22.4 C
Czech
Středa 3. září 2025

Labubu a rtěnky jako signály obav z recese

Hračky Labubu visí na kabelkách luxusních značek a zároveň plní sociální sítě. Pro část mladé generace se staly symbolem dostupného luxusu i jakýmsi ukazatelem ekonomické nálady. Podobně se mluví o „indexu rtěnek“ či o tom, že v době napětí roste obliba malých a dostupných radostí.

Britská automobilka Lotus oznámila propouštění 550 zaměstnanců

Britská automobilka Lotus oznámila rozsáhlé propouštění. Firma se chystá zrušit 550 pracovních míst, což představuje více než 40 procent její britské pracovní síly. Krok je součástí restrukturalizace, kterou zdůvodňuje nejistotou na trhu a dopady celních bariér.

Ekonomická injekce. Japonsko se připravuje na příliv turistů ze zahraničí

Reklama
Reklama

Japonsko se chystá přivítat po více než dvou letech uzavřených hranic kvůli pandemii covidu-19 zahraniční turisty. Hlavním příjmem pro ekonomiku však před pandemií byl domácí cestovní ruch, který v době zvyšujících se životních nákladů v Japonsku zůstává prioritou. Informovaly o tom stanice BBC a CNBC. 

Reklama

Cestovní kanceláře v Japonsku již připravují turistické destinace po celém ostrově. Japonsko po dvou letech uzavřených hranic kvůli pandemii nemoci covid-19 přijme turisty z celého světa. Do země smějí vstoupit od 10. června, upozorňuje stanice CNBC

Domácí cestovní ruch však pro Japonsko zůstává prioritou. Ještě před vypuknutím globální pandemie covidu-19 totiž přispíval k hrubému domácímu produktu Japonska mnohem významněji než mezinárodní turismus.

Celkově sektor cestovního ruchu přispěl v roce 2019 k japonské ekonomice 28 biliony jeny. Téměř 80 procent, tedy 22 bilionů jenů, ovšem pocházelo z kapes domácích turistů, stojí ve zprávě Japonské turistické agentury (JTA)

Navzdory nárůstu počtu případů covidu-19 minulý rok vynaložili domácí turisté na cestování po své zemi 9,2 bilionu jenů, tvrdí JTA. 

Výzkumný analytik Ejaz Ahmed ze společnosti Economist Intelligence Unit nicméně uvedl, že mezinárodní turismus je pro Japonsko životně důležitý. 

Japonsko zaznamenalo v roce 2019 asi 32 milionů turistů ze zahraničí. Minulý rok Japonsko navštívilo kvůli horšící se pandemické situaci pouze 250 000 turistů ze zahraničí. Letos muže ostrovní stát dosáhnout až 40 milionů. 

Japonsko zažívá ekonomický šok 

„Ztráta mezinárodních turistů stála Japonsko v posledních dvou letech přibližně 10 bilionů jenů,” prozradil Ahmed. Výdaje studentů ze zahraničí a rezidentů s dlouhodobým pobytem podle něj přinesly státní kase 4,3 milionu jenů. 

Japonsko zažívá ekonomický šok. Hospodářská situace v zemi nebyla v dobré kondici ani před pandemií covidu-19 a válkou na Ukrajině. Výkon japonské ekonomiky zůstal neměnný od 90. let, varuje stanice BBC News. Ekonomický růst země aktuálně dramaticky zpomaluje. Začarovaný kruh, v němž bylo Japonsko uvězněno po celá desetiletí, se tak prohlubuje. 

Ekonomická krize zasáhla také sektor pohostinství, dopravy a cestovního ruchu. Obnovení domácího i mezinárodního cestovního ruchu přitom muže Japonsku poskytnout „finanční injekci”. 

Turisté ze zahraničí si však musejí dávat pozor na přísná pravidla. Japonsko rozdělilo všechny státy do tří barevných kategorií. 

Modrá kategorie, do níž spadá Spojené království, Spojené státy, Singapur a Čína , nevyžaduje po turistech testování, doklad o prodělaném očkování ani karanténu. 

Žlutá kategorie zahrnuje státy jako Indie, Srí Lanka či Vietnam. Turisté z těchto zemí se musejí prokázat třemi dávkami očkování. 

Rudá kategorie je nejpřísnější. Turisté ze států jako Fidži, Pákistán či Sierra Leone se musejí nechat v Japonsku otestovat a po dobu tří až sedmi dnů setrvat v karanténě.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Kraft Heinz se rozdělí na dvě samostatné firmy

Potravinářský gigant Kraft Heinz oznámil zásadní krok. Po deseti letech od slavné fúze se společnost rozhodla rozdělit své podnikání na dvě nezávislé firmy. Cílem je zvýšit růst, zjednodušit provoz a vrátit akcionářům ztracenou hodnotu.

Americký soudce nařídil společnosti Google sdílet data s konkurencí. Přesto slaví vítězství

Akcie Alphabetu po úterním rozhodnutí federálního soudu vyskočily o osm procent. Investoři si oddechli, že Google nepřijde o svůj prohlížeč Chrome ani o operační systém Android. Soudce Amit Mehta totiž odmítl nejtvrdší návrhy ministerstva spravedlnosti.

Zlato překonalo hranici 3 500 dolarů za unci

Ceny zlata na světových trzích vystoupaly nad 3 500 dolarů za unci a dosáhly nového maxima. Spolu s nimi rostou i další drahé kovy, zatímco investoři sledují vývoj amerických sazeb a nejistotu v globální ekonomice.

Jak kávové řetězce jako Costa přišly o matcha generaci

Kavárenský trh prochází proměnou. Generace Z už nechce obyčejné latte. Hledá barevné matcha nápoje, které působí zdravěji a lépe vypadají na sociálních sítích. Velké řetězce váhají, zatímco menší a dravější značky na trendu vydělávají.

Německé pivovary v problémech, mladí nemají chuť na alkohol

Prodeje piva v Německu se propadly na nejnižší úroveň za tři dekády. Zatímco tradiční ležáky mizí ze stolů, mladší generace objevuje kouzlo nealkoholických variant. Statistika mluví jasně: v první polovině letošního roku klesl odbyt o více než šest procent.

Powerball narostl na 1,1 miliardy dolarů

Powerball znovu láká na astronomické částky. Po sobotním tahu, kdy nikdo netrefil všechna čísla, narostl jackpot na odhadovaných 1,1 miliardy dolarů. Je to pátá nejvyšší výhra v historii hry a zároveň šestý případ, kdy se cena vyšplhala nad miliardu.

Američané letos legálně prosázejí rekordní sumu na NFL

Sezona amerického fotbalu startuje a spolu s ní i vlna sázek. Podle odhadů se letos legálně prosází až 30 miliard dolarů, což je o 8,5 procenta více než vloni. Jde o rekord, který ukazuje, jak rychle se trh sportovního sázení v USA rozrůstá. Do hry se zapojují miliony fanoušků a nové státy otevírají regulované trhy.

Wall Street uzavřela srpen s dalšími zisky

Americké akcie v pátek mírně oslabily, přesto zakončily srpen s dalším solidním zhodnocením. S&P 500 si připsal téměř dvě procenta, Dow Jones přes tři a Nasdaq zhruba jedno a půl. Všechny tři tak prodloužily sérii růstu na několik měsíců v řadě.

Labubu a rtěnky jako signály obav z recese

Hračky Labubu visí na kabelkách luxusních značek a zároveň plní sociální sítě. Pro část mladé generace se staly symbolem dostupného luxusu i jakýmsi ukazatelem ekonomické nálady. Podobně se mluví o „indexu rtěnek“ či o tom, že v době napětí roste obliba malých a dostupných radostí.

NEJNOVĚJŠÍ

Kraft Heinz se rozdělí na dvě samostatné firmy

Potravinářský gigant Kraft Heinz oznámil zásadní krok. Po deseti letech od slavné fúze se společnost rozhodla rozdělit své podnikání na dvě nezávislé firmy. Cílem je zvýšit růst, zjednodušit provoz a vrátit akcionářům ztracenou hodnotu.

Americký soudce nařídil společnosti Google sdílet data s konkurencí. Přesto slaví vítězství

Akcie Alphabetu po úterním rozhodnutí federálního soudu vyskočily o osm procent. Investoři si oddechli, že Google nepřijde o svůj prohlížeč Chrome ani o operační systém Android. Soudce Amit Mehta totiž odmítl nejtvrdší návrhy ministerstva spravedlnosti.

Zlato překonalo hranici 3 500 dolarů za unci

Ceny zlata na světových trzích vystoupaly nad 3 500 dolarů za unci a dosáhly nového maxima. Spolu s nimi rostou i další drahé kovy, zatímco investoři sledují vývoj amerických sazeb a nejistotu v globální ekonomice.

Jak kávové řetězce jako Costa přišly o matcha generaci

Kavárenský trh prochází proměnou. Generace Z už nechce obyčejné latte. Hledá barevné matcha nápoje, které působí zdravěji a lépe vypadají na sociálních sítích. Velké řetězce váhají, zatímco menší a dravější značky na trendu vydělávají.
Reklama
Reklama
Reklama