Po přestávce dlouhé dvě dekády Rusko ve středu zahájilo výrobu automobilové značky Moskvič v závodě nedaleko Moskvy. S moderním čínským designem, který sotva připomíná klasiku ze sovětské éry. Informovala o tom agentura Reuters či server CNBC.
Zatímco poslední Moskvič byl základním sedanem nebo hatchbackem, Moskvič 3 je svalnatý crossover hatchback s benzínovým motorem a litými koly, štěrbinovými světlomety LED a velkým centrálním dotykovým displejem.
Obrázky vozu ve skutečnosti ukazují, že vypadá identicky s kompaktním crossoverem Sehol X4 vyrobeným čínským JAC, známým také jako JAC JS4. Zdroje agentuře Reuters řekly, že design, inženýrství a platforma JAC byly použity k výrobě nového modelu, přičemž díly byly dodány z Číny. Vyrábět se bude v závodě, který opustila francouzská automobilka Renault.
Moskvich brand revived in Russia with Chinese design https://t.co/ViScEVktmu pic.twitter.com/HTdQ9L3pSw
— Autoblog (@therealautoblog) November 23, 2022
Vozů se moc nevyrobí
Renault prodal svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz v květnu ruskému státu údajně za pouhý jeden rubl, ale s šestiletou opcí na jeho odkoupení. Závod, nyní přejmenovaný na Moskevskou automobilku Moskvič, prodal za další rubl.
S pouhými 600 vozidly, z toho z toho 200 elektrickými, plánovanými pro výrobu v letošním roce je nepravděpodobné, že by nový vůz změnil chmurné vyhlídky automobilového odvětví. Roční prodeje by mohly skončit pod hranicí 1 milionu poprvé v novodobé historii Ruska.
Konečný vládní cíl vyrábět 100 000 vozidel Moskvič ročně, z nichž některá budou elektrická, je hluboko pod průmyslovým průměrem. Tesla vyrábí ve svém závodě v Šanghaji 22 000 vozů týdně.
V roce 2023 bude smontováno nejméně 50 000 vozů, z nichž 10 000 bude podle prohlášení elektrických. Následovat bude 100 000 kusů v roce 2024, z nichž pětina bude elektrických, uvádí CNBC.
Do prodeje již příští měsíc
„První vozy Moskvič sjedou z výrobní linky v prosinci 2022,“ uvedl v prohlášení výrobce nákladních vozidel Kamaz, technologický partner závodu.
Západní sankce kvůli vojenské agresi na Ukrajině těžce ztížily přístup k součástkám zahraniční výroby. Mnoho zahraničních výrobců automobilů ze země odešlo. Kamaz a vláda založily nové dodavatelské řetězce, ale nezveřejnily podrobnosti.
„Úkolem pro blízkou budoucnost je do konce roku 2023 zavést procesy montáže se zapojením místních dodavatelů,“ uvedl v prohlášení ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.
Ministerstvo uvedlo, že zahájení výroby v plném rozsahu poskytne práci přibližně 40 000 lidí. Auto se začne prodávat v Rusku příští měsíc, dodal.
Automobilová značka Moskvič byla v letech 1946 až 2001 zdrojem hrdosti ruského hlavního města. Její název se překládal jako „Moskovec“ nebo „rodák z Moskvy“. Popularita vozů po pádu komunismu a Sovětského svazu však rychle klesla. Na výrobce byl poté v roce 2006 prohlášen konkurz.