8.5 C
Czech
Pátek 14. listopadu 2025

Vládní krize paralyzuje leteckou dopravu

Nejdelší vládní odstávka v dějinách USA se promítla do letecké dopravy. Úřady nařídily aerolinkám omezit počet letů, dispečeři pracují bez výplaty a cestující čelí zpožděním i rušeným spojům.

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Rusko kvůli sankcím začíná „svlékat“ dopravní letadla

Reklama
Reklama

Ruské aerolinky, včetně státem kontrolovaného Aeroflotu, svlékají dopravní letadla, aby si zajistily náhradní díly. Kvůli západním sankcím je už nemohou nakupovat v zahraničí. Agentuře Reuters to sdělily čtyři průmyslové zdroje.

Reklama

Kroky jsou v souladu s radou, kterou ruská vláda poskytla v červnu leteckým společnostem. Mají prý použít některá letadla na díly, aby zajistily, že zbývající letadla vyrobená v zahraničí budou moci pokračovat v létání alespoň do roku 2025.

Sankce uvalené na Rusko poté, co koncem února vyslalo své vojáky na Ukrajinu, znemožnily jeho aerolinkám získat náhradní díly nebo podstoupit údržbu na Západě.

Letečtí experti již před časem upozorňovali, ruské aerolinky pravděpodobně začnou odebírat díly ze svých letadel, aby udržely ostatní letuschopné. Toto jsou však první příklady takové praxe.

Nejméně jeden Suchoj Superjet 100 ruské výroby a Airbus A350, oba provozované Aeroflotem, jsou v současné době uzemněny a rozebírány, uvedl jeden zdroj obeznámený s touto záležitostí pro agenturu Reuters.

Zdroj odmítl být identifikován kvůli citlivosti problému. Uvádí však, že tento Airbus A350 je téměř nový.

Většinu ruské flotily letadel tvoří západní dopravní letadla. Zařízení byla odmontována z několika Boeingů 737 a Airbusů A320 společnosti Aeroflot, protože dopravce potřebuje více náhradních dílů z těchto modelů pro své další Boeingy 737 a Airbusy A320.

Ruské ministerstvo dopravy ani Aeroflot neodpověděly na žádosti o vyjádření.

Byla to jen otázka času

Superjety Suchoj vyrobené v Rusku jsou také silně závislé na zahraničních součástech. Z jednoho Superjetu už byl odstraněn motor, aby další Superjet mohl pokračovat v létání, uvádí zdroj.

Motory se mezi letadly často vyměňují a obvykle se dodávají na základě samostatných smluv, uvedli odborníci z oboru. Nejsou považovány za základní součást letadla. Bylo „jen otázkou času“, kdy budou letadla se základnou v Rusku kanibalizována, uvedl zdroj ze západního leteckého průmyslu.

Novější generace proudových letadel A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 mají technologii, která se musí neustále aktualizovat. Dá se předpokládat, že do roka od vstupu sankcí v platnost bude „výzvou“ udržet moderní tryskáče v provozu i pro ruskou vysoce rozvinutou a kompetentní inženýrskou základnu.

Praxe odstraňování částí z jednoho letadla, aby další mohlo zůstat v provozu, se neobjevuje poprvé. Je nejčastěji spojena s finančními potížemi a nikdy ní nedošlo ve stejném rozsahu, jaký se předpovídá nyní v Rusku.

Trysková letadla mohou být znovu uvedena do provozu za předpokladu, že odebrané díly budou vráceny zpět, i když by to nutně nemuselo obnovit sledovatelnost potřebnou pro návrat tryskových letadel na globální trhy.

Mnoho částí má omezenou životnost, kterou je třeba zaprotokolovat.

Téměř 80 % flotily Aeroflotu tvoří Boeingy (BA.N) a Airbusy (AIR.PA): podle dostupných údajů měla ke konci loňského roku k dispozici 134 Boeingů a 146 Airbusů, spolu s téměř 80 letouny Suchoj Superjet-100 ruské výroby.

Podle výpočtů agentury Reuters založených na údajích z Flightradar24 od konce července nevzlétlo asi 50 letadel Aeroflotu. Což je zhruba 15 % jeho flotily. Tři ze sedmi Airbusů A350 provozovaných Aeroflotem, včetně jednoho, který se nyní používá na díly, nevzlétly přibližně tři měsíce, ukazují data Flightradar24.

Částečná demontáž je nutná

Rada ruské vlády počítá s „částečnou demontáží určitých částí letadlové flotily“, která by do konce roku 2025 udržela v provozu dvě třetiny zahraniční flotily.

„Hlavním úkolem bude udržet motory a sofistikovaná elektronická zařízení v provozuschopném stavu“, řekl Oleg Pantelejev, šéf leteckého think-tanku Aviaport.

Aeroflot, kdysi mezi předními světovými aerolinkami, ale nyní závislý na státní podpoře, zaznamenal ve druhém čtvrtletí letošního roku 22% pokles provozu oproti loňskému roku. Jedná se o důsledek zákazu létání do západních destinací v důsledku sankcí.

Zajištění dodávek ze zemí, které neuvalily sankce na Rusko, pravděpodobně nepomůže, protože společnosti z Asie a Blízkého východu se obávají rizika sekundárních sankcí proti nim ze strany západních vlád.

„Každý jednotlivý díl má své vlastní (unikátní) číslo a pokud budou mít dokumenty jako konečného kupujícího ruskou leteckou společnost, pak by nikdo nesouhlasil s dodáním, ani Čína, ani Dubaj,“uvedl první zdroj s tím, že všechny díly musí být oznámeny společnostem Boeing a Airbus před jejich dodáním konečnému uživateli.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Walmart oznámil nového globálního CEO Johna Furnera

Největší světový retailer vstupuje do další etapy. Doug McMillon po téměř dvanácti letech ve funkci CEO odchází a na jeho místo nastupuje současný šéf Walmart U.S. John Furner. Změna přichází v době, kdy firma sází na další vlnu transformace taženou e-commerce a umělou inteligencí.

Stávka v Starbucks: baristé požadují vyšší mzdy a lepší podmínky

Více než tisíc baristů v USA se postavilo proti vedení Starbucks. Odbory zahájily stávku, která zasáhla desítky měst i den s největším obratem v roce tzv. Red Cup Day. Zaměstnanci požadují spravedlivější mzdy, lepší pracovní podmínky a konečně uzavřenou kolektivní smlouvu.

Éra fosilních paliv nekončí. Podle IEA poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050

Mezinárodní energetická agentura přehodnotila svůj výhled. Namísto rychlého ústupu od fosilních paliv nyní očekává, že poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050. Hlavním motorem zůstává technologický rozvoj, energetická jistota států a pomalý pokrok v klimatických opatřeních.

Trump varuje před ekonomickou katastrofou, pokud Nejvyšší soud zruší cla

Donald Trump stupňuje tlak před klíčovým rozhodnutím Nejvyššího soudu o zákonnosti jeho cel na téměř všechny obchodní partnery USA. Tvrdí, že případná prohra by způsobila „ekonomickou“ i „bezpečnostní“ katastrofu a zhatila plán vyplácet Američanům dvoutisícový „celní dividendový šek“.

Visa a Mastercard snižují poplatky po 20 letech sporů s obchodníky

Visa a Mastercard se po dvaceti letech právních sporů dohodly s americkými obchodníky na snížení poplatků z plateb kartou. Dohoda by mohla změnit pravidla hry nejen pro obchody, ale i pro zákazníky.

Americký Senát dosáhl dohody, která může vést k ukončení 40denního shutdownu

Po čtyřiceti dnech ochromení vlády se Senát přiblížil dohodě, která může už během týdne znovu otevřít federální úřady. Cena kompromisu je ale vysoká: demokraté ustupují od okamžitého prodloužení daňových úlev na zdravotní pojištění podle Obamacare.

Omada Health začne předepisovat léky na hubnutí

Digitální zdravotní firma Omada Health rozšiřuje své služby. Od roku 2026 začne předepisovat populární léky na obezitu, známé jako GLP-1. Společnost tím reaguje na rostoucí zájem o preparáty jako Ozempic či Wegovy, jejichž cena se má výrazně snížit díky programu TrumpRx. Omada tak vstupuje do jednoho z nejrychleji rostoucích segmentů zdravotního trhu.

NEJNOVĚJŠÍ

Walmart oznámil nového globálního CEO Johna Furnera

Největší světový retailer vstupuje do další etapy. Doug McMillon po téměř dvanácti letech ve funkci CEO odchází a na jeho místo nastupuje současný šéf Walmart U.S. John Furner. Změna přichází v době, kdy firma sází na další vlnu transformace taženou e-commerce a umělou inteligencí.

Stávka v Starbucks: baristé požadují vyšší mzdy a lepší podmínky

Více než tisíc baristů v USA se postavilo proti vedení Starbucks. Odbory zahájily stávku, která zasáhla desítky měst i den s největším obratem v roce tzv. Red Cup Day. Zaměstnanci požadují spravedlivější mzdy, lepší pracovní podmínky a konečně uzavřenou kolektivní smlouvu.

Éra fosilních paliv nekončí. Podle IEA poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050

Mezinárodní energetická agentura přehodnotila svůj výhled. Namísto rychlého ústupu od fosilních paliv nyní očekává, že poptávka po ropě a plynu poroste až do roku 2050. Hlavním motorem zůstává technologický rozvoj, energetická jistota států a pomalý pokrok v klimatických opatřeních.
Reklama
Reklama
Reklama