4.7 C
Czech
Neděle 2. dubna 2023

Loď Ever Given by mohla být v nejbližších dnech po třech měsících od zablokování Suezského průplavu propuštěna

I když se nákladní loď Ever Given podařilo v Suezském průplavu uvolnit před třemi měsíci, ve své cestě pokračovat nemohla. Egyptské úřady ji totiž odmítly propustit, dokud s jejím vlastníkem nevyjednají kompenzaci za zablokování důležité námořní obchodní cesty. Uvedl to server CNN.

Od té doby obě strany vyjednávají podmínky propuštění nákladu. Po středečním oznámení by loď mohla vyplout do několika dnů. Přesto bude ještě trvat, než se zboží dostane do původně zamýšlených cílových destinací.

Egyptské úřady zadržely na konci března loď Ever Given vezoucí více než 18 tisíc kontejnerů a zboží v hodnotě stovek milionů dolarů. Vedení zodpovědné za Suezský průplav totiž po japonském majiteli lodi Shoei Kisen Kaishovi požadovalo kompenzaci 900 milionů dolarů. Později však vyžádanou částku snížilo. Důvodem měla být ztráta výdělku, kterou způsobila šestidenní blokace Suezského průplavu zmíněnou lodí. Peníze měly Egyptu pokrýt také poškozenou reputaci nebo záchranné akce. Ve středu však britská pojišťovací společnost P&I Club účastnící se vyjednávání oznámila, že by mohla loď svůj dočasný přístav brzy opustit.

Ever Given by mohla vyplout v nejbližších dnech. Pojišťovací společnost však dodala, že detailnější informace ohledně prvotní dohody zatím nezveřejní. „Jsme spokojení s hodnotou kompenzace, jelikož zachovává naše práva, vrací výdaje za záchranu lodi a zároveň umožňuje pokračovat v přátelském vztahu s druhou stranou,“ uvedl podle Wall Street Journal ředitel egyptských úřadů zodpovědných za Suezský průplav Osama Rabie. Podle dostupných zdrojů by nakonec měla dohoda po vlastníkovi Ever Given požadovat 200 milionů dolarů.

Pokračovat bude Ever Given do Rotterdamu. Na zboží si ale zákazníci ještě počkají

„Jakmile budou hotové formality, zahájíme přípravy na vypuštění plavidla,“ uvedl podle CNN ředitel společnosti zastupujícího majitele Ever Given Stann Marine Faz Peermohamed. Nákladní loď zablokovala Suezský průplav 23. března a vyproštěna byla o šest dní později. Od té doby kotví v jezeře Great Bitter Lake mezi dvěma částmi kanálu. I po vypuštění ale potrvá týdny, než zboží dorazí na původní destinace. Pokračovat by ve své cestě měla loď do Rotterdamu, kam měla podle plánu v březnu plout.

Právní firma Clyde & Co zastupující společnosti, které mají na lodi své zboží, odhaduje hodnotu nákladu na více než 600 milionů dolarů. Produkty mají na lodi například i známé značky jako IKEA nebo Lenovo. Blokace Suezského průplavu pak zhoršila některé už tak závažné krize týkající se nedostatku produktů jako jsou čipy nebo kovové boxy na převoz zboží. Problémem je pro podnikatele také zablokování sezonního letního zboží, které se nejspíše nestihne dostat na trh včas. Prodat se tak bude muset pod cenou.

Sledujte nás na sítích

Japonsko omezí vývoz polovodičových technologií

Japonsko omezí vývoz systémů potřebných k výrobě čipů s cílem zastavit používání těchto vyspělých technologií pro vojenské účely. Přímo Čínu v prohlášení nezmínilo. Následuje však kroky USA a Nizozemska, jejichž cílem je brzdit vojenské ambice Pekingu.

Ceny pohonných hmot letí na Srí Lance prudce dolů

Srílanská vláda po obdržení finanční pomoci od Mezinárodního měnového fondu (MMF) ve výši 2,9 miliardy dolarů oznámila výrazné snížení cen pohonných hmot. Právě vysoké ceny a nedostatek paliva, léků a potravin vedl minulý rok k masivním protestům, které skočily svrhnutím tamní vlády.

Adidas tvrdí, že design Black Lives Matter se třemi pruhy porušuje ochrannou známku

Teniskový gigant Adidas požádal americký úřad pro ochranné známky, aby zamítl žádost o ochrannou známku Black Lives Matter se třemi rovnoběžnými pruhy s tím, že by to mohlo veřejnost uvést v omyl.

Těžaři se zdráhají investovat do fosilních projektů v Severním moři

Neočekávaná energetická daň, politická nejistota a zvýšené náklady. Právě kvůli těmto faktorům klesají investice britských těžařů do fosilních projektů v Severním moři. Zvyšují se tak rizika, že Británie nedosáhne energetické soběstačnosti a stane se závislou na dovozu.

NEJNOVĚJŠÍ

Japonsko omezí vývoz polovodičových technologií

Japonsko omezí vývoz systémů potřebných k výrobě čipů s cílem zastavit používání těchto vyspělých technologií pro vojenské účely. Přímo Čínu v prohlášení nezmínilo. Následuje však kroky USA a Nizozemska, jejichž cílem je brzdit vojenské ambice Pekingu.

Ceny pohonných hmot letí na Srí Lance prudce dolů

Srílanská vláda po obdržení finanční pomoci od Mezinárodního měnového fondu (MMF) ve výši 2,9 miliardy dolarů oznámila výrazné snížení cen pohonných hmot. Právě vysoké ceny a nedostatek paliva, léků a potravin vedl minulý rok k masivním protestům, které skočily svrhnutím tamní vlády.

Adidas tvrdí, že design Black Lives Matter se třemi pruhy porušuje ochrannou známku

Teniskový gigant Adidas požádal americký úřad pro ochranné známky, aby zamítl žádost o ochrannou známku Black Lives Matter se třemi rovnoběžnými pruhy s tím, že by to mohlo veřejnost uvést v omyl.

Těžaři se zdráhají investovat do fosilních projektů v Severním moři

Neočekávaná energetická daň, politická nejistota a zvýšené náklady. Právě kvůli těmto faktorům klesají investice britských těžařů do fosilních projektů v Severním moři. Zvyšují se tak rizika, že Británie nedosáhne energetické soběstačnosti a stane se závislou na dovozu.