18.4 C
Czech
Čtvrtek 1. června 2023

Nové rozhodnutí v aféře Dieselgate: Mercedes musí nahradit škody

Automobilka Mercedes-Benz musí zaplatit náhrady škody způsobené zakázaným odpojovacím zařízením, která snižují účinnost systému regulace emisí v dieselových vozech. Rozhodl tak v úterý Evropský soudní dvůr. Informovala o tom agentura Reuters či server Euronews.

Je na německých soudech, aby rozhodly, zda se dotyčný software kvalifikuje jako odpojovací zařízení a zda je jeho použití oprávněné, uvedl soud ve svém prohlášení. Pokud je však shledáno jako nezákonné a kupující vozidla s takovým zařízením utrpěl v důsledku nákupu škodu, automobilka je povinna poskytnout kompenzaci, dodal.

Tzv. „defeat devices“ jsou mechanismy nebo software, které mohou změnit úrovně emisí vozidel v souvislosti s venkovní teplotou. To vede ke sporům o to, zda je výrobci používají k maskování skutečné úrovně znečištění jejich vozidel. Známá jsou hlavně od velkého skandálu Dieselgate společnosti Volkswagen.

Mluvčí Mercedes-Benz v reakci na rozhodnutí uvedl, že uvidí, jak národní soudy implementují rozhodnutí Evropského soudu. Dodal, že vozidla Mercedes-Benz, která byla vyvolána a podstoupila aktualizaci softwaru, lze stále používat bez omezení.

„Doufáme, že po tomto novém rozhodnutí v Dieselgate aféře nyní výrobci automobilů usnadní kompenzaci pro všechny zúčastněné jednotlivce,“ řekl Euronews Andrew Canning z evropské spotřebitelské organizace.

Kompenzace i v případě nedbalosti

Případ se dostal k soudu v Německém Ravensburgu. Žalující koupil použitý Mercedes, jehož systém recirkulace výfukových plynů provozoval v určitém teplotním rozsahu, ale snížil recirkulaci při nižších teplotách, což vedlo ke zvýšení emisí oxidu dusíku.

Federální soud Německa podle agentury Reuters dříve zamítl nárok žalobce na náhradu škody a tvrdil, že automobilka může být obviněna pouze v případě, že škoda byla úmyslná.

Poradce ECJ však loni v červnu uvedl, že majitelé vozidel vybavených takovými zařízeními mají nárok na kompenzaci v případech záměru a nedbalosti. V rozhodnutí týkající se používání podobných zařízení ECJ loni v červenci uvedl, že pokud by zařízení bylo navrženo tak, aby se zabránilo vážnému poškození motoru, které by mohlo způsobit nehodu, nemusí to být nezákonné. Ale i tehdy by toto zařízení bylo nelegální.

Německý federální soud naplánoval následné slyšení na 8. května, aby prodiskutoval důsledky rozhodnutí ECJ na německý zákon o odpovědnosti.

Sledujte nás na sítích

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.

Ryanair předpovídá silné léto po téměř rekordním ročním zisku

Ryanair dosáhl v roce do 31. března téměř rekordního celoročního zisku. Je opatrně optimistický, že robustní letní poptávka zajistí v příštích 12 měsících další mírný růst i přes zvýšené náklady na palivo.

NEJNOVĚJŠÍ

Díky AI může nyní každý být programátorem, říká šéf Nvidie

Umělá inteligence znamená, že každý se nyní může stát počítačovým programátorem. Vše, co potřebuje, je mluvit s počítačem. Řekl to v pondělí generální ředitel Nvidia Corp Jensen Huang, když oslavoval konec „digitální propasti“.

Ryanair předpovídá silné léto po téměř rekordním ročním zisku

Ryanair dosáhl v roce do 31. března téměř rekordního celoročního zisku. Je opatrně optimistický, že robustní letní poptávka zajistí v příštích 12 měsících další mírný růst i přes zvýšené náklady na palivo.