Pražský dopravní podnik (DPP) se chystá vypsat zakázku v hodnotě 86 miliard korun. Tato investice bude směřována do automatizace provozu na lince metra C a nákupu nových vlaků pro linky C a D.
O tomto kroku rozhodli po hodinových debatách ve čtvrtek zastupitelé hlavního města Prahy.
Zakázka zahrnuje nákup 52 automatických souprav pro linku C a 16 souprav pro budovanou linku D. Kromě toho jsou v plánu i nutné úpravy stanic, jejichž hodnota dosahuje 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky pokryje provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let.
Na lince C pražského metra není k hnutí. Změnit by to měla automatizace, na kterou chce Praha vypsat tendr. Vlaky by jezdily bez řidiče, čímž by se zkrátil interval. Zakázka za 86 miliard má automatizovat céčko i déčko. https://t.co/kI57xtd529 👇
— CzechCrunch (@czechcrunch) January 22, 2024
„Je nezbytné spojit automatizaci metra C a D z více důvodů. Podle předběžných konzultací by nám výrobci dali košem, kdybychom kupovali pouze deset vlakových souprav na metro D. Buď bychom nedostali rozumnou cenu, nebo žádnou nabídku,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Metro D bude dokončeno nejdříve v roce 2029
Dodavatel by měl být vybrán do konce roku 2025 a dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029. „Provozovat současný stav je dražší než mít do budoucna automatický provoz,“ dodal Jiří Hrnčíř z DPP.
Nicméně, někteří opoziční zastupitelé projekt kritizovali. Ondřej Prokop (ANO) například uvedl, že Praha by měla mít jako prioritu dostavbu vnitřního silničního okruhu a že Pražané nepoznají, zda je poveze automatizované metro či metro se strojvedoucím. „Dávat 86 miliard na automatizaci metra považuji za holý nesmysl,“ prohlásil Prokop.
Stavba nové linky pražského metra D začala v roce 2022. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům kolem aktuálního tendru bude ale pravděpodobně posunut.