10.2 C
Czech
Úterý 9. prosince 2025
DopravaRusko kvůli sankcím začíná "svlékat" dopravní letadla

Rusko kvůli sankcím začíná „svlékat“ dopravní letadla

Ruské aerolinky, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla, aby si zajistily náhradní díly. Kvůli západním sankcím je už nemohou nakupovat v zahraničí. Agentuře Reuters to sdělily čtyři průmyslové zdroje.

Kroky jsou v souladu s radou, kterou ruská vláda poskytla v červnu leteckým společnostem. Mají prý použít některá letadla na díly, aby zajistily, že zbývající letadla vyrobená v zahraničí budou moci pokračovat v létání alespoň do roku 2025.

Sankce uvalené na Rusko poté, co koncem února vyslalo své vojáky na Ukrajinu, znemožnily jeho aerolinkám získat náhradní díly nebo podstoupit údržbu na Západě.

Letečtí experti již před časem upozorňovali, ruské aerolinky pravděpodobně začnou odebírat díly ze svých letadel, aby udržely ostatní letuschopné. Toto jsou však první příklady takové praxe.

Nejméně jeden Suchoj Superjet 100 ruské výroby a Airbus A350, oba provozované Aeroflotem, jsou v současné době uzemněny a rozebírány, uvedl jeden zdroj obeznámený s touto záležitostí pro agenturu Reuters.

Zdroj odmítl být identifikován kvůli citlivosti problému. Uvádí však, že tento Airbus A350 je téměř nový.

Většinu ruské flotily letadel tvoří západní dopravní letadla. Zařízení byla odmontována z několika Boeingů 737 a Airbusů A320 společnosti Aeroflot, protože dopravce potřebuje více náhradních dílů z těchto modelů pro své další Boeingy 737 a Airbusy A320.

Ruské ministerstvo dopravy ani Aeroflot neodpověděly na žádosti o vyjádření.

Byla to jen otázka času

Superjety Suchoj vyrobené v Rusku jsou také silně závislé na zahraničních součástech. Z jednoho Superjetu už byl odstraněn motor, aby další Superjet mohl pokračovat v létání, uvádí zdroj.

Motory se mezi letadly často vyměňují a obvykle se dodávají na základě samostatných smluv, uvedli odborníci z oboru. Nejsou považovány za základní součást letadla. Bylo „jen otázkou času“, kdy budou letadla se základnou v Rusku kanibalizována, uvedl zdroj ze západního leteckého průmyslu.

Novější generace proudových letadel A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 mají technologii, která se musí neustále aktualizovat. Dá se předpokládat, že do roka od vstupu sankcí v platnost bude „výzvou“ udržet moderní tryskáče v provozu i pro ruskou vysoce rozvinutou a kompetentní inženýrskou základnu.

Praxe odstraňování částí z jednoho letadla, aby další mohlo zůstat v provozu, se neobjevuje poprvé. Je nejčastěji spojena s finančními potížemi a nikdy ní nedošlo ve stejném rozsahu, jaký se předpovídá nyní v Rusku.

Trysková letadla mohou být znovu uvedena do provozu za předpokladu, že odebrané díly budou vráceny zpět, i když by to nutně nemuselo obnovit sledovatelnost potřebnou pro návrat tryskových letadel na globální trhy.

Mnoho částí má omezenou životnost, kterou je třeba zaprotokolovat.

Téměř 80 % flotily Aeroflotu tvoří Boeingy (BA.N) a Airbusy (AIR.PA): podle dostupných údajů měla ke konci loňského roku k dispozici 134 Boeingů a 146 Airbusů, spolu s téměř 80 letouny Suchoj Superjet-100 ruské výroby.

Podle výpočtů agentury Reuters založených na údajích z Flightradar24 od konce července nevzlétlo asi 50 letadel Aeroflotu. Což je zhruba 15 % jeho flotily. Tři ze sedmi Airbusů A350 provozovaných Aeroflotem, včetně jednoho, který se nyní používá na díly, nevzlétly přibližně tři měsíce, ukazují data Flightradar24.

Částečná demontáž je nutná

Rada ruské vlády počítá s „částečnou demontáží určitých částí letadlové flotily“, která by do konce roku 2025 udržela v provozu dvě třetiny zahraniční flotily.

„Hlavním úkolem bude udržet motory a sofistikovaná elektronická zařízení v provozuschopném stavu“, řekl Oleg Pantelejev, šéf leteckého think-tanku Aviaport.

Aeroflot, kdysi mezi předními světovými aerolinkami, ale nyní závislý na státní podpoře, zaznamenal ve druhém čtvrtletí letošního roku 22% pokles provozu oproti loňskému roku. Jedná se o důsledek zákazu létání do západních destinací v důsledku sankcí.

Zajištění dodávek ze zemí, které neuvalily sankce na Rusko, pravděpodobně nepomůže, protože společnosti z Asie a Blízkého východu se obávají rizika sekundárních sankcí proti nim ze strany západních vlád.

„Každý jednotlivý díl má své vlastní (unikátní) číslo a pokud budou mít dokumenty jako konečného kupujícího ruskou leteckou společnost, pak by nikdo nesouhlasil s dodáním, ani Čína, ani Dubaj,“uvedl první zdroj s tím, že všechny díly musí být oznámeny společnostem Boeing a Airbus před jejich dodáním konečnému uživateli.

Reklama

Doporučujeme

EU zahájila vyšetřování Google kvůli využívání obsahu pro umělou inteligenci

Evropská komise spustila rozsáhlé antimonopolní řízení, které má prověřit, zda Google při vývoji svých nástrojů umělé inteligence nepoškozuje vydavatele, tvůrce na YouTube a konkurenci. Spor může zásadně ovlivnit pravidla pro provozování AI služeb i celé digitální podnikání v Evropě.

Trump dal Nvidii zelenou k prodeji pokročilých čipů pro umělou inteligenci do Číny

Spojené státy mění přístup k exportu pokročilých AI technologií. Prezident Donald Trump oznámil, že umožní společnosti Nvidia prodávat do Číny čipy H200, a to za přísných podmínek a s vysokým poplatkem pro americkou vládu. Rozhodnutí může ovlivnit vztahy velmocí i rovnováhu na trhu s čipy.

Pegasus Airlines kupují Smartwings

Turecký nízkonákladový dopravce Pegasus Airlines kupuje českou společnost Smartwings i s mateřskou firmou České aerolinie. Obchod za 154 milionů eur má změnit rozložení sil na evropském trhu.

Společnost Magnum vstoupila na burzu a testuje chuť investorů

Magnum Ice Cream Company má za sebou svůj první samostatný obchodní den. V Amsterdamu otevřela pod očekáváním, ale stala se největším samostatným zmrzlinovým hráčem na světě. Firma věří, že jí samostatnost dodá rychlost a fokus. Investoři řeší něco úplně jiného: zdravý životní styl, drahé oddělení od Unileveru a fakt, že v roce 2026 nepřijde žádná dividenda.

IKEA otevřela první obchod na Novém Zélandu a hned první den padaly rekordy

IKEA po letech čekání otevřela první prodejnu na Novém Zélandu. V Aucklandu se z toho stala událost, na kterou přišel i premiér Christopher Luxon. Značka slibuje další expanzi v regionu a zároveň připomíná, že její nábytek často spojuje celý svět stejnou zkouškou trpělivosti.

Apple zažívá největší otřes ve vedení od roku 2011

Apple se v posledních týdnech rychle přeskupuje na vrcholu. Odchody se řetězí napříč AI, designem, právem, provozem i agendou životního prostředí. Meta navíc přetahuje lidi přímo z Cupertino a sílí debata o tom, kdy skončí Tim Cook.

EU udělila síti X pokutu 120 milionů eur kvůli modrým fajfkám a reklamám

Evropská komise potrestala sociální síť X pokutou 120 milionů eur. Vadí jí způsob, jak X pracuje s modrým odznakem, reklamním archivem i přístupem výzkumníků k datům. Podle Bruselu jde o první sankci za porušení pravidel Digitálního aktu o službách.

IndiGo čelí největší provozní krizi. Tisíce cestujících uvízly na letištích

Indie zažívá jeden z největších leteckých kolapsů posledních let. Největší domácí dopravce IndiGo ruší denně stovky letů a nedokáže stabilizovat provoz. Chaos zasáhl letiště napříč zemí a odhalil slabiny v řízení posádek i přípravu na nová pilotní pravidla.

Paramount zpochybňuje průběh aukce Warner Bros

Napětí kolem prodeje Warner Bros. sílí. Paramount tvrdě napadl postup vedení WBD a obvinil ho z nadržování jednomu zájemci. Do hry vstoupily i zprávy o náklonnosti managementu k nabídce Netflixu, která podle médií získává náskok.

Trump chce zmírnit pravidla pro spotřebu paliva, aby podpořil vozidla na benzín

Donald Trump představil plán, který má zásadně snížit tempo zpřísňování spotřeby nových aut a otevřít cestu k širší nabídce benzinových modelů. Administrativa tvrdí, že krok sníží ceny nových vozů. Kritici varují před dražším tankováním i vyššími emisemi.

Dellovi pošlou miliardy do „Trumpových účtů“ pro americké děti

Michael a Susan Dellovi věnují miliardy dolarů na investiční účty pro miliony amerických dětí. Program, který nese Trumpovo jméno, má dětem dát první finanční základ a přístup k penězům na vzdělání, bydlení nebo podnikání.

Apple mění šéfa AI, vsází na bývalého lídra z Microsoftu

Apple oznámil jednu z největších personálních změn poslední doby. Dlouholetý šéf AI John Giannandrea končí a firma předává řízení vývoje umělé inteligence do nových rukou. Stojí za tím tlak trhu i nutnost dohnat konkurenci.

Prada koupila Versace za téměř 1,4 miliardy eur

Dohoda, která se připravovala roky, je konečně uzavřená. Prada posiluje svou pozici na trhu akvizicí značky Versace, která v posledních letech hledala nový dech. Co znamená spojení dvou italských ikon pro celý luxusní segment?

Amazon snižuje poplatky pro evropské prodejce v souboji se Shein a Temu

Amazon zlevňuje prodej na svých evropských tržištích, aby ubránil pozici před agresivní konkurencí z Číny. Shein a Temu lákají zákazníky ultralevným zbožím i nízkými poplatky pro prodejce. Cenová válka vstupuje do další fáze a americký gigant začíná přiostřovat.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama