Automobilka Mercedes-Benz musí zaplatit náhrady škody způsobené zakázaným odpojovacím zařízením, která snižují účinnost systému regulace emisí v dieselových vozech. Rozhodl tak v úterý Evropský soudní dvůr. Informovala o tom agentura Reuters či server Euronews.
Je na německých soudech, aby rozhodly, zda se dotyčný software kvalifikuje jako odpojovací zařízení a zda je jeho použití oprávněné, uvedl soud ve svém prohlášení. Pokud je však shledáno jako nezákonné a kupující vozidla s takovým zařízením utrpěl v důsledku nákupu škodu, automobilka je povinna poskytnout kompenzaci, dodal.
EU court rules Mercedes-Benz owes drivers compensation if illegal defeat devices caused damage https://t.co/DiVcxNOWRI pic.twitter.com/UsXLPgHEpg
— Reuters (@Reuters) March 21, 2023
Tzv. „defeat devices“ jsou mechanismy nebo software, které mohou změnit úrovně emisí vozidel v souvislosti s venkovní teplotou. To vede ke sporům o to, zda je výrobci používají k maskování skutečné úrovně znečištění jejich vozidel. Známá jsou hlavně od velkého skandálu Dieselgate společnosti Volkswagen.
Mluvčí Mercedes-Benz v reakci na rozhodnutí uvedl, že uvidí, jak národní soudy implementují rozhodnutí Evropského soudu. Dodal, že vozidla Mercedes-Benz, která byla vyvolána a podstoupila aktualizaci softwaru, lze stále používat bez omezení.
„Doufáme, že po tomto novém rozhodnutí v Dieselgate aféře nyní výrobci automobilů usnadní kompenzaci pro všechny zúčastněné jednotlivce,“ řekl Euronews Andrew Canning z evropské spotřebitelské organizace.
Kompenzace i v případě nedbalosti
Případ se dostal k soudu v Německém Ravensburgu. Žalující koupil použitý Mercedes, jehož systém recirkulace výfukových plynů provozoval v určitém teplotním rozsahu, ale snížil recirkulaci při nižších teplotách, což vedlo ke zvýšení emisí oxidu dusíku.
Federální soud Německa podle agentury Reuters dříve zamítl nárok žalobce na náhradu škody a tvrdil, že automobilka může být obviněna pouze v případě, že škoda byla úmyslná.
Poradce ECJ však loni v červnu uvedl, že majitelé vozidel vybavených takovými zařízeními mají nárok na kompenzaci v případech záměru a nedbalosti. V rozhodnutí týkající se používání podobných zařízení ECJ loni v červenci uvedl, že pokud by zařízení bylo navrženo tak, aby se zabránilo vážnému poškození motoru, které by mohlo způsobit nehodu, nemusí to být nezákonné. Ale i tehdy by toto zařízení bylo nelegální.
Německý federální soud naplánoval následné slyšení na 8. května, aby prodiskutoval důsledky rozhodnutí ECJ na německý zákon o odpovědnosti.