaje studentů ze zahraničí a rezidentů s dlouhodobým pobytem podle něj přinesly státní kase 4,3 milionu jenů.
Japonsko zažívá ekonomický šok. Hospodářská situace v zemi nebyla v dobré kondici ani před pandemií covidu-19 a válkou na Ukrajině. Výkon japonské ekonomiky zůstal neměnný od 90. let, varuje stanice BBC News. Ekonomický růst země aktuálně dramaticky zpomaluje. Začarovaný kruh, v němž bylo Japonsko uvězněno po celá desetiletí, se tak prohlubuje.
Ekonomická krize zasáhla také sektor pohostinství, dopravy a cestovního ruchu. Obnovení domácího i mezinárodního cestovního ruchu přitom muže Japonsku poskytnout „finanční injekci”.
Turisté ze zahraničí si však musejí dávat pozor na přísná pravidla. Japonsko rozdělilo všechny státy do tří barevných kategorií.
Modrá kategorie, do níž spadá Spojené království, Spojené státy, Singapur a Čína , nevyžaduje po turistech testování, doklad o prodělaném očkování ani karanténu.
Žlutá kategorie zahrnuje státy jako Indie, Srí Lanka či Vietnam. Turisté z těchto zemí se musejí prokázat třemi dávkami očkování.
Rudá kategorie je nejpřísnější. Turisté ze států jako Fidži, Pákistán či Sierra Leone se musejí nechat v Japonsku otestovat a po dobu tří až sedmi dnů setrvat v karanténě.